מנכ"ל שמן: "לא כל קידוח מצליח; לא היו סתירות בדיווחינו"

יוסי לוי ל"גלובס": "עשינו את המקסימום והצלחנו אחרי מאמצים רבים להגיע לשכבת המטרה. לשותפים ברשיון אין שליטה על הימצאות או אי הימצאות של נפט. אני עדיין מאמין שקיים סיכוי לתגליות נפט בים התיכון"

יממה לאחר ששמן הדהימה את המשקיעים והודיעה כי קידוח "ים 3" יבש, יוסי לוי, מנכ"ל החברה, אומר בראיון ל"גלובס" כי הדיווחים שהחברה מסרה בעבר היו בהתאם לתקנות ו"מי שמשקיע בחיפושי נפט צריך להביא בחשבון את הסיכונים הקיימים בענף".

כאמור, אתמול לאחר נעילת המסחר בבורסה, שמן איכזבה את המשקיעים ודיווחה כי על-פי מידע שנמסר לה על-ידי מפעילת הקידוח, חברת Caspian Drilling, לאחר מבחני הפקה ב-2 מקטעים נמצא כי הקידוח הינו קידוח יבש.

משקיעים רבים נותרו המומים ועם הרבה שאלות פתוחות, בייחוד לאחר שרק לפני כחודש, החברה דיווחה על סימני נפט באיכות גבוהה לאחר הגעת קידוח "ים 3" ליעד הסופי בעומק של 5,700 מטר - ונטעה תקווה רבה במשקיעים.

"הדיווחים שנמסרו היו בהתאם לקבוע בתקנות ניירות ערך לעניין התוכן והמועדים", אומר לוי. "הממצאים התבססו על מידע שהתקבל מהמפעיל תוך כדי הקדיחה בשכבת הנפט בדבר סימנים להימצאות נפט והם ניתנו ונותחו על ידי בעלי מקצוע בתחום הנפט והגז".

לדברי לוי, "בדיווח החברה נכללה במודגש אזהרה כי סימני הנפט אינם מעידים על תגלית והוספה הערת אזהרה, שההערכות וההשערות בנוגע לגילוי סימני נפט מבוססות על מידע שהתקבל ממפעיל הקידוח ושלגביו אין כל וודאות. הגדרת המונח 'קידוח יבש' כוללת בתוכה כמה פרמטרים לרבות אי אפשרות להעלאת נפט מתחתית הבור לפני השטח מסיבות שונות, כך שאין כל סתירה בין הדיווח על סימני נפט לתוצאה שהיתה במבחן ההפקה".

יו"ר שמן פנה למשקיעים הזועמים: "עשינו את המקסימום והצלחנו אחרי מאמצים רבים להגיע לשכבת המטרה. לשותפים ברשיון אין שליטה על הימצאות או אי הימצאות של נפט. מי שמשקיע בחיפושי נפט צריך להביא בחשבון את הסיכונים הקיימים בענף. לא כל קידוח מצליח".

לוי, יש לציין, הזהיר בינואר השנה בראיון לגלובס מאכזבות בקידוח. אז מדוע אנשים לא הקשיבו ונזהרו? "כמי שיש לו ניסיון בענף הנפט ולקח חלק במספר רב של קידוחים יבשים ומפיקים, אני חושב שצריך מידי פעם לרענן את זיכרון המשקיעים ולומר ביושר שעלולים להיות אכזבות בענף עתיר סיכונים מסוג זה".

ומה דעתו על דמי הייעוץ הגבוהים של גבי אשכנזי, כ-100 אלף שקל בחודש? "כמנכ"ל ודאי שאיני יכול להתייחס לכך", אומר לוי. "בכל מקרה, יש לציין כי דמי היועץ נקבעו כמקובל בענף ואושרו כדין.

- אנחנו רואים נפילות בכל מניות חיפושי הנפט והגז. האם לדעתך הכישלון בשמן ינחית מכה אנושה על הסקטור? האם החיפושים בים ייפסקו?

לוי: "החיפושים בסקטור לא ייפסקו, כשם שלא נפסקו לאחר מספר כשלונות בעבר שלא הניבו תוצאות. החיפושים בים התיכון המשיכו לאחר מספר כישלונות (קידוחי אנדרומדה ,חנה של נובל וגד של ישראמקו ואחרים) ולראיה מאגר תמר שנמצא לאחר כשלונות אלו, ולאחר שהיו ספקות רבים באם יימצא גז בקידוח. ישנם עדיין אתרים פוטנציאליים לתגליות גז נוספות בים התיכון ולהערכתי עדיין קיים גם סיכוי בתחום הנפט".