בכיר בפד: "ייתכן שלא נצמצם את הרכישות עד 2014"

צ'ארלס אוונס טוען כי ההחלטה להותיר את תוכנית ההקלה הכמותית על כנה התקבלה ברוב דחוק ■ "ההחלטה הסופית הייתה להמשיך עם כוונתנו הכללית לתוכנית, שהיא תהיה ללא תאריך יעד מוגדר ולהשען על הנתונים"

ישנה אפשרות שהפדרל ריזרב לא יצמצם את רכישות האג"ח שלו עד תחילת 2014, וישנו סיכוי שהדבר יעשה גם בשתי הפגישות הנותרות של הפד השנה, באוקטובר או דצמבר. כך אומר היום (ו') נשיא שלוחת הפד בשיקאגו, צ'ארלס אוונס.

בשיחות עם עיתונאים לאחר דברים שנשא באוסלו, הוא טען כי ההחלטה להותיר את תוכנית ההקלה הכמותית על כנה התקבלה ברוב דחוק, ואמר כי "ההחלטה הסופית הייתה להמשיך עם כוונתנו הכללית לתוכנית, שהיא תהיה ללא תאריך יעד מוגדר ולהשען על הנתונים".

הדברים מגיעים על רקע הצעד הלא צפוי של הפד להותיר את התוכניות להקלה כמותית כמו שהיא, מוקדם יותר החודש. זאת, כאשר הקונצנזוס בשוק הצביע על כך שהבנק המרכזי יצמצם את רכישות האג"ח בכ-10-15 מיליארד דולר, לעומת הקצב הנוכחי שעומד על כ-85 מיליארד דולר מדי חודש.

אוונס אינו הראשון שמתבטא בנושא. שורה של בכירים בנק יצאו בהצהרות לאחר החלטת הפד, ביניהם נשיא שלוחת הפד בסנט לואיס, ג'יימס בולארד, שאמר כי "ייתכן שהפדרל ריזרב יתחיל להאט את רכישות האג"ח שלו לאחר הפגישה באוקטובר, בהתבסס על הנתונים הכלכליים. בספטמבר זו הייתה החלטה צמודה, כך שיכול להיות שיהיו נתונים שישנו את המורכבות של התחזית ויגרמו לועידה (ועידת השוק הפתוח, נ.נ) להרגיש נוח יותר עם צמצום קל של הרכישות באוקטובר".

גם חבר הפד ג'רמי סטיין התבטא בנושא ואמר כי הפדרל ריזרב צריך לפתח גישה "מכאנית" לצמצום התוכניות להקלה כמותית, ע"י קשירת קשר הדוק בין הפחתות רכישות האג"ח לשיעור האבטלה. שטיין, שנשא נאום במרכז למחקרים פיננסים בגרמניה, הציע כי בכל חודש שבו שיעור האבטלה יירד ב-10 נ"ב, רכישות האג"ח יצומצמו באופן אוטומטי בהיקף שייקבע מראש. להערכתו, צעד שכזה יסייע להפחית את חוסר הוודאות ואת התנודתיות בשווקים. "יש מקום לשיפור השקיפות של הפד בכל הנוגע לצמצום רכישות האג"ח", הוא הצהיר.

שטיין, שהצביע בעד ההחלטה לא לשנות את קצב רכישות האג"ח של הפד, טען כי זו הייתה ההחלטה של הרגע האחרון וכי הוא הרגיש בנוח גם אם הייתה מתקבלת החלטה לצמצם את הרכישות בספטמבר. שטיין ציין כי אין הבדל משמעותי אם הפד היה מתחיל לסגת מהתוכניות להקלה כמותית כבר החודש או בשלב קצת מאור יותר.