שוק המט"ח: הדולר היציג עלה בכ-0.25% ל-3.546 שקלים

האירו היציג ירד לרמה של 4.785 שקלים ■ יוסי פריימן: "היצעי מט"ח מקומיים לקראת תשלומי מסים בסוף החודש תורמים להיחלשות הדולר"

יום המסחר בשוק המט"ח מתנהל במגמה מעורבת של השקל מול הדולר והאירו. הדולר היציג התחזק מול השקל בכ-0.25% לרמה של 3.546 שקלים והאירו מנגד ירד בשיעור דומה לרמה של 4.785 שקלים. בעולם נסחר הדולר סביב 1.351 דולרים לאירו.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "הציפייה בשווקים כי הממשל האמריקאי קרוב להסכמה בקונגרס וכי ארה"ב לא תידרש להתמודד עם קשיים לשלם את חובותיה, תורם להתייצבות שער הדולר. הציפייה בקרב משקיעים להתאוששות בפעילות הכלכלית באירופה תורמת להתחזקות האירו, הפרנק השוויצרי והלירה שטרלינג, כאשר נתוני המשק הבריטי מצביעים על האפשרות כי לבריטניה נתונים עדיפים על אלו של חברי גוש האירו". באשר לשוק המקומי מסביר פריימן כי "היצעי מט"ח מקומיים לקראת תשלומי מסים בסוף החודש תורמים להיחלשות הדולר, אולם סביב רמת 3.5-3.53 שקלים צפויים ביקושי מט"ח הבולמים את ייסוף השקל בטווח הקצר".

עליות נרשמות היום (ג') במרבית הבורסות המרכזיות של אירופה. זאת, על רקע סגירה חיובית בוול סטריט על רקע אופטימיות בנוגע לפתרון משבר תקרת החוב ושיתוק הממשל, ויציבות עם נטייה לעליות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול (ב') בעליות על רקע התפתחויות חיוביות במגעים בין המחוקקים בוושינגטון בכל הנוגע להעלאת תקרת החוב וסיום השיתוק הממשלתי.

מנהיגי הסנאט - הארי ריד, ראש הסיעה הדמוקרטית, ומיטש מקונל, ראש הסיעה הרפובליקאית - קרובים אמנם להשגת הסכם להרמתה של תקרת החוב ולחידוש המימון של הפעילויות הפדרליות, כלומר הפסקת ההשבתה של רוב משרדי הממשל. אבל, אין שום ודאות שבית-הנבחרים יסמוך ידו על החלטת הסנט, אם אכן תאושר, מפני שאין בה שם התייחסות לדרישת מחוקקים רפובליקאים מפלג מסיבת התה לבטל, או לפחות לעקר מתוכן, את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, 'אובמה קייר'. דרישה זו היתה העילה הראשונית להשבתת הממשל, שנכנסת היום לשבוע השלישי שלה.

על פי תוואי ההסכם שמתגבש בסנאט, תורם תקרת החוב לפני 17 באוקטובר (מחרתיים), המועד שבו ימצה משרד האוצר האמריקאי את יכולותיו החוקיות ליטול הלוואות. היכולות האלה יוארכו עד 7 בפברואר 2014. פעילויות הממשל ימומנו עד 15 בינואר, והמשמעות היא שההשבתה הפדרלית תבוטל מיד עם כניסתה ההסכם לתוקף. שתי המפלגות יתחייבו לנהל מו"מ מקיף על מיתאר תקציבי ארוך טווח (קיצוץ בהוצאות הממשל, כפי שתובעים הרפובליקאים; העלאות מיסים על בעלי הכנסות גבוהות, כפי שדורשים הדמוקרטים) ולסיים אותו עד 13 בדצמבר.