הסטארט-אפים המבטיחים: eToro בונה רשת חברתית פיננסית

חוכמת ההמון מסייעת לגבש גישה להשקעות

האופן שבו ייראה העולם הפיננסי של העשור הבא הוא תעלומה גדולה. לא מדובר בחוסר הוודאות בשווקים, אלא בטלטלה שעוברים השירותים הפיננסיים עצמם, שרובם מתרחשים מתחת לפני השטח. התעשייה הפיננסית, שכוללת נכסים בעשרות טריליוני דולרים בעולם, נחשבת לשמרנית ולכן היא לא מאמצת במהירות שינויים במודלים העסקיים והטכנולוגיים. ביקור באתר של חברת eToro, מאפשר הצצה לאופן שבו עשויה התעשייה הגדולה בעולם להתנהל כבר בעתיד הקרוב.

eToro, שהוקמה ב-2007, פיתחה פלטפורמת השקעות בנכסים פיננסיים שמבוססת על רשת חברתית. היזמים שהקימו את החברה, האחים רונן ויוני אסיא, המנכ"ל, ודודו רינג, תהו בתחילת דרכם האם יוזמה בתחום הצרכנות הפיננסית יכולה לקום בישראל. התוצאות נכון להיום - קרוב ל-3 מיליון משתמשים רשומים, הכנסות של עשרות מיליוני דולרים ותזרים מזומנים חיובי - מוכיחות שזה אפשרי.

החזון הראשוני של eToro היה לפשט את הגישה להשקעות בנכסים פיננסיים עבור המשתמש הסופי. בתחילת הדרך השיקה החברה ממשק פשוט לסחר במטבעות זרים. לפני כשלוש שנים שינתה החברה את המיקוד והקימה רשת חברתית שמאפשרת לדון בתיק ההשקעות, לראות במה כל אחד משקיע ולאמץ או להעתיק את האסטרטגיה שלו. מודל ההכנסות של החברה מבוסס על עמלות מההשקעות שמבצעים המשתמשים.

"תמיד ראינו בשוק ההשקעות שוק מאוד מקומי ומאוד לא מתקדם", אומר יוני אסיא, "בסופו של דבר לכולם יש את הרצון להרוויח בשווקים. ללקוחות שלנו, שלא כמו המשקיעים המוסדיים, אין התנגדות לשתף את ההשקעות שלהם. המשתמשים יכולים להשתמש ב'חוכמת המונים' וללמוד מה משקיעים אחרים עושים".

אתר החברה מאפשר להשקיע במגוון נכסים כגון מניות, סחורות ומטבעות. לדברי אסיא: "לתעשייה הפיננסית יש ערכים הפוכים לגמרי לעומת תעשיית האינטרנט. האינטרנט עם השקיפות והנגישות, ישנה את התעשייה הפיננסית".

ההנפקה בדרך?

ב-eToro, הושקעו כ-31 מיליון דולר. רשימת המשקיעים כוללת בין השאר את קרן Spark Capital, שהשקיעה בטוויטר וב-tumblr, קרן BRM, ומספר אנג'לים בהם יונתן קולבר ועופר אדלר. החברה לא זקוקה להזרמת כספים נוספת, אך שוקלת להנפיק בהמשך הדרך - מה שיכול להיות ניסוי מעניין אם החברה תפנה לגייס כסף ממשתמשי הפלטפורמה שלה.

"יש כאן הזדמנות לייצר רשת חברתית כמו טוויטר, ווייז, או LinkedIn", משוכנע אסיא, "אני מאמין בהזדמנות לייצר פה חברת ענק עם מיליארדי דולרים". לדברי אסיא, ייתכן שנראה בקרוב שיתופי פעולה בין הצדדים. "הבנקים הגדולים בעולם מדברים איתנו וחושבים מה הם יכולים לעשות", הוא מוסיף.

eToro

■ תחום פעילות: רשת חברתית פיננסית

■ מייסדים: יוני אסיא (המנכ"ל), רונן אסיא ודודו רינג

■ שנת הקמה: 2007

■ מספר עובדים: 240

■ גיוסי הון: 31 מיליון דולר

■ משקיעים: BRM, Spark Capital ומשקיעים פרטיים