לפיד: הזרמת הגז הטבעי תכניס 60 מיליארד דולר ב-20 שנה

שר האוצר תקף את האופוזיציה על עיכוב החיבור לצינור הגז הטבעי ואמר כי "עיכוב פיתוח משק הגז בחצי שנה בלבד יעלה למשק כ-6,000 מקומות עבודה" ■ על הפיטורים בטבע: "לא יודע מאיפה הובאו הנתונים האלה"

שר האוצר יאיר לפיד תקף היום (ב') בפתיחת מושב החורף של הכנסת את האופוזיציה על כך שהיא תוקעת את החיבור לגז הטבעי ופוגעת, לטענתו, בשל כך במשק הישראלי.

לפיד אמר כי "חיבור מיידי לצינור הגז יגדיל את מספר מקומות העבודה במשק ויצמצם עוד יותר את שיעור האבטלה. הגדלת המכירות של המפעלים הקטנים והבינוניים הללו תגדיל את היקף העבודה ותרחיב את היקפי ההעסקה. חיבור מיידי לצינור הגז יסייע בהורדת יוקר המחיה בישראל ובהוזלת מחירי החשמל. כל אזרחי ישראלי שיקבל החודש חשבון חשמל, צריך לדעת שיכולנו להוזיל אותו, אבל זה לא קורה כי החיבור לצינור הגז תקוע בגלל האופוזיציה.

"חיבור מיידי לצינור הגז יביא לחיפושים של שדות גז נוספים ולכניסתם של שחקנים כלכליים נוספים לשוק הגז. זה יביא לנו עשרות מיליארדים במיסים, והכסף הזה יילך לחינוך, לרווחה, לבריאות, ויאפשר לנו להוריד מיסים. חיבור מיידי לצינור הגז יצמיח לא רק את המשק הישראלי, אלא יביא את הצמיחה עד משק הבית של מעמד הביניים הישראלי. למה זה עוד לא קורה, כי האופוזיציה תקעה את צינור הגז".

לפיד הוסיף כי "אומדן שבוצע באגף כלכלה ומחקר במשרד האוצר, מעריך כי עיכוב פיתוח משק הגז בחצי שנה בלבד - עד שתוכרע העתירה בבג"צ - יעלה למשק הישראלי כ-6,000 מקומות עבודה פוטנציאליים. אתם שלחתם 6,000 איש הביתה. אתם פיטרתם פי חמישה אנשים מטבע ומבזן ביחד. עיירה שלמה של מובטלים שיצרתם במו ידיכם.

"הזרמת הגז הטבעי לשימוש מקומי במפעלים, בתעשייה ובתצרוכת של המשק הישראלי, וייצוא מקביל, בהיקפים מאוזנים, יכניסו למשק הישראלי 60 מיליארדי דולרים ב-20 השנים הקרובות. הם יאפשרו לנו להניע ולהצמיח את הכלכלה הישראלית, ולהביא את הצמיחה הזו אל משק הבית של מעמד הביניים הישראלי. את ההכנסות הללו נפקיד בקרן ציבורית לרווחי הגז, ועם הכסף הזה ניתן חינוך טוב יותר, ניצור מערכת בריאות ציבורית טובה יותר ושירותי רווחה טובים יותר. כל מה שהאופזיציה צריכה היתה לעשות כדי שזה יקרה, הוא לא להפריע. ואפילו את זה לא עשיתם".

לפיד התייחס גם למצב בחברת טבע, וציין כי ניהל היום שיחות עם הנהלת טבע, והביע בפניהם את "חוסר הנחת העמוק שלי מהפיטורים הצפויים וקראתי להם לשקול את ההחלטה ולעשות כל מאמץ לפחות כדי להפחית את מספר המפוטרים.

"הזכרתי להנהלת טבע שהיחסים שלהם עם מדינת ישראל הם דו-צדדיים. ממשלות העבר נתנו ל"טבע" ולחברות אחרות הטבות מס גדולות. דעתי אינה נוחה מההטבות האלה, ואילו הייתי אז שר האוצר כנראה שהיו נעשות החלטות אחרות, וצריך לציין שאנחנו מנהלים היום - בהוראתי - משא ומתן קשה עם טבע על נושא הרווחים הכלואים והטבות המס, אבל בכל מקרה ציינתי בפני ההנהלה שההטבות שניתנו מחייבות אותה להקשיב גם למה שיש לנו להגיד בנושא.

"המנכ"ל ג'רמי לוין הבטיח לי שאין עדיין שום החלטה על היקף הפיטורים בישראל. בטבע העולמית עובדים כ-47,000 עובדים, שכ-10% מהם יפוטרו, אבל הפיטורים לא יהיו שווים בכל מדינה כך שאין שחר למספר שצויין פה מהבמה של 800 מפוטרים ואיש בהנהלת טבע לא יודע מאיפה הובאו הנתונים האלה".