הבורסה ננעלה בעליות במחזור גבוה; כיל זינקה 5.8%

נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, על קרטל האשלג: "המצב חוזר לקדמותו" ■ גיוסים ערים בקרנות הנאמנות המנייתיות ■ מחזור המסחר הסתכם בכמיליארד שקל ■ אלביט מערכות המשיכה במומנטום החיובי של השבועות האחרונים

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות שערים, לאחר חודש של חגים. מניות כיל והחברה לישראל זינקו עד כ-5.8% ותמכו במדד המעו"ף שהוסיף לערכו כ-1.2%. המשקיעים התעודדו גם מדוח חיובי על כלכלת ישראל, שפרסמה בסוף השבוע סוכנות הדירוג S&P. מחזור המסחר הסתכם בכמיליארד שקל.

אסף שאול, סמנכ"ל השקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות, ציין הבוקר כי "שוק המניות צפוי להיות חיובי לאור המשך השיפור בכלכלות העולם וירידה ברמת הסיכון של השווקים. אנו מעדיפים לשמור על חשיפה מלאה לאפיק המנייתי, תוך כדי פיזור ההשקעה ברכיב המנייתי במניות בארץ יחד עם שילוב של מניות בחו"ל".

במיטב דיווחו הבוקר כי מדדי המניות בבורסה רשמו ב-6 ימי המסחר האחרונים תשואה חיובית של עד כ-2.5%. בעקבות כך חלה עלייה חדה בקצב הגיוסים לקרנות המנייתיות שעמדו על כ-240 מיליון שקל. קרנות מניות בישראל וקרנות גמישות הציגו בשבועיים החולפים גיוסים של כ-190 מיליון שקל המסתכמים לכ-410 מיליון שקל מתחילת החודש.

נתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב בימים האחרונים המשיכו להצביע על כך שהכלכלה האמריקאית "מגמגמת", כלומר צומחת אך לא בקצב משביע רצון לפי ציפיות האנליסטים. הנתונים מחזקים את הספקולציות בדבר דחייה נוספת בהפחתת רכישות האג"ח ע"י הפדרל ריזרב. אחד מבכירי הפד, צ'ארלס אוונס, אפילו אמר כי ייתכן שהפחתת הרכישות תידחה ל-2014.

בישראל, סוכנות הדירוג S&P אישררה במהלך החג את דירוג האשראי על "+A" עם תחזית חיובית. האנליסטים טענו כי הממשלה תמשיך לשמור על יציבות פיסקאלית, גורם משמעותי בהחלטתם להותיר את הדירוג על כנו. מצד שני, הם מתחו ביקורת על המערכת הפוליטית בישראל ש"נוטה לחוסר יציבות" ועל כך שחלפו חודשים מאז שפרופ' סטנלי פישר פרש מראשות בנק ישראל - ועדיין אין לו מחליף.

שבוע המסחר בשווקים יתנהל בדריכות לקראת פרסום נתוני התעסוקה בארה"ב ביום שישי. מדובר בנתונים החשובים ביותר בלו"ז הכלכלי החודשי בימים אלה, שכן יש להם השפעה גדולה על המדיניות המוניטרית של הפד. בשוק מצפים ליצירה של 183 אלף משרות חדשות בספטמבר, לעומת 169 אלף באוגוסט, כאשר שיעור האבטלה אמור להיוותר על 7.3%. כזכור, הפד הציב יעד אבטלה של 6.5% בטרם יחל להעלות את הריבית.

בינתיים, הסיכוי ל"שיתוק" בכלכלת ארה"ב עלה היום לאחר שהרפובליקאים אישרו הצעת חוק לפיה חוק הבריאות של הנשיא ברק אובמה (Obamacare) יידחה בשנה בתמורה להמשך מימון הממשל הפדרלי. כזכור כלכלת ארה"ב עומדת בפני איום של שיתוק (shutdown) על רקע הגעה לתקרת הגירעון בקרוב, תקרה העומדת על 16.8 טריליון דולר. שר האוצר של ארה"ב ג'ק לו אמר בשבוע שעבר כי עד אמצע אוקטובר יהיו ברשות הממשלה פחות מ-50 מיליארד דולר בלבד לצורך המשך התפקוד השוטף.

עליות באלביט מערכות, איזיצ'יפ, קמהדע

מבין המניות שבלטו היום בשוק, טבע נסחרה על רקע הודעתה כי תפרסם מידע מהותי על הלקווינימוד, התרופה האורלית שהיא מפתחת לטיפול בטרשת נפוצה, בכנס מקצועי בחודש הבא.

אפריקה ישראל הודיעה היום כי ההלוואה בסך של 160 מיליון שקל מהגוף המוסדי, עליה הודיעה ב-9 בספטמבר, הועברה לחברה במלואה.

מניית איזיצ'יפ חזרנ לת"א עם פער ארביטראז' חיובי של כ-10%, אודיוקודס עם 13% , מזור רובוטיקה חזרה עם פער חיובי של 6.3% וקמהדע עם כ-4.4%. מנגד לייבפרסון רשמה ירידות עקב פער שלילי של 5%.

אלביט מערכות המשיכה את המומנטום החיובי לאחר שהודיעה במהלך החג על חוזה חדש בסך 45 מיליון דולר עם צבא ארה"ב.

כיל והחברה לישראל המשיכו להגיב להתפתחויות בשוק האשלג העולמי, לאחר שבשבוע שעבר נודע כי קרן ההשקעות הריבונית של סין רכשה 12.5% מאורלקלי הרוסית, מה שעורר ספקולציות בשווקים לפיהם שובו של קרטל האשלג העולמי מתרחק. בינתיים אומר נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, כי המשקיעים הפוטנציאליים בחברת האשלג הרוסית אורלקלי מעוניינים לחדש את קרטל האשלג ממנו פרשה החברה ביולי. "המצב חוזר לקדמותו", אמר לוקשנקו בהתייחסו לשוק האשלג, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הבלרוסית BelTA. "קיבלתי פניות מאנשים שרוצים לקנות מאיתנו אשלג".