ההשקעות בהון סיכון ברבעון השלישי - הגבוהות מאז שנת 2000

דוח IVC ו-KPMG: כ-162 חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו ברבעון הקודם 660 מיליון דולר - עלייה של 34% בהשוואה לרבעון השני השנה ושל 35% לעומת הרבעון השלישי של 2012

ההיי-טק ב'היי'. שלל מחקרים על היקפי ההשקעות בהיי-טק הישראלי ברבעון השלישי מוכיחים כי יש סיבה לפעילים בתחום סיבה לחייך. 162 חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו ברבעון הקודם 660 מיליון דולר, כך מעריך דוח שמפרסמים היום IVC ו-KPMG. זהו הסכום הרבעוני הגבוה ביותר מאז שנת 2000, עלייה של 34% בהשוואה לרבעון השני השנה ושל 35% לעומת הרבעון השלישי של 2012.

המספר הגבוה אומנם מעיד על תקופה טובה לגיוסי הון, אך יש סיבות טכניות שהיו אחראיות לפחות לחלק ממנו. חמישה גיוסים גדולים, בהיקפים של יותר מ-20 מיליון דולר כל אחד, היו אחראיים על כרבע מסך הגיוסים ברבעון הקודם. בנטרולם, עדיין מדובר בהיקף גבוה, אך לא יוצא דופן בשנתיים האחרונות. גם סקר ה-MoneyTree של PwC בישראל מציג תמונה סימפטית. הדוח, שמתרכז רק בגיוסים בישראל, מצביע על גידול של 29% בהשקעות ברבעון החולף לעומת הרבעון המקביל ושל 32% לעומת הרבעון השני השנה.

לצד הנתונים האופטימיים, נתח השוק של הקרנות הישראליות, על פי דוח IVC, פחות מרשים. ברבעון השלישי הושקעו 151 מיליון דולר על ידי הקרנות הישראליות, כ-23% מסך ההון, הנתח הרבעוני הנמוך ביותר בעשור האחרון, אך גבוה מבחינה מספרית לעומת הרבעון הקודם והמקביל. עיקר הגיוסים היו בתחום האינטרנט - 47 חברות בתחום גייסו 179 מיליון דולר (27%), הסכום הגדול ביותר לסקטור משנת 2000.

לדברי עופר סלע, שותף בקבוצת הטכנולוגיה של KPMG סומך חייקין, "יש עלייה דרסטית במספר החברות המגייסות כספים בשלבי הסיד והסבב הראשון ושנת 2013 צפויה להיות שנת שיא במספר החברות המגייסות כספים בשלבים אלו. מגמה מבטיחה אחרת שניתן לראות היא העלייה במספר החברות הבוגרות. כפי שראינו לאחרונה, מגמה זו צפויה להגדיל את מספר וגודל עסקאות המיזוגים והרכישות בשוק הישראלי".

הגיוסים של חברות היי טק
 הגיוסים של חברות היי טק