הטכנולוגיה של גוגל שתחסוך עד 50% מעלויות הבנייה

גוגל X, חטיבת הפיתוח הסודית של גוגל, פיתחה לאחרונה את ג'יני - פלטפורמה ובה אפליקציית תכנון מבוססת רשת אינטרנט, המסייעת לאדריכלים ולמהנדסים בהליך התכנוני

אמרתם גוגל , אמרתם ענקית האינטרנט, אבל "גלובס" חושף היום שגוגל עוסקת גם בתחום "משעמם" הרבה יותר ורחוק מאוד מתחום הליבה שלה - עסקי הבנייה. ל"גלובס" נודע ש-גוגל X, חטיבת הפיתוח הסודית של גוגל, פיתחה טכנולוגיית בנייה חדשה בעלת פוטנציאל הכנסות שנתי של 120 מיליארד דולר - כך על פי דוח שמסרה החטיבה למייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', ולהנהלה.

גוגל X עוסקת בפיתוח פרויקטים סודיים וחדשניים שאינם בליבת פעילות החברה, כמו המכונית ללא נהג ומשקפי המציאות הרבודה, ומשמשת כיוזמה העיקרית של גוגל לגיוון הכנסות מתחומים חדשים.

בינואר 2011 החלה גוגל X בפיתוח טכנולוגיית הבנייה החדשה, באישורו של לארי פייג', שהיה אחראי על פעילות גוגל X. סרגיי ברין החליף את לארי פייג' בשלבים מאוחרים יותר של הפיתוח.

עם תחילת הפיתוח של ההמצאה, נתנו לה אנשי גוגל X את השם ג'יני, על שם השד שיצא מהמנורה של אלדין ב"סיפורי אלף לילה ולילה". ג'יני, כך דיווח צוות הפיתוח להנהלת גוגל, היא פלטפורמה ובה אפליקציית תכנון מבוססת רשת אינטרנט, המסייעת לאדריכלים ולמהנדסים בתהליך התכנוני, ומיועדת בעיקר לבניית מגדלים ובניינים גדולים. האפליקציה כוללת כללי תכנון של אדריכלים ומהנדסים מומחים וכלי ניתוח וסימולציה מתקדמים.

ג'יני מאפשרת סטנדרטיזציה ואוטומציה של הליכי התכנון והביצוע, עם אופציות תכנון בלתי מוגבלות, המאפשרות לאדריכלים לשמר את הייחודיות של הבניין בסביבתו האורבנית.

חטיבת גוגל X נוהלה בתחילת הפיתוח על ידי סבסטיאן ת'רון, שהקים אותה. ת'רון נחשב למומחה המוביל בעולם בבינה מלאכותית והוא זה שפיתח בגוגל את המכונית ללא נהג. לאחרונה הוחלף ת'רון על ידי מהנדס המחשבים בגוגל, אריק (אסטרו) טלר, שהתחיל את דרכו בגוגל כאחראי על איתור ופיתוח מוצרים חדשים.

לחסוך טריליוני דולרים

אסטרו טלר מונה ב-2011 לראש פרויקט הפיתוח של הפרויקט בגוגל X, שתוקצב ב-5 מיליון דולר. לראש צוות הפרויקט מונה מהנדס התוכנה הבכיר ניקולס (ניק) צ'ים. צוות הפרויקט כלל בתחילת הדרך 10 מהנדסי מחשבים ומתכנתים בכירים, ומאוחר יותר הצטרפו מידי פעם מומחי נדל"ן, כלכלנים ומומחי שיווק.

בדיווח שמסר צוות הפיתוח לפייג', לברין ולהנהלת גוגל, הוצגה ג'יני כטכנולוגיה מהפכנית ליצירת בניינים בני קיימא וידידותיים לסביבה, באיכות העולה על כל הידוע. הטכנולוגיה הוצגה ככזו שתשנה את תעשיית הבנייה העולמית השמרנית, על ידי שינוי בסיסי ומהפכני בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים, ולחסוך טריליוני דולרים.

בדיווח העריך צוות גוגל X שג'יני תחסוך עלויות בנייה בהיקף של 30%-50% מהעלויות המקובלות היום, ופרק הזמן מתחילת התכנון ועד ליציאה לשוק יהיה מהיר יותר ב-30%-60% מהמקובל היום. כאמור, הערכת צוות ג'יני היא שבפלטפורמה יש פוטנציאל להניב לגוגל הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה.

עם התקדמות הפיתוח ובניית אב טיפוס ראשוני של ג'יני, ערך צוות גוגל X פגישות עם בכירי ענף הבנייה בארה"ב, כולל יזמי בנייה גדולים, מהנדסי בנייה מובילים בתחומם ואדריכלי צמרת. התגובות, כך נמסר בדיווח הצוות, היו נלהבות.

בסיום שלב הפיתוח הראשוני בגוגל X ובניית האב טיפוס, הוחלט בגוגל לבצע ספין-אוף של הפרויקט מגוגל X, ולהמשיך את פיתוח ג'יני בחברה נפרדת. המשך הטיפול בפרויקט ג'יני מתבצע בחברת Vannevar Technology, שהוקמה במיוחד לצורך כך ונרשמה במדינת דלאוור.

שלושת המייסדים והמנהלים של חברת Vannevar הם אסטרו טלר, שהוביל את פרויקט ג'יני בגוגל X וכאמור מונה למנהל גוגל X; מהנדס התוכנה ניק צ'ים, שהיה ראש צוות מהנדסי המחשבים בפרויקט ג'יני בגוגל X; וג'ניפר (ג'ן) קרלייל, שהייתה מהנדסת תוכנה בצוות פיתוח ג'יני בגוגל X.

חברת Vannevar גייסה סמוך להקמתה 2.2 מיליון דולר. החברה לא מסרה את כתובתה והקשר איתה אפשרי רק דרך משרד עורכי דין בלוס אנג'לס.

חברת Vannevar, המגדירה עצמה חברת הון סיכון, מצהירה כי היא עוסקת בתשתית תוכנה מבוססת מחשוב ענן, להנדסה, אדריכלות ובנייה.

החברה מצהירה באתר האינטרנט שלה על "חזון חדש על תכנון ובנייה למען עתיד יותר בר קיימא".

תעשיית הבנייה העולמית בזבזנית ותקועה, ואוכלוסיית הערים תוכפל

תעשיית הבנייה מהווה 10% מהתוצר הלאומי הגולמי העולמי. תעשיית הבנייה היא הצרכן הגדול ביותר של המשאבים וחומרי הגלם העולמיים (כ-50%) ושל אספקת האנרגיה העולמית (כ-48%).

תעשיית הבנייה מייצרת גם את מרב הפסולת המוצקה בעולם (40%) ואחראית לכ-50% מגזי החממה. זו התעשייה הבזבזנית ביותר בעולם והתורמת העיקרית להידרדרות באיכות הסביבה העולמית.

היקף שוק הבנייה עולמי מוערך בסכום של 5 טריליון דולר בשנה, שמתוכם טריליון בארה"ב, והוא גדל בקצב מהיר. האוכלוסייה העירונית בעולם כיום נאמדת ביותר מ-3.5 מיליארד אנשים. שליש מאוכלוסיית הערים בעולם מתגורר כיום בסלאמס.

בעקבות הגידול המהיר במגמות העיור של האוכלוסייה, ב-40 השנים הקרובות צפויה הכפלה של האוכלוסייה העירונית בעולם. לפי הערכות, אם דבר לא ישתנה בשיטות הבנייה המסורתיות, שני שליש מהאוכלוסייה העירונית בעולם יגורו בסלאמס - מריו דה ז'נרו, דרך יוהנסבורג, נאירובי ומומביי ועד בייג'ינג - ועל כן יש צורך להכפיל את מלאי הבניינים העולמי עד שנת 2050.

בניגוד למגמת הגידול בפריון ובכושר הייצור של כל התעשיות האחרות, תעשיית הבנייה המסורתית כיום אינה מתקדמת באותו קצב ולמעשה מצויה במגמת נסיגה בתפוקה, והדבר מתבטא בפער הולך וגדל בין הביקוש להיצע.

עוד פיתוחים והמצאות במעבדת גוגל X הסודית / רועי גולדנברג
 עוד פיתוחים והמצאות במעבדת גוגל X הסודית / רועי גולדנברג