ארז מלצר פרש מגדות במטרה לרכוש את החברה

ל"גלובס" נודע כי מלצר עזב את החברה על מנת להימנע מניגוד עניינים, משום שבכוונתו להצטרף לאחת הקבוצות שירכשו את החברה מכונס הנכסים ■ בתחילת השנה החל להתקיים מכרז למכירתה של החברה ע"י כונס הנכסים

ארז מלצר, מנכ"ל חברת גדות מיכליות - לשעבר בשליטת אמפל שקרסה - התפטר אמש מתפקידו. ל"גלובס" נודע כי מלצר עזב את החברה כדי להימנע מניגוד עניינים, וזאת מאחר שבכוונתו להצטרף לאחת מהקבוצות אשר יתמודדו בזמן הקרוב על רכישת גדות מידי כונס הנכסים של אמפל.

מלצר מונה לתפקיד מנכ"ל גדות מיכליות בסוף שנת 2008, על רקע היכרותו עם יוסי מימן, בעל השליטה באמפל, וזאת לאחר שניהל קודם לכן כמה חברות מובילות במשק, בהן סאיטקס, נטפים ואפריקה ישראל. לאחרונה חתם מימן על הסכם למכירת מניותיו בחברה אחרת שבשליטתו, יצרנית המעגלים המודפסים אלטק, לידי איש העסקים יצחק ניסן. כאשר תושלם העסקה, צפוי מלצר, המכהן כיום כיו"ר אלטק מטעמו של מימן, לעזוב גם את התפקיד הזה (הגם שיישאר דירקטור באלטק מטעם הרוכש).

גדות מיכליות עוסקת בהובלה, באיחסון ובסחר של כימיקלים בישראל ובעולם. בשנים 2007-2008 רכשה אמפל של יוסי מימן את הבעלות בחברה מידי משה יוחננוף, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. לצורך ביצוע הרכישה לקחה אמפל מימון מבנק דיסקונט, ושעבדה לטובתו את כל מניותיה בגדות. עם כניסתה של אמפל לתהליך של פירוק בשנה שעברה, ולאחר שלא עמדה בתנאי ההלוואה, אכף דיסקונט את השעבוד, ומינה את משרד עו"ד יגאל ארנון, כדי שינהל מכרז למכירת החברה.

יתרת ההלוואה: 67 מיליון דולר

יתרת ההלוואה של דיסקונט לאמפל נאמדת בכ-67 מיליון דולר, ובתחילת השנה החל להתקיים מכרז למכירתה של החברה על-ידי הכונס. המכרז נתקע בשל העובדה שבאותה העת ניהלה גדות תהליך בוררות מול מספנה בסין, שממנה הזמינה ארבע אוניות לפני כמה שנים, תמורת סכום כולל של כ-120 מיליון דולר. המספנה לא עמדה בלוחות הזמנים לאספקת האוניות, זאת לאחר שגדות כבר העבירה לה מקדמות בגובה של כ-50 מיליון דולר, ולכן ביטלה את ההזמנה. בהתאם לתנאי ההסכם, ניגשו הצדדים לבוררות בלונדון.

בשל חוסר הוודאות באשר לתוצאות הליך הבוררות, אשר אמורות היו להשפיע משמעותית על שוויה של גדות, נעצר המכרז למכירתה עד לקבלת תוצאות הבוררות. ביולי האחרון הסתיימה הבוררות בניצחונה של גדות, והיא קיבלה מהמספנה הסינית סך של כ-80 מיליון דולר. הזכייה שיפרה באופן משמעותי את מצבה הפיננסי של גדות, אשר חברת הדירוג מעלות הגדירה אותה קודם לכן כבעלת "נזילות חלשה", בשל חוב פיננסי בהיקף של כ-220 מיליון דולר.

לאחר הזכייה בבוררות צפוי בקרוב להיפתח מחדש המכרז על גדות. על רקע זה החליט מלצר לפרוש מתפקיד המנכ"ל, כדי לחבור לאחת הקבוצות שיתמודדו על רכישת השליטה בחברה, כדי לא להימצא בניגוד עניינים.

השאיפה של כונס הנכסים תהיה למכור את החברה לפחות ב-67 מיליון דולר, יתרת החוב לדיסקונט. אם יצליח הכונס למכור את החברה במחיר גבוה יותר, עודף התמורה מעל יתרת ההלוואה יועבר לידי מחזיקי האג"ח של אמפל, שהיקף החוב כלפיהם עם קריסת החברה נאמד בכ-900 מיליון שקל.

אשר לקונים הפוטנציאליים, מי שירצה להניח את ידו על גדות יצטרך להוכיח כי יש ביכולתו להביא כסף מזומן בהיקף משמעותי. גדות מיכליות היא חברה עם מחזור הכנסות של כ-1.8 מיליארד שקל, והיא צרכנית כבדה של אשראי הנדרש לפעילותה. עקב כך, סביר כי הבנקים לא יתלהבו לספק אשראי נוסף גם לרוכש החברה, שכן בעתיד עלול להיווצר מצב שבו גדות אינה יכולה להעלות די כספים למעלה לשם החזרת אשראי זה - ממש כפי שקרה לאמפל.

גדות
 גדות