המחאה במכללות: לפיד הבטיח להתערב - ושביתת הרעב נדחתה

המכללות הטכנולוגיות דורשות להעמיד לרשותן 140 מיליון שקל נוספים ב-5 השנים הקרובות

ראשי פורום המכללות הטכנולוגיות להכשרת הנדסאים דחו ליום רביעי את שביתת הרעב שתכננו לפתוח היום (ב') מול משכן הכנסת. ההחלטה לדחות את פתיחת המחאה שעליה החליטו בשבוע שעבר, התקבלה בדיון מיוחד שקיימה הבוקר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת במשבר הכספי של עשרות מכללות טכנולוגיות ברחבי הארץ.

בזמן שראשי המכללות כבר הקימו אוהל מחאה מול המשכן, הודיעה בדיון סגנית שר הפנים, ח"כ פאינה קירשנבאום, כי קיבלה מסר משר האוצר, יאיר לפיד, ולפיו יש בכוונתו להתערב אישית למען פתרון המשבר. על רקע ההודעה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, מנציגי המכללות להשהות את מהלכי המחאה שתכננו עד יום רביעי הקרוב - וזאת כדי למצות את המאמצים למען השגת הסדר שיאפשר את הרחבת תקציב המכללות.

במכללות הטכנולוגיות דורשים ממשרדי האוצר והכלכלה להרחיב באופן משמעותי את התקציב השנתי המועבר אליהן, ולהעמיד לרשותן כ-140 מיליון שקל נוספים ב-5 השנים הבאות. תקציב המכללות כיום מסתכם בכ-137 מיליון שקל בשנה. בדיון בכנסת טענה יו"ר הפורום, ד"ר יוכבד פנחסי-אדיב: "הסכום המינימלי שיאפשר לנו רק להתחיל ברפורמה מקיפה במכללות הוא 140 מיליון שקל, אך משרדי הממשלה מוכנים לתת כ-90 מיליון שקל. לאורך השנים עיכבו לנו תקציבים ואנחנו כבר לא מסוגלים לפעול".

לדברי פנחסי-אדיב, אם עד יום רביעי לא יימצא פתרון למצוקת המכללות, המחאה המתוכננת תצא לפועל: עשרות מנהלי מכללות יחלו לשבות רעב, ומיום ראשון ישביתו את המוסדות. מנהלי המכללות דחו אתמול בתוקף תוכנית שהציגו משרדי הכלכלה והאוצר, ולפיה המתווה לסיוע למכללות כולל הקצאה של 90 מיליון שקל בפריסה רב-שנתית ושינוי שיטת התקצוב שלהן, שתיעשה על בסיס מספר דיפלומות ולא על בסיס מספר סטודנטים. רוב המכללות דחו את התוכנית וטענו כי אינה מהווה בשורה שיש בה כדי להיטיב עם החינוך הטכנולוגי בארץ, שהידרדר בשנים האחרונות עד לקראת קריסה.