האם מסתמן שינוי מגמה בסקטור שירותי התקשורת האירופי?

באופנהיימר ישראל מאמינים כי חברות התקשורת האירופיות עשויות לבלוט לטובה בתקופה הקרובה ■ הנה כל הסיבות לכך

שוק המניות באירופה נהנה בחודשים האחרונים ממומנטום חיובי ומשינוי מסוים בסנטימנט המשקיעים. גורמים אלו באו לידי ביטוי בתשואת יתר של המדדים באירופה על המדדים הגלובליים. כך לדוגמה, מאז תחילת חודש יולי, החזיר מדד ה-Stoxx600 האירופי תשואה עודפת של כ-7% על מדד ה-S&P500 האמריקאי במונחים דולריים. החזרה לתודעת המשקיעים מביאה לניסיון להתמקד בסקטורים ספציפיים שיחזירו תשואת יתר בסביבה הנוכחית. להערכתנו, סקטור שירותי התקשורת עשוי לבלוט לטובה בתקופה הקרובה.

בשנים האחרונות חברות שירותי התקשורת נפגעו מאוד ממספר מגמות מבניות בשוק התקשורת האירופאי - ירידה בהוצאות צרכנים על שירותי תקשורת בעקבות המשבר הכלכלי הקשה, לחצים רגולטוריים חזקים לעידוד התחרות בתחום, מחיקות חשבונאיות בעקבות רכישות לא מוצלחות ועוד. כל אלו הביאו לירידה של 30% ב-EBIDTA של חברות התקשורת. כפועל יוצא, גם מניות חברות התקשורת הציגו ביצועי חסר משמעותיים של כ-50% ב-3 השנים האחרונות (בהשוואה למדד הרחב).

בתקופה האחרונה עושה רושם כי מתרחש שינוי במגמה הכוללת בשוק התקשורת האירופאי. תחילה, נראה כי האיום הרגולטורי הולך ופוחת - תוכנית ארוכת טווח שהציג האיחוד האירופי לאחרונה עושה סדר בשוק התקשורת באירופה ושמה למטרה לשמור על 2 הצדדים (חברות התקשורת והלקוחות) מרוצים. באופן כללי, מסתמן כי הרגולטורים מפנימים את החשיבות הגדולה של חברות התקשורת כמעסיקות, משקיעות ומשלמות מיסים גדולות ולכן שואפים לאפשר להן לשמור על רווח "נורמלי".

גורם נוסף ומשמעותי במיוחד הוא האצה בתחום המיזוגים והרכישות בתחום. עסקאות גדולות בתחום התקשורת נחתמו בחודשים האחרונים בין Telefonica הספרדית ל-KPN ההולנדית (בנוגע לפעילות בגרמניה), בין Hutchinson הסינית ל-Telefonica (בנוגע לפעילות באירלנד) ועוד. להערכתנו, הקונסולידציה בשוק התקשורת האירופי היא תוצר של תהליך טבעי בעקבות השחיקה רבת השנים בשיעורי הרווחיות. לאחר מיצוי מהלך זה, עשויות להישאר בשוק התקשורת האירופי מספר שחקניות מרכזיות, שצפויות לשמור בעזרת גודלן על רמת רווחיות סבירה.

מסיבות אלו, וגם בזכות התמחור האטרקטיבי יחסית של הסקטור (מכפיל רווח חזוי של 13 לעומת 14 במדד הרחב), אנחנו מאמינים כי חברות התקשורת האירופיות עשויות לבלוט לטובה בתקופה הקרובה.

מניות מומלצות

SXKPEX הוא ETF של iShares המתמקד בסקטור שירותי התקשורת במדד ה-Stoxx600 הכלל אירופי.

*** הכותבים הם אנליסטים בכירים באופנהיימר ישראל