הפורום הכלכלי העולמי: ישראל במקום 25 במדד ההון האנושי

ישראל בולטת ברמת ההשכלה ובחדשנות, אך דורגה נמוך באיכות בתי הספר ומצב הנפשי של אזרחיה ■ המדד בוחן את יכולת המדינה לפתח ולמצות את הפוטנציאל הכלכלי של אזרחיה, ומסייע בהחלטה איפה להשקיע את משאביהן לצורך פיתוח ההון האנושי

ישראל הגיעה למקום ה-25 ב"מדד ההון האנושי" של הפורום הכלכלי העולמי (WEF), מדד הבוחן את יכולת המדינה לפתח ולמצות את הפוטנציאל הכלכלי של אזרחיה, ומיועד לשפר את יכולת המדינות להחליט איפה להשקיע את משאביהן לצורך פיתוח ההון האנושי. המדד בנוי על ארבעה עמודי תווך: בריאות ותברואה; חינוך; תעסוקה וכוח עבודה; ושוויון הזדמנויות, והוא מבוסס על 51 פרמטרים.

בראש הדירוג העולמי ניצבות שוויץ, פינלנד וסינגפור, כאשר ישראל דורגה לפני מדינות כמו ספרד, איטליה ורוסיה, אך אחרי מדינות כמו מלזיה, קטאר ואיחוד האמירויות. "הציון הגבוה של ישראל בפרמטרים של רכישת השכלה מסייע לה להשיג מיקום גבוה בדירוג", נכתב בדוח, כאשר "תוחלת החיים ורמת שירותי הבריאות הגבוהים הם חזקים מאוד". ישראל דורגה במקום ה-27 בקטגורית החינוך, במקום ה-29 בבריאות, במקום ה-32 בשוויון הזדמנויות, והדירוג הגבוה הושג בקטגוריית התעסוקה וכוח העבודה, שם היא הצליחה להגיע למקום ה-20.

ישראל בולטת לטובה בכמה פרמטרים: שיעור ההרשמה להשכלה תיכונית (מקום 5 מתוך 122); תוחלת החיים (מקום 3); גישה למים נקיים, תברואה, והיגיינה (מקום 1 משותף עם כמה עשרות מדינות); איכות שירותי בריאות (מקום 22); קלות במציאת עובדים משכילים (מקום 11); יכולת חדשנות (מקום 4); יכולת החברות לקלוט טכנולוגיות (מקום 5); פרסום מאמרים בנושא מדעים וטכנולוגיה (מקום 7); שיתוף פעולה בין המגזר העסקי לאוניברסיטאות במחקר ופיתוח (מקום 8), וברכישת השכלה גבוהה, פרמטר שבו היא מדורגת במקום השני בעולם.

"המחסור בכישרון ילך ויחמיר"

אלא שבפרמטרים רבים ישראל דורגה במקומות נמוכים. באיכות החינוך למתמטיקה ומדעים דורגה ישראל במקום ה-68 בלבד; איכות בתי הספר דורגה במקום 60; ברמת השמנת היתר במקום 98; ברמת הדיכאון במקום 103; רמת הלחץ (סטרס) במקום 86; בשיעור ההשתתפות בכוח עבודה בגילאי 15-64 במקום 78; ביחס בין שכר לפריון במקום 58; באיכות התחבורה הציבורית במקום 84; ובמוביליות חברתית במקום 55.

"המפתח לעתיד טוב יותר עבור כל מדינה תלוי בכישרון, ביכולות ובמיומנויות של אזרחיה", כתב יו''ר ה-WEF, פרופ' קלאוס שוואב, בהקדמה למדד, תוך שהוא מתריע כי "המחסור בכישרון" רק ילך ויחמיר, ויכולת הניהול שלו תהיה מכריעה לעתיד הכלכלות. כלכלני הפורום סבורים כי "ההון האנושי - הכישורים והיכולות היצרניים של אנשיה החיים במדינה - הוא הגורם הכי מכריע להצלחה הכלכלית בטווח הארוך מאשר כל משאב או פרמטר אחר".

ישראל במדד ההון האנושי
 ישראל במדד ההון האנושי