שיעור האבטלה ירד ל-6.1%; "העתיד נראה פחות ורוד"

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים: "בהסתכלות קדימה, בשנת 2013 בכללותה צפוי שיעור האבטלה להסתכם ב-6.5% בממוצע שנתי"

בניגוד למרבית הנתונים הכלכליים בישראל המלמדים על פעילות ממותנת יחסית, שוק העבודה ממשיך לשקף חוזק משמעותי. הלמ"ס דיווחה היום (ב') כי שיעור האבטלה מנוכה העונתיות ירד מ-6.3% ביולי ל-6.1% באוגוסט, השיעור הנמוך ביותר שנמדד בישראל בשני העשורים האחרונים (לפי השיטה החדשה של הלמ"ס).

במקביל, גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה המשיך לעלות, ועמד על 64% באוגוסט. חוזק ניכר גם בשיעור המשרות הפנויות שירד בחודשיים האחרונים, ובאוגוסט עמד על 2.7% (לעומת 2.9% ביוני), תוך שמירה על יציבות מתחילת השנה.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מציין בתגובה כי "כל אלה תומכים בהנחה ששוק העבודה קרוב למצב של תעסוקה מלאה ואינם תומכים בהפחתות ריבית נוספות".

להערכתנו, אומר קליין, "בהסתכלות קדימה, בשנת 2013 בכללותה צפוי שיעור האבטלה להסתכם ב-6.5% (בממוצע שנתי), ובשנת 2014 בכ-6.9% (בממוצע שנתי). להערכתנו, העלייה הצפויה בשיעור האבטלה תנבע מ-3 גורמים מרכזיים: (א) המשך העלייה בשיעור ההשתתפות (הנובעת בחלקה מהירידה בתשלומי ההעברה), (ב) קצב צמיחה מתון יחסית של היצוא הישראלי בשל השקל החזק וההתאוששות האיטית של הביקושים בחו"ל ו-(ג) צפי לחולשה בצריכה הפרטית ברבעונים הבאים נוכח העלאות המיסים במהלך 2013, ואלו שייכנסו לתוקפן בינואר 2014".