מניית הביומד הבורסאית שחמקה מתחת לרדאר של כולם

היא קיבלה אישור FDA, רשמה הכנסות גבוהות יחסית במחצית 2013, ומתחילה לפנות לשוק הביתי שמגלגל מיליארד דולר בשנה, ובכל זאת החברה בעלת הטכנולוגיה להצערת העור נותרה מתחת לרדאר של שוק ההון הישראלי

במחצית הראשונה של 2013 רשמה חברת האסטתיקה אנדימד , שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 56.5 מיליון שקל, הכנסות של 9.7 מיליון שקל. אף שמדובר בהכנסות גבוהות יחסית לחברות המכשור הרפואי הישראליות, אנדימד עברה מתחת לרדאר של שוק ההון הישראלי. בראיון ראשון מספרים ל"גלובס" מנהלי החברה על פעילותה.

אנדימד הוקמה ב-2007 ומוזגה לתוך השלד הבורסאי אפליסוניקס בינואר 2012. הטכנולוגיה העיקרית שלה היא שיטה ייחודית להצערת עור באמצעות קרינת RF. את המוצרים בתחום זה היא משווקת כבר היום לשוק המקצועי, כלומר לרופאים ולקוסמטיקאיות. כעת היא מתחילה להיכנס לשוק הביתי. המוצר שלה הוא מוצר ה-RF הראשון שקיבל אישור FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב), בהתוויה של הצערת פנים באמצעות RF לשוק הביתי.

ישראל היא מעצמה בשוק האסתטיקה הרפואית, בעיקר בתת-התחום של הסרת שיער. יש לכך כמה סיבות - מומחים בתחום שהכירו את המדע והנדסת הלייזרים מתעשיות אזרחיות וצבאיות ובנו חברות בולטות בתחום, כמו ESC (לימים לומניס), סינרון, אלמה לייזרס; הרגולציה הפשוטה יחסית; והחלוציות של החברות הללו בתחום שצמח במהרה. כך, הן הצליחו לבנות מכירות במהירות, בלי להתבסס על השקעות גדולות.

אך זה היה בעשור הקודם. מאז גברה התחרות בשוק, והרווחיות והצמיחה נפגעו. כיום החברות בתחום מנסות להתפתח על ידי שיווק מוצרי שיער לבית (פוטומדקס למשל עושה זאת בהצלחה) ושיווק מוצרי אסתטיקה רפואית מסוגים אחרים. במיזוג ההפוך עם אפליסוניקס הבורסאית זכתה אנדימד גם בטכנולוגיות בתחום הסרת שיער באולטרהסאונד ובטיפול באקנה, אולם אלה לא הטכנולוגיות המרכזיות שלה, ואנדימד פועלת בתחום שעדיין צומח. "אנחנו מכינים תיק קניין רוחני שנוכל למסחר אם תהיה הזדמנות לכך", אומר עוזי בלומנזון, מנכ"ל החברה, שבקרוב יהפוך ליו"ר שלה, עם כניסת אלעד מגל לתפקיד המנכ"ל, "אנחנו מצפים לצמוח בשוק המקצועי של הצערת העור, אם כי בקצב של כמה עשרות אחוזים לכל היותר".

ייתכן שלמשקיעי הביומד הוותיקים, בלומנזון מוכר מהתקופה שביומד עוד לא נקרא סקטור. הוא ניהל את חברת המידע הרפואי מדקון, שנמכרה ב-2005 לתאגיד מקסן תמורת 105 מיליון דולר. "הצמיחה המשמעותית תגיע מהשוק הביתי, שהוא הסקטור הצומח בתחום, ובו יש לנו מוצר ייחודי", הוא אומר.

עד כה, מוצרים ביתיים בתחום האסטתיקה הרפואית מכל הסוגים עוררו חשדנות לא מעטה אצל הצרכנים. חלק מן המוצרים הללו בטוחים לשימוש, אבל לא אפקטיביים כי רמת האנרגיה שלהם נמוכה; אחרים יעילים, אבל מתקשים לעבור את הרגולציה בגלל חשש מבעיות בריאות. ניסוי קליני של החברה הראה כי בתוך שלושה חודשים המוצר שלה הפחית קמטים ב-45% בקרב נשים בגיל ממוצע של 56. הניסוי נערך ב-62 נבדקות. אישור ה-FDA שהיא קיבלה מראה כי המוצר יעיל ובטוח מספיק לשוק הביתי.

מה המשמעות של הפחתת קמטים ב-45%? האם בדרגה כזו פניו של האדם משתנים?

אנדימד הוקמה על ידי דניאל לישינסקי, מהנדס אלקטרוניקה ומחשבים וד"ר יורם הרט, רופא עור והיום הסמנכ"ל הרפואי של החברה. הרט: "שיעור השיפור נקבע על ידי שיפוט בלתי תלוי של רופאי עור. גם הנשים טענו כי הן נראות לעצמן צעירות יותר. קשה לקבוע בנחרצות ש-45% הפחתת קמטים פירושו מראה צעיר בחמש שנים, זה מאוד אינדבידואלי. אבל אלה הטווחים שאליהם אנחנו שואפים".

המתחרות של אנדימד הן טכנולוגיות אחרות בתחום הצערת העור, שמגלגל 60 מיליארד דולר, אם מביאים בחשבון גם את שוק הקרמים והטיפולים הפולשניים, כגון מתיחת עור. "יצרני קרמים אינם רשאים לומר שהמוצר שלהם מצעיר את העור, אלא רק 'תורם למראה עור צעיר יותר'", אומר הרט, "קרם לחות יכול לנפח רגעית את העור, כך שהקמט פחות נראה לעין. קרמים אחרים מסתירים קמט, ופועלים למעשה כמו מייקאפ. ישנם כאלה שמשפרים את מראה השכבה העליונה של העור, אולם אף אחד מהם אינו חודר לעומק העור, ולדברי הרט, זה מה שחשוב.

לא מכוונת לסיכונים פיננסיים גדולים

גירוי, בדרך כלל בחימום, של השכבה האמצעית של העור (הדרמיס) גורם לחידוש ייצור הקולגן ופירוק של קולגן ישן. קולגן חדש יותר משמעותו עור מתוח וגמיש יותר. אלא שאת שכבת העור הפנימית צריך לחמם ל-50-55 מעלות כדי ליצור אפקט, ובטמפרטורה כזו שכבת העור העליונה פשוט נשרפת. בשוק מנסים למצוא דרך לחמם את השכבה הפנימית מבלי לפגוע בחיצונית.

לדברי הרט, הטכנולוגיה של החברה מבוססת על כמה אלקטרודות, שכל אחת מהן מקבלת אנרגיה ממגבר אחר. לכן, במפגש שלהן על פני שטח העור, הקרינות דוחות זו את זו וחייבות "לברוח" למקום אחר, כלומר לעומק העור. על פני השטח לא נוצר חיבור בין האנרגיות ולכן הם נותרים קרים, אך בעומק העור יש מיקוד וחימום. התוצאה היא הצערה בכאב מועט ובזמן ריפוי קצר.

השוק הביתי של מוצרי אסטתיקה רפואית מגלגל כבר היום כמיליארד דולר, וצומח ב-50% בשנה. בלומנזון שב ומדגיש שהחברה לא תיקח סיכונים פיננסיים גדולים, ושהיא לא מכוונת להשקעה בלתי נגמרת, אלא למעבר לרווחיות ברבעונים הקרובים ושמירה עליה. זאת, אלא אם תידרש השקעה יוצאת דופן למהלך ספציפי. "בתחום הזה אפשר לכבוש שוק על ידי הורדת מחירים או על ידי השקעות אדירות בשיווק, אבל אנחנו לא שם", הוא אומר, "אנחנו פונים עם מוצר מקצועי לפלח העליון של השוק, ומשווקים בצורה אחראית. לכן אנחנו מחפשים גם שותפים לשיווק". בינתיים החברה בהפסד תפעולי קטן, שממנו היא מקווה לצאת בקרוב.

לאחרונה חתמה אנדימד על הסכם שיווק בסין. בארה"ב היא משווקת ישירות למחצית מן השוק המקצועי, ודרך מפיץ למחצית השניה, אך עוד אין לה שותף לשיווק לשוק הביתי.

נשמע שפוטומדקס יכולה להיות שותפה טובה. יש לה שיווק מעולה והיא מחפשת מוצרים נוספים.

"אנחנו מכירים אותה", אומר בלומנזון, "מדובר בחברה שבאמת בנתה מערכת שיווק יפה מאוד".

מאז המיזוג לתוך השלד אנדימד לא גייסה הון. סמנכ"ל הכספים, בן פלדמן, מסביר כי זו הייתה אחת המטרות של המיזוג, כלומר הנפקה כזו עשויה להתרחש בקרוב. לאנדימד 10.6 מיליון שקל בקופת המזומנים.

בעלי השליטה באנדימד
 בעלי השליטה באנדימד