צפו בטבלת השכר בהיי-טק: מתכנת מתחיל עם כ-20 אלף שקל

ההערכות הן כי 2013 תיסגר בעליות חדות בביקוש לעובדי היי-טק ■ הביקוש למעצבים ומאפיינים בתחום המובייל כבר זינוק ב-27% ■ היכנסו וצפו בטבלת השכר של הענף הכי מתגמל בישראל ■ פרויקט השכר 2013

מה המצב בתעשיית ההיי-טק? תלוי אם מתייחסים לתקופה שלפני החגים או אחריהם. ברבעון השלישי של 2013 נרשמה ירידה של 9% ברמות הביקוש לעובדים בתעשיית ההיי-טק והביוטק בהשוואה לרבעון הקודם, אבל בשבוע שאחרי החגים הגרף השתנה - כך עולה ממחקר שביצעה אתוסיה, חברת השמה להיי-טק ולביוטק.

ברבעון השלישי התרחשו מספר שינויי מגמה: הרבעון החל עם עלייה קלה בביקוש לעובדים, נחלש דרמטית באוגוסט וספטמבר, והסתיים על עלייה במשך הזמן הממוצע לאיוש משרה - שעומד כעת על שמונה שבועות בממוצע.

"חברות רבות העדיפו להימנע מגיוס עובדים לפני החגים, מטעמים תקציביים. בנוסף, המצב הקשה של תעשיית התקשורת בישראל, הקשיים ב-ECI, הסגירה של אלווריון וההערכות בדבר פיטורים בקומברס - העלו את רמת העמימות וגרמו לחלק מהחברות לשבת על הגדר", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה.

- ומה צפוי ברבעון הרביעי?

"אנחנו מעריכים כי הרבעון האחרון של השנה ייסגר בעליות חדות בביקוש לעובדים ובקיצור בזמני איוש המשרות. מנגד, השוק יחווה עלייה משמעותית במספר העוזבים מרצון, ומעבר לחברות שיבקשו לגייס עובדים".

לדבריו, הוא נשען בהערכות אלה על מספר גורמים, ובהם התאוששות והמשך הצמיחה בשווקים בארה"ב, הרושמים גידול במספר המועסקים וירידה בתביעות האבטלה, והגידול הדרמטי במספר המשרות שנפתחו בישראל בתעשיית ההיי-טק בשבוע הראשון שלאחר החגים - עלייה של 45% מתחילת השנה.

יחד עם המגמות המעורבות בביקוש לעובדים, גם רמת השכר בתעשיית ההיי-טק לא השתנתה באופן מהותי. במסגרת השינויים המינוריים ברמות השכר, בולטות עליות בתחום פיתוח התוכנה ופיתוח למובייל, בהמשך למגמה שהשתקפה בנתונים המסכמים את המחצית הראשונה של 2013, אשר הצביעו על ביקוש הולך וגובר למפתחי מובייל ואינטרנט.

רוב הביקוש הגיע מארגונים וסטארט-אפים המפתחים טכנולוגיות בתחום הענן, האחסון, אבטחת המידע, הסייבר והמובייל, הממשיכים לרכז את עיקר הביקושים למהנדסי תוכנה בשוק, המהווים 23% מסך הביקוש לעובדים בתעשיית ההיי-טק.

מנתוני אתוסיה עולה עוד, כי הביקוש למעצבים ומאפיינים בתחום המובייל, עלה בשיעור של 27%.

כיצד ניתן להסביר נתונים מרשימים ומובהקים כל-כך? רבים משייכים זאת לעסקת הענק בין Waze הישראלית לגוגל בהיקף של מיליארד דולר, שהחדירה אמונה רבה ויצרה מוטיבציה.

ועוד באזור החיובי: תחום המשרות הבכירות זכה גם הוא לעדנה במחצית הראשונה של 2013, עם עלייה של 9.5% מתחילת השנה בביקוש לחברי הנהלה. העלייה הבולטת ביותר בתחום זה נרשמה בקרב סמנכ"לי פיתוח עסקי, שיווק ומכירות, וגם הביקוש למנכ"לים עלה, ב-6%. לצד החדשות הטובות, מגיעים גם סימנים מעודדים פחות.

"זמן חיפוש העבודה למועמדים מעל גיל 45, המשמשים כמנהלים בדרגי ביניים או כמהנדסים בכירים, עלה לזמני שיא של 21 שבועות בממוצע", אומר סולומון. לדבריו, "בשנתיים האחרונות אנחנו עדים להחמרה במצבם של ילידי שנות ה-60 המשמשים בתפקידים אלו. הם מוצאים עצמם מתוסכלים יותר ויותר מול תהליכי גיוס איטיים, ונאלצים להתמודד עם פסילות הקושרות את הניסיון הרב שלהם לצרכים ארגוניים צנועים יותר".

ואצל הצעירים? "אנחנו עדים למעבר מאסיבי של עובדים לסטארט-אפים קטנים, בעיקר בקרב ילידי השנים 1980-1984, שמוכנים ויכולים לקחת על עצמם יותר סיכונים", הוא אומר.

ככלל, בסקר עמדות שביצעה אתוסיה בקרב מחפשי עבודה אקטיבים ופסיבים (מועסקים), השיבו 64% מהנשאלים כי הם מעדיפים לעבוד בארגונים קטנים של עד 100 אנשים. לדברי סולומון, עמדה כזו יכולה להסביר גם את העלייה בשיעור העוזבים מרצון בקרב ארגונים גדולים, אשר הגיעה ליותר מ-7% בממוצע מתחילת השנה.

ובכל זאת, נתוני 2013 מותירים גם מקום לאופטימיות: שיעור הגיוסים החדשים מסך העובדים בהיי-טק עלה ב-3.5%, לעומת 1% בלבד עם סיום הרבעון הראשון. גם השינוי הממוצע בגובה השכר ממשיך להיות חיובי, ואף עולה על השינוי שנרשם ברבעון הראשון: 2.6% בענף ההיי-טק.

טל עופר-רגב (27), ראש צוות פיתוח תוכנה ב-WalkMe: "יש סיכון בסטארט-אפים, אבל אני מרגיש ביטחון"

טל עופר-רגב, ראש צוות פיתוח תוכנה, הצטרף לפני כשנה לסטארט-אפ התל-אביבי WalkMe. כיום הוא מנהל קבוצה של שלושה מתכנתים, שעוסקים בפיתוח הדור הבא של טכנולוגיה שמלווה משתמשים באתרי אינטרנט, צעד-אחר-צעד, עד שישלימו את הפעולה שהם רוצים לבצע - מסובכת ככל שתהיה.

הרעיון של WalkMe הוא להעניק שירות טוב יותר, להפחית מעלויות התמיכה הטכנית ולהגביר את האינטראקציה והמעורבות של הגולשים.

- האם העבודה ממשיכה גם מעבר לשעות הסטנדרטיות?

"רוב הלקוחות שלנו בצפון אמריקה, ולכן אם נדרשת תמיכה של מתכנתים בלקוחות בכל מקום בעולם, אני והצוות צריכים להיות זמינים מיידית. אבל אני מוצא שדווקא בשעות הלא-שגרתיות קורים הדברים המעניינים, כמו התדיינויות עם חברות ענק בינלאומיות ומחלקות ה-IT המורכבות שלהן. במקרים אלה, נדרשים מאיתנו פתרונות יצירתיים וחכמים - מה שמספק לנו גירוי אינטלקטואלי בלתי רגיל".

- איזה סיפוק אתה שואב מהעבודה?

"אני נהנה מאוד מהדינמיות. בגלל שזה סטארט-אפ, הדרישות וסדרי העדיפויות משתנים ללא הרף בהתאם לצורכי השוק. הדבר דורש מאיתנו לחשוב במהירות על פתרונות שיעמדו במבחן הזמן וההתפתחויות הטכנולוגיות. ניהול צוות בתנאי שטח משתנים מצריך קבלת החלטות בתדירות גבוהה ובתנאים של חוסר ודאות מלא".

- מה עשית לפני כן?

"עבדתי בסטארט-אפ שעסק בפרסום וידיאו מותאם לקוח באינטרנט, ולפני כן סיימתי שירות קבע בחיל המודיעין כקצין פיתוח תוכנה ואינטגרציה. לפני כשנה וחצי פנו אליי מ- WalkMe".

- ואיך התנאים?

כל מה שאתה יכול לצפות מסצנת הסטארט-אפ התל-אביבית ב-2013. המייסדים רצו לשמר את אווירת החדשנות והפתיחות שהייתה בגראז' שבו הקימו את החברה. לכן, הם בחרו משרדים ששירתו בעבר את משרד הפרסום זרמון-גולדמן, שמורכבים מחללים פתוחים במספר מפלסים. המבנה המיוחד מעודד קשר בלתי אמצעי בין העובדים ואווירה של אנושיות ועבודת צוות. כולנו משתוקקים לראות את החברה מצליחה".

- יש קושי מיוחד שאתה חווה כעובד היי-טק?

"האתגר בהיי-טק הוא להישאר עדכני. כבר בגילי הצעיר ראיתי טכנולוגיות באות והולכות, לצד מתודולוגיות פיתוח חדישות ורלוונטיות. מי שמקפיד להתעדכן יישאר רלוונטי ונחשק בשוק".

- אתה מרגיש ביטחון תעסוקתי?

"אני מרגיש בטוח. אני יודע שעולם הסטארט-אפים הוא עם סיכון מסוים. אבל אני יודע שהשוק רעב למתכנתים טובים. בחברה שבה אני עובד אני מרגיש ביטחון, ואני לא מודאג".

האזור הטכנולוגי
 האזור הטכנולוגי