נתניהו בסבב ראיונות: "מעדיף עיתונות רעה על הספדים"

רה"מ רמז על הביקורת שמתח עליו "ניו-יורק טיימס" כי הוא "שש אלי קרב" ■ בראיונות למדיה בארה"ב מצייר רה"מ את איראן כסכנה גלובלית ■ אך סקר דעת קהל מראה כי 75% מהאמריקאים מעדיפים דיפלומטיה על מלחמה

"אני מעדיף עיתונות רעה על הספדים טובים". כך אמר אתמול (ד') ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בראיון לשדרן צ'רלי רוז ששודר ב-CBS וברשת הטלוויזיה הציבורית PBS. הדברים היו רמז לא דק למאמר המערכת של "ניו-יורק טיימס" ביום ג', שבו תואר נתניהו כ"שש אלי קרב". העיתון קרא לנתניהו ולתומכיו בקונגרס לא להגזים בחומרת האיום האיראני, כי להגזמה כזו עלולות להיות תוצאות הרסניות.

נתניהו רואיין אתמול ויתראיין היום גם ב-NBC, יוניוויז'ן (ערוץ טלוויזיה אמריקאי בשפה הספרדית), פוקס ו-CNN. בראיונות שכבר קיים, הוא צייר את איראן כסכנה גלובלית וחזר על המסר העיקרי בנאומו העצרת הכללית של האו"ם, בשבוע שעבר: לא לרופף את הסנקציות על איראן במהלך המו"מ על תוכניתה הגרעינית. המתקפה התקשורתית נועדה להיות משקל נגד לקמפיין החיוכים של נשיא איראן, חסן רוחאני, בארה"ב, שנוהל בהצלחה גדולה בעת שהותו בניו-יורק לרגל העצרת.

בראיון ל-PBS ו-CBS אמר רה"מ: "אנו צריכים לוודא שבמצב נזיל נעשה את הדבר הנכון, כדי להימנע מנזק שלא ניתן לתיקון... אנו צריכים לגלות אחריות. ללכת נגד הזרם. אסור ללכת לפי צו האופנה. אם אתה מושל לפי צו האופנה, לפי הציפיה למאמרי מערכת טובים, סופך שתקבל מאמרי מערכת טובים והספדים נהדרים. אני מעדיף עיתונות רעה על-פני הספדים. האחריות שמוטלת עלי היא להבטיח את הישרדותה, ביטחונה ואריכות ימיה של המדינה היהודית היחידה בתבל. אעשה זאת באמצעות מאמץ להשיג שלום. אני מוכן לפשרות משמעותיות, אך לעולם לא אתפשר על ביטחון ישראל. אף פעם".

ליוניווז'ן אמר נתניהו: "איראן מאימת ישירות בהשמדת ישראל. היא מכריזה על כך בגלוי. היא מפתחת נשק גרעיני להשגת מטרה זו. אך האיראנים מאיימים לא רק עלינו. בידיהם כבר נמצאים טילים שיכולים להגיע לישראל ועתה הם מפתחים טילים בינייבשתיים שיוכלו להגיע לארה"ב ושמתוכננים לשאת נשק גרעיני".

ובשיחה עם המראיינת אנדריאה מיטצ'ל, מ-NBC, הזהיר ראש הממשלה, כי מתקפת הקסם של רוחאני אינה אלא אסטרטגיה שנועדה לפתות את המערב לפי הוראתו של האייתאללה חאמינאי, המנהיג העליון של איראן.

"העם האיראני אינו נשלט ע"י רוחאני", אמר נתניהו. "הוא נשלט ע"י חאמינאי, שעומד בראש כת עם תוקפנות ואמביציות פראיות... חמינאי שולט בכל. רוחאני אמר לבוס שלו, אדאג לכך שנשלים את התוכנית הגרעינית שלנו אם נדבר יפה עם המערב. מה שהנשיא הקודם אחמדיניג'אד עשה בפנים זעופות, אני אוכל לעשות בחיוך".

"רוחאני מדבר על הערכתו הרבה לדמוקרטיה בארצו", הוסיף רה"מ. "הוא מצייץ בטוויטר בארה"ב, אך אזרחי איראן אינם רשאים לצייץ. הוא מדבר על מכאובי הטרור, אך בעוד אנו מדברים, אחראית איראן לביצוע פעולות טרור בעשרות מדינות. הוא מדבר על הטרגדיה בסוריה, אך כוחות איראנים מסייעים לאסד לטבוח רבבות גברים, נשים וילדים. דיבורים זה דבר אחד. עשייה היא דבר אחר. אני בוחן את מעשי רוחאני, לא את התבטאויותיו".

רה"מ חזר על המנטרה הישראלית: לא לתת אמון באיראן, לדאוג לכך שתפורק מאורניום מועשר, ולאמת שאכן הפירוק אכן הוצא אל הפועל.

נתניהו ציין שהוא פתוח לפיתרון פוליטי, אך הוסיף: "האיראנים נמצאים על הקרשים. אם אנו רוצים לחסל את תוכניתה הגרעינית בדרכי שלום, אסור לרופף עתה את הלחץ. צריך להשאיר את הסנקציות על כנן, וזה ימנע מאיראן לחמש את עצמה. דבר זה מצידו ימנע את המלחמה הבאה".

בשלב זה הציבור בארה"ב אינו קונה זאת. על-פי סקר של ORC/CNN, שנערך בין 27 ל-29 בספטמבר, מעדיפים 75% מהאמריקאים דיפלומטיה, לא צעדים צבאיים, בהתנהלות ארצם מול איראן.