ממש לא לאס-וגאס: כך נראית תערוכת CES בישראל

באירוע Unveiled המקדים לתערוכת האלקטרוניקה הבידורית הגדולה היה אזור תערוכה קטן מאוד, עם מסופר מצומצם של נציגים ■ גארי שפירו ל"גלובס": "פגשתי את סטיב ג'ובס מספר פעמים - הוא הופך את ביל גייטס לבן אדם עם אופי מאוד חמים"

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית - CES מתקיימת מדי שנה בחודש ינואר בלאס וגאס והיא נחשבת לחשובה ביותר בתעשייה. מדובר בתערוכה ענקית בה מציגים 3,000 חברות המדגימות 20 אלף מוצרים ומכירות של כחצי מיליארד דולר, כתוצאה ישירה מהתערוכה.

ל-CES מגיעים 150 אלף מבקרים, מתוכם 500 ישראלים. מארגני התערוכה שואפים להביא עוד יותר ישראלים לאירוע החשוב שלהם ולכן הם החליטו לקיים היום (ב') אירוע מקדים בשם Unveiled בארץ. מי שחשב שיוכל לקבל גרסה מוקטנת של לאס וגאס בהילטון בתל אביב, התבדה. אזור התערוכה היה קטן מאוד, עם מסופר מצומצם של נציגים, כאשר החברות הגדולות היחידות שהציגו הן פנסוניק וטושיבה. לא בטוח שככה יצליחו מארגני התערוכה לגרום לתאבון אצל אנשים שלא מכירים את האירוע האמיתי.

האירועים המקדימים של CES שקיבלו את השם Unveiled מתקיימים השנה בנוסף לתל אביב גם בלונדון ופריז. "המטרה היא לחשוף את אותו אזור שאנחנו הולכים אליו ל-CES", אומר גארי שפירו, מנכ"ל ונשיא CEA (ארגון האלקטרוניקה הצרכנית) ל"גלובס". למרות שמדובר באירוע שרק 500 אנשים יוכלו להיכנס אליו בארץ, שפירו דווקא אומר שמדובר באחד האולמות הגדולים ביותר שבו הם עורכים את התערוכות המקדימות.

"אנחנו תמיד רוצים להבהיר שלא מדובר בגרסה מקומית של CES מלאס וגאס. מדובר באירוע שהוא המנה הראשונה שאמורה לגרום לתיאבון למנה העיקרית", אומר שפירו שמסביר שהוא רוצה לראות באירוע מהסוג הזה אנשים שמתעסקים בטכנולוגיה ממדינות חשובות. "אנחנו רוצים לעודד את האנשים הנכונים שיגיעו ללאס וגאס". ל-CES בווגאס לא מורשים להיכנס אנשים שהם לא מתעשיית האלקטרוניקה. "אנחנו אוסרים על כניסת צרכנים לתערוכה, בגלל שווגאס יכולה להכיל מספר מסוים של אנשים, אפילו שיש לה יותר בתי מלון מכל עיר אחרת בעולם, אנחנו רוצים שהחוויה תהיה נעימה לאנשים שמגיעים אליה".

תערוכת SEC / צילום: תמר מצפי
 תערוכת SEC / צילום: תמר מצפי

מכונית ללא נהג

CES תשאר עוד שנים ארוכות בווגאס, שפירו מספר שהם כבר סגרו מועדים לתערוכה בעיר ההימורים עד שנת 2020. "אני חושב שבתערוכה שתתרחש עוד יותר מ-6 שנים נראה הרבה רובוטיקה, מכוניות ללא נהג וביו רפואה. אני מאוד מתרגש מזה", הוא אומר.

בתערוכה שתתקיים בינואר הקרוב, שפירו מספר שאפשר יהיה לראות מוצרים של נהיגה בטוחה יותר, מערכות מולטימדיה לרכב, אזור מסוים שיתעסק ברובוטיקה, כמו רובוטים לשאיבת אבק, מכשירים אלקטרוניים בתחום הבריאות וגם מוצרי טכנולוגיה לבישים.

מיקרוסופט הודיעה לפני שנה שהיא מפסיקה להציג בביתן משלה ב-CES, מכיוון שההכרזות על המוצרים החדשים שלה, לא מסתדרים לה עם מועד התערוכה. גם אפל לא מציגה בווגאס. כשאנחנו שואלים את שפירו על היעדר החברות החזקות בתעשייה מאזור התצוגה בתערוכה, הוא ישר מסביר שמיקרוסופט וגוגל שכרו שטחים בווגאס לצורכי פגישות והדגמות פרטיות.

"אפל נמצאת בתערוכה בדרכים שונות. יש לנו 300 חברות שמציגות מוצרים של אפל", הוא אומר. "לא פגשתי את טים קוק (מנכ"ל אפל, צ.ה), אבל הוא מוזמן לשנות את ההחלטה של אפל בנושא", אומר שפירו כשנשאל אם נראה את אפל מתישהו ב-CES. "פגשתי את סטיב ג'ובס מספר פעמים והוא הופך את ביל גייטס לבן אדם עם אופי מאוד חמים".

אחד התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה היום, הם השעונים החכמים - סמארט וואץ', המתחברים לסמארטפון ומציגים חיווי על שיחות, מסרונים ודואר אלקטרוני. "אני באמת לא יודע אם הקטגוריה הזו תצליח. יש חברות מעניינות שפועלות בתחום הזה, כאשר לפעמים הדור הראשון של המוצר פחות מלהיב. אפל הציגה את הטאבלט הראשון שלה ניוטון לפני 20 שנה ב-CES והוא לא הצליח", אומר שפירו.

מוביל חדש בתעשייה

שפירו נפגש במשך השנים עם האנשים שמובילים את תעשיית הטכנולוגיה, בינהם ביל גייטס שמתמודד עם ניסיון הדחה שלו ממיקרוסופט וגם סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט הפורש. "מיקרוסופט הצליחה מאוד עם חלונות. הקינקט הוא מוצר נהדר ועובדים שם אנשים מאוד חכמים. יש להם המון משאבים כספיים והם עורכים עכשיו שינויים", אומר שפירו. "אני חושב שבקרוב תהיה חברה חדשה שתוביל את ענף הטכנולוגיה, אני לא יודע מי זו תהיה. מיקרוסופט קנתה עכשיו חלק מנוקיה והם מקדישים את עצמם למוצרים הפונים לצרכנים, שזה חלק מהשינוי שלהם. חברות צריכות לעבור שינוי וזה דבר שצריך לעשות בשביל לשרוד. גם אפל עוברת עכשיו שינויים".

שפירו מנסה להיות כל הזמן פוליטיקלי קורקט בזמן הראיון ולא לפגוע באף אחת מהחברות המשתתפות בתערוכה. כשנשאל באיזו קטגוריה של מוצרים הוא הכי מתעניין, הוא ישר ברח לכיוון הסטארט-אפים שהם האזור האהוב עליו בתערוכה. "אני עדיין מאוד נרגש לראות גאדג'טים חדשים ואני משתמש בהם המון", אומר שפירו, אבל גם כאן הוא סירב להגיד איזה גאדג'ט אהוב עליו.

אימו של שפירו מלמדת עברית והוא יודע גם מספר מילים. זהו ביקור העסקים השלישי שלו בישראל, כאשר אהבתו לארץ, הייתה אחת מהסיבות לקיום האירוע בישראל. "יש הרבה התרגשות בתל אביב לטכנולוגיה, כאשר אפשר להשוות את זה רק לרמת הריגוש בסילקון ואלי".