הצעת חוק: גוגל ומנועי חיפוש ישלמו תמלוגים ליוצרי תוכן באינטרנט

אראל מרגלית: "התוכן עובר היום בהדרגתיות מהעיתונות המודפסת לאונליין, והדבר יוצר שינוי במודל; המהלך המוצע יכול להציל את העיתונות הישראלית"

‎‎מנועי החיפוש ישלמו תמלוגים ליוצרי התוכן ברשת האינטרנט - כך מוצע בהצעת "חוק היוצרים החדש" שהניח אתמול (ג') ח"כ אראל מרגלית (עבודה).

מרגלית מבקש להסדיר לראשונה את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים ברשת אל מול מנועי החיפוש, שמבססים את הכנסותיהם מפרסום על תכניה החופשיים של הרשת. מרגלית מציע להקים מנגנון תמלוגים בדומה לזה שנעשה בו שימוש בחוק עידוד התרבות והיצירה בישראל.

"התוכן עובר היום בהדרגתיות מהעיתונות המודפסת לעולם האונליין, והדבר יוצר שינוי במודל", אומר מרגלית ל"גלובס". לדבריו, "גופי התקשרות המסורתיים נחלשים, אין ספור עיתונים ויוצרים עיתונאיים מתקשים למצוא פרנסה, והצמיחה ברשת היא קשה, משום שנדמה שאין באמת כסף בדיגיטל. אבל הכסף לא נעדר מהדיגיטל, הוא נמצא ונמצא בגדול - בידיהם של מנועי החיפוש. הם הפכו לשריף הבלתי מעורער בניהול התכנים ברשת. התכנים שנוצרים מביאים הרבה מאוד הכנסות - אבל לא מגיעים אל האנשים שיצרו אותם, אלא נשארים בידיהם של מנועי החיפוש".

‎‎‏7% יחזור ליצרני התוכן

‏מרגלית מתייחס לכך שלא אחת עמוד תוצאות החיפוש במנועי החיפוש השונים, ובעיקרם גוגל, בנוי כך שהוא מייתר את המעבר ממנו אל תוצאות החיפוש.

לדוגמה, גופי התוכן, כמו אתרים או שלוחות אונליין של עיתונים, יוצרים ידיעה עיתונאית אשר הכותרת שלה עולה בזמן חיפוש בגוגל. לא אחת הגולש יסתפק בקריאת הכותרת ובתקציר תחתיה, וייחשף לשלל כלי הפרסום שגוגל מציעה ועוטפים את הכותרת שיצר אותו אתר.

באותה מידה, מנוע החיפוש מאפשר לגולש כניסה לידיעות ספציפיות בעמודים פנימיים, ובכך מייתר רבים מהעמודים המרכזיים - כמו עמודי הבית - שם נמצא מקור ההכנסה העיקרי של גופי התוכן ברשת. הדבר מוריד את התנועה באתרים, בהם תלויה ההכנסה מפרסום, בעוד מנוע החיפוש עצמו גובה סכומים משמעותיים בעבור הפרסום בעמודיו, שהפכו לעמודים בסיסיים בעבור עיקר הגולשים.

‏"הכסף שמנועי החיפוש מפיקים מתוכן בישראל עומד סביב המיליארד שקל", אומר מרגלית. "אני מציע ש-7% ממנו יחזור ליצרני התוכן. יש כאלה שחושבים שהאחוז צריך להיות הרבה יותר גבוה. הגיע הזמן להוציא לפועל את חוק היוצרים החדש, לאחר שהקודם חוקק פה בתקופת המנדט. זאת בדומה למדינות ה-‏OECD‏ האחרות, ששם כבר הובילו מהלכים דומים".

‏על-פי הצעתו של מרגלית, יש להקים ועדה שתבחן את האופן שבו מנועי החיפוש יעבירו את התמלוגים. בצרפת הוחלט להקים קרן דרכה מועבר הכסף, לאחר פשרה בין מנועי החיפוש לגופי התוכן. המודל הגרמני מעביר ישירות חלק מהעוגה ישירות אל האתרים ואל שאר יוצרי הרשת.

‏‏"יש מודלים כאלה שעובדים. נוצר מצב שאתה יוצר, יש לך בלוג, ובתוך המודל הזה תהיה לך יכולת לקבל תגמול. כיזם שבא מעולם הטכנולוגיה אני רואה כמה המשק הישראלי מלא בכשלים שנובעים מריכוזיות בכוח, ואלה בסופו של דבר אותו דבר לאזרח ויוצר", מסביר מרגלית.

‏- אתה מאמין שמהלך כזה יכול להציל את העיתונות הישראלית?

‏‎‎‏"בגדול! זה יכול להציל את העיתונות הישראלית, שהיא עיתונות מעניינת ותוססת עם נקודת מבט ייחודית. צריך למצוא מודל נכון".

דובר גוגל מסר בתגובה: "חדשנות ושיתוף-פעולה מסחרי הם דרכים טובות יותר להבטיח את שגשוגה של תעשיית התוכן ברשת מאשר חקיקה חדשה. גוגל עובדת ותמשיך לעבוד בשיתוף-פעולה עם אתרי תוכן בכדי לפתח טכנולוגיות חדשות שירחיבו את קהל הגולשים, ההכנסות ומעורבות המשתמשים".