טבע חושפת נתונים חדשים על תרופת הלקווינימוד

הטיפול בלקווינימוד הפחית את התקדמות הנכות ב-26.7% בקרב חולים עם התקפים וב-38.9% בקרב חולים ללא התקפים ■ תופעות הלוואי השכיחות: כאבי ראש, התקררות וכאבי גב ■ המניה נסחרת בעלייה קלה

חברת התרופות טבע ושותפתה השבדית אקטיב ביוטק חשפו היום (ו') נתונים חדשים על תרופת הלקווינימוד (Laquinimod), התרופה אותה מפתחת טבע לטיפול בטרשת נפוצה. בניגוד לקופקסון הניתן בזריקות, הלקווינימוד ניתנת בבליעה והיא אמורה להוות תשובה לתרופות אורליות אחרות נגד טרשת נפוצה שכבר נמצאות בשוק.

"ניתוח מתמשך של מחקרי שלב שלוש ALLEGRO ו-BRAVO מראים כי המגמה של תוצאות אפקטיביות נשמרה על ידי ניתוח הנתונים המשולבים של שני המחקרים, ועובדה זו תואמת את מנגנון הפעולה המוצע של הלקווינימוד", אמר ד"ר מייקל היידן, נשיא מחלקת המחקר והפיתוח והמדען הראשי של טבע. "טבע ממשיכה במחויבותה לתוכנית הפיתוח הקלינית של Laquinimod לטרשת נפוצה ומחלות אחרות המאופיינות על ידי פתולוגיה ניוונית, וכדי לענות על הצרכים של מטופלים אלה ברחבי העולם".

תוצאות הניסויים הקליניים מראות כי חלק מהמטופלים דיווחו על התקדמות המחלה ללא התקפים במהלך המחקרים. מבלי להתחשב בזרוע הטיפולית ולמרות מצב ההתקפים, 12% מהמטופלים שנבחנו חוו התקדמות בנכות לאחר שנתיים; מתוך אותם מטופלים שחוו התקדמות, קרוב לשליש מהם לא דיווחו על התקפים.

התוצאות הספציפיות של הטיפול בלקווינימוד הראו כי גם המטופלים שחוו התקפים וגם אלה שלא, אשר טופלו בלקווינימוד, דיווחו על התקדמות מופחתת של המחלה מאשר אלו שטופלו בפלצבו. 19% מהחולים שחוו התקפים וטופלו בלקווינימוד התקדמו לעומת 22% מהמטופלים שטופלו בפלצבו ו-4.8% מהמטופלים שלא חוו התקפים שטופלו בלקווינימוד התקדמו בהשוואה ל-7.6% מהמטופלים שטופלו בפלצבו.

בסך הכל, הטיפול בלקווינימוד הפחית את התקדמות הנכות ב-26.7% בקרב חולים עם התקפים וב-38.9% בקרב חולים ללא התקפים בהשוואה לקבוצת הביקורת.

ה. השכיחות של עלייה ברמות האנזימים בכבד הייתה גבוהה יותר בקרב מטופלים שטופלו בלקווינימוד; עם זאת, עליות אלה היו ארעיות, ללא תסמינים וניתנות להפיכה. לא דווח על מקרי מוות של מטופלים בתרופה.

בשוק מעריכים כי הלקווינימוד תתקשה להתחרות ב-tecfidera של ביוג'ן, שכבר נמצאת בשוק וצוברת תאוצה. האנליסט יונתן קרייזמן מכלל פיננסים העריך לפני מספר חודשים בשיחה עם "גלובס" כי הלקווינימוד תקבל אישור FDA ותשווק בארה"ב רק ב-2016, ותהיה טיפול משלים לקופקסון.

אם לשפוט על פי תגובת השוק הרי שהמשקיעים לא מתלהבים היום במיוחד מהתוצאות שחשפה טבע, שכן המניה נסחרת ביציבות בוול סטריט בעוד שמניית אקטיב יורדת בכ-0.7% בבורסת שטוקהולם.