בנק ישראל קנה כ-100 מיליון ד' - והדולר נחלש ל-3.532 שקלים

האירו היציג התחזק ל-4.784 שקלים ואילו הדולר נחלש בכ-0.14% לשער יציג של 3.532 שקלים ■ בנק ישראל רכש כ-100 מיליון דולר

הדולר המשיך לאבד גובה מול השקל במהלך יום המסחר הבינבנקאי (ג') במטבעות. האירו התחזק ב-0.23% ושערו היציג נקבע על 4.784 שקלים לאירו ואילו הדולר נחלש בכ-0.14% ליציג של 3.532 שקלים. בנק ישראל התערב היום במסחר ורכש כ-100 מיליון דולר, מהלך שהביא להתמתנות מסויימת בירידת הדולר. בעולם נסחר הדולר סביב רמה של 1.357 דולרים לאירו.

הממשל האמריקאי נכנס הבוקר רשמית לשיתוק (shutdown) לאחר שהלילה לא הושגה פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים. המשמעות היא שמהבוקר נסגרו שירותים רבים הקשורים לממשלה הפדרלית בארה"ב. 800 אלף עובדי ממשל יצאו מהבוקר לחופשה ללא תשלום, כאשר רק שירותים חיוניים עדיין פועלים, כמו למשל בתי המשפט והנמלים. חיילים ואנשי קבע בצבא ארה"ב עדיין עובדים, אולם אזרחים עובדי צבא נשלחו הביתה.

באוסטרליה החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 2.5%, כצפוי. בטוקיו תומך סקר ה"טאנקן" בבורסה שעולה קלות. הסקר, הנערך אחת לרבעון בקרב מנהלים בכירים בחברות יפניות גדולות, עלה ל-12 נק' בספטמבר לעומת 4 נקודות ביוני. כלכלנים ציפו כי הסקר יעלה ל-8 נקודות בלבד.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות מציין הבוקר כי "הזעזועים הפוקדים את המשק האמריקאי בהיעדר הסכמה בין הקונגרס לממשל על מרכיבים מרכזיים בתקציב הפדרלי גוררים להיחלשות הדולר אל מול המטבעות המרכזיים. היחלשות הדולר בזירה הגלובלית תומכת בהיחלשותו גם בזירה המקומית. בשווקים הפיננסים לא מעניקים משמעות ארוכת טווח למשבר התקציבי בארה"ב וההערכה כי בהיעדר פרסום נתונים כלכליים בשל השבתת המשרדים הפדרלים לא צפוי להתפרסם נתון שיש בו כדי להביא לשינוי משמעותי בתשואות האג"ח הדולרי".

"היצעי המט"ח של תחילת החודש הקלנדרי צפויים להמשיך ולתמוך בהתחזקות השקל ולהגביל את פוטנציאל הפיחות. בנק ישראל עשוי לשוב ולרכוש מט"ח סביב רמת 3.5 שקלים, במטרה למנוע את התחזקות השקל אל עבר רמות השפל של השנים 2011 ו-2008, כאשר הדולר נחלש אל רמת 3.35 שקלים ואף 3.23 שקלים", הסביר עוד פריימן.

שלמה וקס, מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, אמר היום בתגובה להחלשות השקל כי "בנק ישראל לא יכול להתמודד לבד עם החלשות הדולר. אם נתניהו, לפיד ובנט לא יתעוררו היום וייקחו את המושכות לידיים - ישראל כולה תשקע כתוצאה מקריסת תעשיות הייצוא".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "השקל פתח חזק את השבוע, על רקע היחלשותו של הדולר בעולם. בארצות הברית הסנאט והקונגרס לא הצליחו להגיע להסכמה על התקציב עד לפקיעת הדד-ליין הלילה, והממשל נכנס הבוקר להשבתה. כהונתו של אובמה רצופה במשברים כאלה, החל מהמצוק הפיסקאלי ועד לאישור העלאת תקרת החוב. עד היום הצדדים תמיד ידעו למצוא פשרה של הרגע האחרון כדי למנוע השלכות חמורות".

"מלבד הנזק הכלכלי הנגרם כתוצאה מההשבתה, הכישלון הנוכחי מהווה פגיעה קשה באמון השווקים בהתנהלותה הכלכלית של ארצות הברית ובהנהגתו של אובמה. כעת עומדת על הפרק גם סוגיית העלאת תקרת החוב, והמבוי הסתום בדיוני התקציב רק יגביר את החשש בשווקים כי הצדדים לא יגיעו לפשרה בסוגיה, מה שעלול לגרום לטלטלה חמורה בשווקים".