המועמדים להחליף את אשר-טופילסקי: פינטו, גל ולוין

אם גל ימונה לראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, צפוי בבנק סבב מינוייים, שבמסגרתו ענת לוין תחליפו בחטיבה העסקית

שמעון גל ראש החטיבה העסקית, אריק פינטו ראש החטיבה האסטרטגית וענת לוין ראש חטיבת שווקים פיננסיים הם המועמדים להחליף את לילך אשר-טופילסקי כראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. כזכור, בשבוע שעבר נודע כי אשר-טופילסקי תמונה למנכ"לית בנק דיסקונט, והיא צפויה לעזוב את בנק הפועלים כבר בימים הקרובים. לאחר מכן תיכנס לתקופת צינון, ורק לאחריה תצטרף לדיסקונט.

בשבוע הבא תקיים הנהלת הבנק את דיוני התכנון לתוכנית העבודה לשנה הבאה. לכן, נראה כי בתוך כשבוע יחליטו מנכ"ל הבנק ציון קינן והיו"ר יאיר סרוסי על זהות המחליף של אשר-טופילסקי, כדי שיוכל להשתתף בדיונים הרלוונטיים.

תפקיד מרכזי

כאמור, האפשרות הראשונה היא שפינטו ימונה לתפקיד. לפינטו, המכהן כראש החטיבה האסטרטגית ב-4 השנים האחרונות, היכרות טובה עם החטיבה הקמעונאית, שבה כיהן כמנהל אגף אשראי ומשכנתאות. כמו כן, בעבר היה פינטו מנהל אגף משאבי אנוש בבנק וכן כיהן כיו"ר ועד העובדים. אם פינטו ימונה לתפקיד, לא ברור מי יחליף אותו - מועמד פנימי או חיצוני. אפשרות נוספת היא שחטיבת האסטרטגיה תמוזג לאחת מחטיבות המטה של הבנק, כגון חטיבת הכספים, שבראשה עומד כיום ידין ענתבי.

אפשרות נוספת היא שגל יחליף את אשר-טופליסקי. בתרחיש שכזה, ייערך סבב מינויים רחב יותר בהנהלת בנק הפועלים, כאשר מי שתחליף ככל הנראה את גל תהיה ענת לוין, כיום ראש חטיבת שווקים פיננסיים. אפשרות נוספת היא כאמור, שלוין עצמה תחליף את אשר- טופליסקי.

המינוי של גל לתפקיד אינו טריוויאלי, הואיל ובחטיבה העסקית בוצע סבב מינויים רק לפני חודשים ספורים, ולא בטוח שיהיה נכון להחליף כעת גם את ראש החטיבה. מצד שני, אם גל ימונה לתפקיד, הרי שיסומן כמועמד מרכזי להחליף בעוד כמה שנים את קינן כמנכ"ל בנק הפועלים, שכן הוא יציג ברזומה שלו ניסיון הן בתחום האשראי העסקי הן בתחום הקמעונאי.

גורמים במערכת הבנקאית העריכו כי גם לרונן שטיין, ראש אגף בנקאות קמעונאית, ומי שמכהן בפועל כסגן של אשר-טופילסקי, יש סיכוי להתמנות לתפקיד. עם זאת, נראה כי סיכויו נמוכים וכי סרוסי וקינן יעדיפו למנות לתפקיד את אחד מחברי ההנהלה של הבנק.

תפקיד ראש החטיבה הקמעונאית נחשב תפקיד מרכזי בבנק הפועלים. נזכיר כי נתח השוק של הבנק במגזר זה עומד על יותר מ-30%. מדובר בתפקיד שמהווה קפיצת מדרגה לתפקידים בכירים אחרים במערכת הבנקאית. הדוגמה האחרונה היא כמובן אשר-טופילסקי. מי שכיהן לפניה בתפקיד, אורי פז, עבר לאחר מכן לנהל את בנק ירושלים. נזכיר כי גם קינן כיהן בעבר כראש החטיבה הקמעונאית.

לצד פוטנציאל הקידום, ראוי לציין כי בפני החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, כמו גם בבנקים אחרים, עומדים לא מעט אתגרים. במערכת הבנקאית מעריכים כי רווחיות הפעילות הקמעונאית צפויה להישחק בעשרות אחוזים בשנה הבאה. הסיבה המרכזית לכך היא הריבית הנמוכה ששוחקת את מרווחי האשראי, וגם הפגיעה בהכנסות מעמלות הנובעת מהנחיות שונות של בנק ישראל. על כן, בפני המחליף של אשר-טופילסקי ניצב האתגר למצוא מקורות הכנסה חדשים שיפצו על השחיקה ברווחים, וכן להמשיך ולהוביל מהלכים של התייעלות לקיצוץ בהוצאות.