המרענן של המעו"ף: אופקו זינקה ב-19% מאז הצטרפה למדד

לפני עשרה ימים נכנסה חברה הביומד האמריקנית אופקו בסערה אל מדדי הבורסה בת"א, ובהם למדד המוביל ת"א 25 ■ ומה חושבים האנליסטים? הם פספסו בינתיים את הזינוק האחרון עם המלצות "נייטראלי" ומחירי יעד נמוכים

לפני עשרה ימים נכנסה חברה הביומד האמריקנית אופקו בסערה אל מדדי הבורסה בת"א, ובהם למדד המוביל ת"א 25. ביום המסחר שקדם לכניסה למדדים, זינקה אופקו ב-10% במחזור ענק של 780 מיליון שקל, שנבע מהרכישות של תעודות הסל והקרנות המחקות אשר עוקבות אחרי המדדים השונים.

‏זינוק זה השלים עלייה של כ-17% במניית אופקו מאז ה-21 באוגוסט, המועד שבו נסחרו לראשונה מניותיה של בבורסה המקומית, ועד לכניסתה למדדים המובילים של הבורסה.‏

על רקע "המקדמה" הגדולה איתה נכנסה אופקו למדדים המובילים, ניתן היה להעריך כי לאחר הכניסה תרשום מנייתה ירידות שערים, היות שכל הכסף הפסיבי כבר נכנס למנייה. כך אכן היה בהתחלה, ובשלושת ימי המסחר הראשונים לאחר הכניסה למדדים ירדה מניית אופקו ב-9.6%. אלא שאז, באמצע השבוע שעבר, חל השינוי המפתיע.

‏‏מניית אופקו, הנסחרת אף בבורסה בניו-יורק, החלה לרשום עליות ללא טריגר או הסבר הנראה לעין, ובשבוע האחרון נסקה מנייתה בכ-31%. העלייה החדה והמהירה הביאה לכך שמאז כניסתה של החברה למדדים, היא טיפסה בכ-19% נוספים, ובהתאם למשקלה במדד ת"א 25, תרמו העליות באופקו לעלייה של 0.8% במדד ת"א 25. מאז הרישום למסחר בת"א, השלימה אופקו עלייה של כ-40%.

‏‏הראלי של אופקו תפס את האנליסטים המסקרים את החברה לא מוכנים. רק לפני 10 ימים השיקה האנליסטית ליאת פנקס גולן מפועלים סהר סיקור על אופקו, תוך שהיא מעניקה לה המלצת נייטראלי במחיר יעד של 8.8 דולר. נציין כי גם בתי השקעות זרים, כגון ברינגטון וג'פריס, לא ממש חזו את הנולד, והעניקו לאופקו מחירי יעד של 9 ו-10 דולר בהתאמה, בעוד אתמול סיימה המנייה את המסחר בוול-סטריט במחיר של 12.3 דולר.

‏‏כעת נסחרת אופקו לפי שווי של כ-4.2 מיליארד דולר, מה שהגדיל את משקלה במדד ת"א 25 לכ-5.3% - החברה בעלת המשקל השביעי הגדול ביותר בבורסה. על מנת להבין עד כמה ההתברגות של אופקו בבורסה הישראלית‏ היא משמעותית, צריך להסתכל על יתר החברות במדד - המשקל של אופקו במדד ת"א 25 גבוה יותר משל חברות ותיקות ומצליחות, כגון קבוצת דלק, בנק מזרחי, גזית גלוב, אלביט מערכות ועוד. לפניה, במקום השישי במדד, ממוקמת לא אחרת מאשר כיל, אשר משקלה במדד ת"א 25 עומד על כ-7.3%.

‏‏‏באשר למדד הביומד, שם הפכה אופקו לשליטה הבלתי מעורערת. היא החברה בעלת המשקל הגדול ביותר במדד, בשיעור של 11.8%, כאשר החברה הבאה בתור אחריה היא קמהדע, לה משקל של כ-10%.

‏אופקו, שבשליטת יו"ר טבע פיליפ פרוסט, היא חברת ביומד רב-גונית שעוסקת במכשור רפואי, אבחון, תרופות מקור וגנריקה. החברה נרשמה למסחר בת"א על רקע המיזוג עם חברת פרולור הישראלית, שגם אותה מובילה קבוצת משקיעים בראשותו של פרוסט.

‏בינתיים נראה כי המשקיעים המקומיים הרוויחו מה"עלייה" שעשתה אופקו לארץ, אך האם מדובר במגמה שתהיה ארוכת טווח? "אופקו היא חברת תרופות ודיאגנוסטיקה (אבחון), ויש לה צבר מאוד מרשים לשווקים מאוד גדולים שכל אחד מהם הוא של מיליארדי דולרים" מסביר שי נוביק, נשיא פרולור שנרכשה ע"י אופקו, את הפוטנציאל של החברה החדשה. "היום רמת ההכנסות של החברה היא קטנה ביחס לשווי שלה, אשר נגזר מהיוון תזרימי מזומנים פוטנציאליים של המוצרים שאופקו מפתחת. "מספיק שרק חלק מצבר המוצרים יגיע לאישור של הרגולטורים בארה"ב ובשאר העולם ויגיע לשוק, כדי שרמת ההכנסות תהיה גבוהה משמעותית".

‏‏הצד השני של המטבע הוא שאם מוצרי החברה, אשר בתחום האבחון אמורים להגיע לשוק ב-2014 ובתחום הרפואי בשנת 2016, לא ימצו את הפוטנציאל שנותן להם היום השוק, הדבר עלול לגרור ירידה בשווי החברה. "תמיד בחברות מהסוג הזה יכולים להיות מוצרים שלא יאושרו. אנחנו מקווים שהחברה מספיק מבוזרת על פני אוסף גדול של מוצרים, שבתאוריה הם ברמות סיכון נמוכות וכן יגיעו לאישור", מתייחס לכך נוביק.