"ללפיד יש בעיה עם פקידים חזקים, אז הוא מדיר אותם"

שני סגנים בכירים באגף, ראובן קוגן ושאול מרידור, התפטרו בהפרש של שעות בודדות ■ הערכות: יש עוד עזיבות בדרך ■ משרד האוצר, תמונת מצב: השר לא מוכן לקבל תכתיבים מפקידיו, והם נוטשים את הספינה

מחריף המשבר בין שר האוצר יאיר לפיד לבין אגף התקציבים באוצר. שני סגנים בכירים מאוד באגף התפטרו הבוקר (ב') מתפקידם, ובהפרש של שעות בודדות. מדובר על ראובן קוגן, סגן הממונה על סוגיית הנדל"ן, ועל שאול מרידור, סגן הממונה על התשתיות, המים והאנרגיה. מדובר על שניים מהסגנים החזקים ביותר באגף.

במשרד האוצר מסבירים כי מדובר בצירוף מקרים נדיר, כי אין כל קשר בין העזיבות וכי לבטח אין "תופעה" או "משבר". יצוין כי ראובן קוגן, שהסתכסך קשות עם לפיד בשל חילוקי דעות על האופן שבו יש לטפל בשוק הנדל"ן, אף לא זכה להודעה לעיתונות שמציינת את פרישתו, בניגוד לכל סגן שעוזב את המשרד.

"ראובן הוא איש חזק מאוד שממש לא מפחד ואומר את דעתו. ללפיד יש בעיה עם פקידים חזקים, אז הוא התחיל להדיר אותו ולא להזמין אותו לישיבות. פשוט מחקו אותו וזה מתחיל לצאת החוצה. אז הוא עזב", מספר גורם המכיר היטב את הדינמיקה בין השר לבין אגף התקציבים מאז עלייתו של לפיד לתפקיד. "אסור שפקיד ישמיע משהו מול השר, רק מה שהשר רוצה לשמוע", הוא הוסיף. לפי הערכות, הקו ששבר את גב הגמל היה כוונתו של לפיד להעביר את הטיפול בשוק הנדל"ן למקורבו, אורי שני.

למרות שהיחסים בין לפיד למרידור היו טובים יותר מהיחסים עם קוגן, גם כאן התגלו חילוקי דעות מקצועיים שהובילו לפרישתו של מרידור. "התקבלו החלטות מהותיות, כגון היוזמה להקים שני רציפים בנמל, שזה הדבר המהותי ברפורמה בנמלים, שהוא לא עמד מאחוריהם. וזו לא הייתה ההחלטה היחידה שהוא לא תמך בה מקצועית. למרות שהוא באמת פקיד מאוד לויאלי, כנראה הוא גם מבין את הבעייתיות כאשר מתחילים להחליט הפוך ממך", הוסיף הגורם. גורמים באוצר סבורים כי העזיבות הללו, ובעיקר העובדה שהתרחשו בזו אחר זו, "נראות מאוד לא טוב".

לפיד הצטייר כבר בתחילת הקדנציה כשר שלא מוכן לקבל את התכתיבים של פקודיו, בעיקר על רקע העובדה כי הוא אינו מבין בכלכלה. "ללפיד יש בעיה נוספת", מסביר אותו גורם ל"גלובס", "הוא מתקשה להבין כי בכל זאת תהליך קבלות החלטות חייב להיעשות באופן מקצועי ומסודר. שחייבת להיות כאן הצגת חלופות מסודרת. שיש פשוט תהליך שחייבים לכבד. זה לא טוב שיש משחקים ויוצאים סיפורים על כך שהוא מסדר את הפקידים שלו".

גורמים באוצר מאשרים כי ההתערבות של הלל קוברינסקי ואורי שני, יועציו של לפיד, שהינם בעלי השפעה מהותית בתהליך קבלת החלטות, מייצרת מתח בין הפקידות ללשכה. "המצב הזה לא ממש הגיוני", הסביר אחד מהגורמים.

אלא שההתפטרויות של היום הן רק קצה קרחון של בעיה ידועה: אגף התקציבים, שהיה השדרה הניהולית של האוצר והאגף החזק ביותר במגזר הציבורי, קורס לנגד עיני השר והמנכ"לית, יעל אנדורן, ועלול להישאר ללא שדרה ניהולית בקרוב מאוד.

ראשית, איל אפשטיין, סגן "מאקרו" והאיש החזק ביותר באגף, עזב לפני חודשים מספר "בגלל סיבות אישיות". גם מאיר בינג, שהחליף את אפשטיין ומכהן גם כסגן הממונה על תחום הביטחון, בדרך החוצה. תפקיד ה"מאקרו" נלקח ממנו לטובת יעל מבורך, שמעולם לא עשתה תקציב מדינה, ותפקיד הביטחון יועבר לנוח הקר - גם חדש יחסית בזירה, לבטח כדי להתמודד עם משרד הביטחון שהוא בעל התקציב הגדול ביותר במדינה.

לכן, נותרו כעת שני סגנים חזקים - אך "מוחלשים": יונתן רגב ומשה בר סימן טוב. הראשון אחראי על התעשייה, המסחר וההשכלה גבוהה והשני האחראי על כלל התקציבים החברתיים (בריאות, רווחה וחינוך).

רגב הגיע לכותרות אחרי ש"הודלף" כי לפיד "נזף" בו כיוון שניסה לנהל מו"מ על תקציב ההשכלה הגבוהה בעת הצורך לבצע קיצוצים. לפיד הבהיר כי המו"מ שרגב ניהל לא על היה על דעתו ובניגוד לרצונו. מאז, רגב נחלש מאוד.

בר סימן טוב צפוי לפרוש בקרוב אך לפי הערכות פרישתו צפויה גם להיות מוקדמת מהצפוי, על רקע מקרה דומה לזה של רגב. ביום חמישי האחרון הוציא לפיד הודעה לעיתונות שלפיה הוא מורה לשלם לאלתר ובאופן מלא את כלל המענקים המגיעים למתמחים (רופאים) בפריפריה, לפי ההסכם. אלא שלפי אותו הסכם יש תקרה לאותם מענקים שכבר הוכפלה ונשברה מזמן, וזו הסיבה שאגף התקציבים ביקש לעכב את התשלום. הודעת לפיד שוב נתפסה ככזו שמנסה להוציא אותו טוב על חשבון הפקידים.

בהקשר הזה יצוין כי גם אמיר לוי, הממונה על התקציבים, הוא חדש, ותקציב המדינה גובש אחרי כניסתו לתפקיד.