הדולר היציג התחזק קלות לאחר הודעת בנק ישראל ל-3.534 ש'

הדולר היציג עלה בפחות מ-0.1% ■ האירו נחלש ב-0.2% ל-4.776 שקלים ■ בנק ישראל ירכוש 3.5 מיליארד דולר ב-2014

הדולר היציג ננעל היום (ד') בהתחזקות קלה בהתחזקות מול השקל לאחר שבנק ישראל הכריז כי בכוונתו לרכוש 3.5 מיליארד דולר בשנת 2014 בשל הפקת הגז מ"תמר".

שערו היציג של המטבע האמריקאי התחזק בפחות מ-0.1% ונקבע ב-3.534 שקלים, כאשר לפני הודעת בנק ישראל הוא נסחר בהיחלשות סביב 3.529 שקלים. האירו היציג ננעל בהיחלשות של כ-0.2% ל-4.776 שקלים.

בנק ישראל מתכנן לקנות 3.5 מיליארד דולר בשנה הבאה כדי להסיט את השפעת הפקת הגז על שער החליפין. זאת, לאחר שבשנת 2013 ישלים הבנק רכישה של כ-2 מיליארד דולר. תוכנית הרכישות הקבועה אינה מהווה כידוע תחליף להתערבויות אקראיות וממוקדות בשוק המט"ח, כאשר בנק ישראל מוצא לנכון להתערב נוכח היחלשות הדולר.

בעולם מתחזק הדולר מול המטבעות העיקריים במקביל לירידות בשוקי המניות על רקע השיתוק הממשל האמריקאי נוכח משבר התקציב. שיתוק הממשל הפדרלי בארה"ב מגיע שבועות ספורים בלבד לפני שארה"ב תגיע לתקרת החוב שלה. אם הקונגרס לא יצליח להסכים על העלאת התקרה, הממשל האמריקאי לא יוכל לשלם את חובותיו, ועל פי אנליסטים מדובר יהיה בקטסטרופה כלכלית.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, מציין כי "החשש מפני השפעות אפשריות עם מיצוי תקרת החוב האמריקאי, לצד היצעי בזירת המתכות היקרות מעודדים את צמצום החשיפה לסיכונים ותואמים את העלייה הקלה בתשואת האג"ח הדולרי לטווח ארוך. תיקון השערים במסחר הבין-מטבעי התורם להתחזקות קלה של הדולר אל מול המטבעות המרכזיים, תומך בפיחות השקל ובהתחזקות הדולר גם בזירה המקומית. אולם, להערכתנו, פוטנציאל התחזקות זה מוגבל לאור היצעי המט"ח מצד יצואנים הנדרשים לשקלים לצורך תשלומים מקומיים".

"בנק ישראל, הפועל בעקביות מאז הודעתו של הנגיד היוצא פרופסור פישר על מדיניות של רכישת 2.5-3 מיליארד דולר בשנה, כצעד מתקן ומקזז לירידה בביקוש לדולר עם המעבר לצריכת גז טבעי ממאגר תמר, הזול משמעותית לעומת הדלקים המזהמים שהם גם יקרים יותר, שב ורכש אמש כ-100 מיליון דולר. זאת, בדומה לרכישות שבנק ישראל ביצע בתחילת החודשים שחלפו מאז שהתקבלה החלטתו. להערכתנו, בנק ישראל יידרש לשוב ולרכוש דולרים כבר בעתיד הקרוב במטרה למנוע את ייסוף השקל אל מתחת לרמת 3.5 שקלים".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "המסחר המקומי בדולר-שקל מוכתב כרגע על ידי המגמה הכללית של הדולר בעולם מול המטבעות המרכזיים. למרות הכישלון באישור התקציב וההשבתה שנכנסה אמש לתוקף בארצות הברית, המסחר בשווקים שמר על יציבות, כאשר גם נתונים טובים בארצות הברית וגם הידיעה כי הבנק הפדרלי ממשיך בהרחבה הכמותית תמכו בסנטימנט. כנראה שבשווקים עדיין סבורים כי הפוליטיקאים, בלחץ הציבור, יגיעו בימים הקרובים לפשרה בנוגע לתקציב, ולאחר מכן גם בסוגיית העלאת תקרת החוב".