נשיא בלארוס: אורלקלי תחזור לקרטל; כיל מזנקת בבורסה

אלכסנדר לוקשנקו נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ומצהיר: פוטין לא שולל החזרתו של קרטל האשלג ■ טוען כי משקיעים פוטנציאליים באורלקלי רמזו כבר שיחזירו את הקרטל ■ "רק אידיוט יבצע מהלכים שיזיקו לעצמו"

חוסר ודאות באשר לגורל קרטל האשלג. נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אומר כי המשקיעים הפוטנציאליים בחברת האשלג הרוסית אורלקלי מעוניינים לחדש את קרטל האשלג ממנו פרשה החברה ביולי. מניית כיל מטפסת היום בבורסה בתגובה לדבריו של לוקשנקו.

"המצב חוזר לקדמותו", אמר לוקשנקו בהתייחסו לשוק האשלג, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הבלרוסית BelTA. "קיבלתי פניות מאנשים שרוצים לקנות מאיתנו אשלג".

לוקשנקו טען כי אותם גורמים מעוניינים לקנות אשלג מחברה יציבה: "החברה שלנו היא ממשלתית. המוניטין שלה טובים. הרוסים יחזרו אלינו".

בשבוע שעבר נפגש לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין והשניים שוחחו על קרטל האשלג שפורק בגלל החברה הרוסית. "אמרתי שהם יחזרו אלינו, לחברה שלנו, ופוטין אמר שהוא לא שולל זאת. בעלי השליטה באורלקלי משתנים. הרבה משקיעים רוצים לקנות אותה. משקיעים פוטנציאליים רבים כבר רמזו שהם יחזרו אלינו תוך זמן קצר".

לוקשנקו ביקר את אורלקלי בחריפות ואמר: "רק אידיוט יבצע מהלכים שיזיקו לעצמו. המיזוג המחודש שלנו עם החברה הרוסית יביא לעליית מחירי האשלג בעוד שפעילותנו בנפרד תוריד את המחירים. לא ניתן לאף אחד להפוך אותנו לסמרטוט ריצפה. אנחנו מדינה ריבונית ומגנים על האינטרסים שלנו".

בתוך כך, מנכ"ל אורלקלי שנעצר בחודש שעבר בבלארוס שוחרר מהכלא למעצר בית במדינה, לאחר פגישת לוקשנקו-פוטין. הוא עלול לעמוד לדין ולהיכלא לתקופה של עד 10 שנים בגין ניצול לרעה של מעמדו, במהלך שנראה כ"סגירת חשבון" של ממשלת בלארוס עם המנהל שפירק את קרטל האשלג והכניס את שוק האשלג העולמי לסחרור.