מבול חדשות ביומד: הסכמים לאבוג'ן ואיתמר תוצאות טובות למדיגוס

אבוג'ן הרחיבה שיתוף הפעולה עם דופונט-פיוניר ■ איתמר מדיקל בשת"פ עם מכון הלב של בית החולים שיבא-תל השומר ■ התרופה של רדהיל נגד מחלת קרוהן קיבלה חיזוק בדמות מחקר עצמאי שערך ממציא הטכנולוגיה, פרופ' תומאס ברודי

חברת האגרו-ביוטק (ביוטכנולוגיה חקלאית) אבוג'ן הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ענקית הזרעים דופונט-פיוניר, בתחום הפיתוח המשותף של צמח סויה שעמיד יותר בפני מחלת החילדון. במסגרת ההסכם תשתמש אבוג'ן בטכנולוגיה החדשה שלה, gene2Product, כדי לייעל את התהליך של ברירת הגנים שיכנסו לצמחים המיועדים לניסויי.

סויה הינו אחד הגידולים החשובים ביותר בעולם, המספק חלבון למאכל אדם ובעלי חיים וכן מהווה חומר גלם לייצור שמן. מחלת חילדון הסויה, הנגרמת על ידי פטריה, גורמת לפגיעה קשה ביבול ושכיחה בעיקר באיזורי הגידול המרכזיים של סויה באמריקה הדרומית והצפונית.
במסגרת ההסכם המקורי, שנחתם ב-2011, הקימו אבוג'ן ופיוניר תוכנית מחקר משותפת לאיתור גנים בעלי פוטנציאל גבוה לשיפור עמידות למחלת חילדון הסויה. במסגרת ההסכם המורחב, הוארכה תקופת שיתוף הפעולה והוכנס, כאמור, הידע הנוסף מן הפלטפורמה החדשה, ישמש כדי לשפר עוד יותר את הביצועים על ידי חיזוי השילוב של מספר גנים שיש לבטא יחד. כך, מקוות החברות, תתקצר הדרך אל המוצר הסופי.

הסכם לאיתמר עם בית החולים תל השומר מדגים את האסטרטגיה החדשה

חברת איתמר מדיקל, שפיתחה שיטה להערכת איכות תפקוד כלי הדם, חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מכון הלב של בית החולים שיבא-תל השומר, ותפעל שם במסגרת "המרפאה להערכת תפקוד אנדותל", בראשות פרופ' מיכאל שכטר. המרפאה תציע לחולי לב ול"בריאים מוטרדים" לאבחן את איכות תפקוד העורקים שלהם, כדי לדעת האם הם נמצאים בסיכון מוגבר ללקות בהתקף לב. עבור משתמים מהתקף לב, ניתן יהיה להיבדק במעבדה למעקב אחרי הצלחת הטיפול הרפואי.

ההסכם הוא חלק מן ההתמקדות של איתמר מדיקל מאז כניסתו של גלעד גליק לתפקיד המנכ"ל, בשיווק הפעילות שלה בתחום הלב כמוצר קליני, כשעד כה הוא נמכר בעיקר כמוצר מחקרי. החברה פועלת בכמה שווקים עיקריים: יפן, ישראל וארה"ב.

מנכ"ל איתמר מדיקל, גלעד גליק: "הסכם זה יתרום למימוש מטרתנו להנגיש את בדיקת ה- EndoPAT לקהל הרחב. הבדיקה הוכחה כבעלת ערך קליני רב בייחוד לחולים במחלות לב או לחולים הסובלים מסימפטומים כגון כאב חזה, אך גם לאנשים המעוניינים בגילוי מוקדם של מחלות לב והפרעות קרדיווסקולריות".

מבית החולים שיב"א תל השומר נמסר: "הטכנולוגיה החדשנית של איתמר מדיקל תאפשר לפרופ' שכטר להציע אבחון ומעקב יעילים יותר אף מעבר לאמצעים הקיימים כיום לקהל הרחב".

מפתח המוצר נגד קרוהן של רדהיל מפרסם ניסוי מוצלח במוצר

תרופת ה-RHB104 של רדהיל נגד מחלת קרוהן, שהחלה לאחרונה ניסוי שליני שלב III בארה"ב, קיבלה היום חיזוק בדמות מחקר עצמאי שערך ממציא הטכנולוגיה, פרופ' תומאס ברודי. הניסוי נערך בילדים, והראה הפוגה של 80% במחלה. הממצא הוצג בכנס American College of Gastroenterology. לא הייתה קבוצת ביקורת.

המוצר של רדהיל הוא שילוב של אנטיביוטיקות שכל אחת מהן הותרה לשיווק למחלות שאינן קרוהן. החברה רשמה פטנט על שימוש בשלושה החומרים הללו במשולב, לטיפול בקרוהן. היום אין נוהגים לטפל בקרוהן באמצעות אנטיביוטיקה, אלא כטיפול משלים. רדהיל וברודי מאמינים כי באמצעות האנטיביוטיקה ניתן לרפא את המחלה.

במסגרת הניסוי טופלו עשרה ילדים חולים בקרוהן במוצר, ונצפתה הפוגה ב-80% מהמקרים. התגובה לתרופה הייתה חזקה יותר אצל חולים שלא טופלו קודם לכן בתרופות המדכאות את המערכת החיסונית (הטיפול המקובל נגד קרוהן).

תוצאות טובות למדיגוס בניסוי מעקב

מדיגוס הודיעה היום כי הציגה בכנס האירופאי השנתי בתחום הגסטרו-אנתרופותיה (מערכת העיכול) תוצאות מעקב נוספות מהמוצר שלה לטיפול בצרבת המחליף ניתוח. התוצאות המצביעות על המשך שיפור עקבי בתסמיני מחלת הצרבת גם חמש שנים אחרי ניסוי הפיילוט הראשן שערכה החברה.

החולים דיווחו על הפחתה בכמות התרופות או על הפסקת נטילת התרופות לחלוטין. רק אצל משתתף אחד מבין 11 המשתתפים שהגיעו למעקבים (מתוך 13 משתתפי הניסוי) ניכרו תוצאות גבוליות, ואילו אצל כל המשתתפים האחרים שהגיעו למעקב, הושגו תוצאות משביעות רצון, מקבילות לאלה של ניתוח או טובות מהן, וללא הפרוצדורה הניתוחית.