ברקליס: בנק ישראל נכשל במדיניות החלשת השקל

בסקירה רבעונית שפרסמו כלכלני בנק ההשקעות הם ממליצים להישאר שוריים על השקל כנגד האירו ■ לגבי שיעור הצמיחה, מעריכים בבנק ההשקעות כי הכלכלה תתרחב בקצב של 3.5% ב-2013 וב-3.3% ב-2014

הפקת הגז הטבעי העלתה את הצמיחה בישראל ואת היתרות בחשבון השוטף, כך מציינים כלכלני בנק ההשקעות ברקליס בסקירה הרבעונית שלהם, העוקבת אחר ההתפתחויות המרכזיות בכלכלות השווקים המתעוררים. עם זאת, בבנק ההשקעות חתכו את תחזית הצמיחה ל3.3% ב-2014, בעיקר בשל התאמות פיסקליות.

בנוגע לשער החליפין, בברקליס מעריכים כי השקל ימשיך להתחזק מול סל המטבעות המרכזיים ומציינים כי מדיניות ההתערבות של בנק ישראל, במסגרתה הוא רכש מאות מיליוני דולרים, אינה הצליחה עד כה להחליש את המטבע המקומי. כלכלני הבנק טענו בנוסף כי המשמעות של העודף הגדל בחשבון השוטף והפוזיציה הגדולה של המדינה בנכסים זרים, היא מאזנים חזקים שיוסיפו לתמוך בשקל. לכן, בברקליס ממליצים לנקוט בפוזיציה שורית של השקל כנגד האירו.

בנוגע לצמיחה, מציינים בברקליס כי הכלכלה התרחבה בשיעור שנתי של 4.9% ברבעון השני של השנה, בעיקר הודות לתחילת הפקת הגז הטבעי. להערכתם, שיעור הצמיחה יעמוד בטווח של 2.5%-3%. בבנק ההשקעות מציינים בנוסף כי שיעור הצמיחה הגבוה יחסית נתמך ע"י העלייה ביצוא ברבעון הראשון של השנה, כאשר במקביל חלה ירידה ביבוא, בעיקר בשל צמצום יבוא הדלקים. אולם, כלכלני הבנק מציינים כי בצד השלילי, ההשקעות הזרות ירדו בכ-7.4% (שנתי) ברבעון השני.

לסיכום, בברקליס מעריכים כי שיעור הצמיחה ב-2013 יעמוד על 3.5%, וב-2014 קצב הצמיחה יאט לרמה של 3.3%, בשל "התאמות פיסקליות ובשל ההשפעות של הפקת הגז".