עדכונים ממאבקי "גלובס" למען השקיפות והניקיון הציבורי

נ.ת.ע "מורחת" זמן, האוצר לא מסר את הנספחים של קוברינסקי ונלחם על חשאיות הטבות המס, בנק ישראל יחשוף את תקציב השיפוץ שלו

בתקופה האחרונה מנהל "גלובס" מאבקים במספר חזיתות בו זמנית למען השקיפות, ההגינות והניקיון הציבורי. להלן עדכונים על המאבקים הללו:

נ.ת.ע

כזכור, "גלובס" ביקש מהחברה האחראית על הקמת הרכבת הקלה את נתוני ההוצאות שלה בשנים האחרונות ואת שמות הספקים שהתקשרה איתם, לאחר שהחברה הוציאה בשנים האחרונות כ-2.5 מיליארד שקל.

חודשיים עברו מיום הגשת הבקשה וב-11 בספטמבר ביקשה נ.ת.ע ארכה של 30 יום "על מנת שנוכל להיערך לאיסוף המסמכים הרבים שנתבקשו בטרם נודיע על ההחלטה באשר למסירת הנתונים ו/או בדבר העלויות הנדרשות".

לנו זה נראה כמו מריחת זמן, אבל לקחנו כמה נשימות, התאזרנו שוב בסבלנות וכעת אנחנו מחכים למסמכים המיוחלים בדיוק ב-11 באוקטובר. נדמה לנו ששלושה חודשים הם די והותר לחברה שהג'וב שלה הוא רק להוציא כסף, הרבה כסף, ועם מערכות מידע מתאימות המידע הזה היה צריך להיות שקוף לציבור כבר מזמן.

משרד האוצר והלל קוברינסקי

"גלובס" דרש ממשרד האוצר לחשוף את הסכם ניגוד העניינים של הלל קוברינסקי, יועצו הקרוב של שר האוצר יאיר לפיד ומי שמסתובב במסדרונות האוצר דרך קבע. התשובה הגיעה במהלך החגים וכללה אמנם את ההסדר שבו מתחייב קוברינסקי לא לטפל בכל עניין הקשור ל-AT&T ישראל, שבה הוא משמש מנכ"ל, וגם לא לטפל בגופים שבהם הוא משמש דירקטור או בחברות שבהן הוא מחזיק יותר מ-5% מהמניות. הבעיה היא שהאוצר לא מסר לידי "גלובס" את שני נספחי ההסכם שבהם מפורטות החברות שבהן משמש קוברינסקי דירקטור או שהוא מחזיק בהן 5% ויותר מהמניות. "גלובס", כמובן, דרש לקבל לידיו את הנספחים מתוך תקווה ואמונה שהם הושמטו רק בטעות או בחוסר תשומת-לב.

משרד האוצר והטבות המס

כזכור, משרד האוצר ורשות המסים דרשו וקיבלו מבית המשפט העליון צו עיכוב ביצוע בכל הנוגע לפרסום היקף הטבות המס לחברות הפרטיות לאחר הזכייה של "גלובס" בעתירה בבית המשפט המחוזי (המידע על החברות הציבוריות, ובראשן טבע, פורסם זה כבר).

החלטת העליון התקבלה לתקופת ביניים, עד לקבלת החלטה אחרת, ובמקביל "גלובס" הגיש תגובה וממתין להחלטה לגבי עיכוב הביצוע. השבוע הגישה המדינה את הערעור בעניין פרסום שמות החברות הפרטיות שנהנו מחוק עידוד השקעות הון ונראה שבקרוב ייקבע מועד לדיון בנושא.

בנק ישראל

"גלובס" דרש ביום ג' האחרון מבנק ישראל למסור לידיו את הפירוט המלא של תקציב השיפוץ של בניין הבנק, בהיקף של 177 מיליון שקל, וכמו כן את התפלגות הפנסיה התקציבית של עובדי הבנק וגמלאיו לפי רמות הקצבה (היקף מימון הפנסיה התקציבית בבנק עומד על כ-4 מיליארד שקל, כך חשפנו בשבוע שעבר). "גלובס" דרש גם את רשימת היועצים החיצוניים שעובדים עם הבנק וסכום ההתקשרות איתם. אנחנו ממתינים בסבלנות לתשובת הבנק. אם ימסור את הנתונים באופן וולונטרי - מה טוב. אם לא, נפנה בפנייה רשמית על פי חוק חופש המידע.