ביוקנסל הקפיאה פיתוח מוצר - והמניה צנחה 19% בבורסה

החברה הקפיאה פיתוח המוצר לסרטן הלבלב והשחלות, ותתרכז במוצר לטיפול בסרטן שלפוחית השתן - אך גם בתחום זה יש עיכובים בניסויים

ביוקנסל, שמפתחת תרופה לטיפול בכמה סוגי סרטן, הודיעה היום (א') כי היא משהה את כל תהליכי הפיתוח הקליניים שלה, מלבד המוצר לטיפול בסרטן שלפוחית השתן. אך גם בהתוויה הזו לא הכול ורוד - החברה נאלצת לדחות את תאריך היעד לסיום ניסוי משלים בתחום בכחצי שנה, עקב עיכוב בקבלת אישור משרד הבריאות בחלק מן המרכזים.

החברה ממשיכה להיערך לניסוי שלב III במוצר, והיא כעת ממתינה לפגישה עם ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) לתיאום פרוטוקול הניסוי. בעקבות ההודעה ירדה היום מניית ביוקנסל 18.9%, והחברה נסחרת לפי שווי של 59 מיליון שקל.

המיקוד במוצר לסרטן שלפוחית השתן הוא תמוה מעט, לאחר שבעבר הגדירה אותו החברה כפחות מעניין, הן בשל גודל השוק הקטן יחסית והן בשל האלטרנטיבות הקיימות בשוק. נציין כי עבור סרטן הלבלב וסרטן השחלות, שני התחומים האחרים שאליהם כיוונה החברה, אין כיום טיפול טוב בשוק.

תצטרך גיוס נוסף

מאז כניסתו לתפקיד של המנכ"ל יונתן ברוגין לפני כשנה וחצי, עלתה שוב קרנה של השלפוחית. ברוגין הסביר כבר לפני כחודשיים במסגרת כנס כי הוא מתכנן להתמקד בסרטן זה, על חשבון הסוגים האחרים.

ההיגיון שמוביל את החברה כעת הוא ככל הנראה כזה: לביוקנסל שתי מולקולות בפיתוח - מולקולה מתקדמת יותר בשם BC819; ומולקולה שנראית כבעלת פוטנציאל טוב יותר אך נמצאת בשלבים מוקדמים מאוד - BC821.

BC819 היא תרופה לסרטן שניתנת בהזרקה למקום הגידול, והאפקטיביות שלה בתחום שלפוחית השתן היא סבירה. באשר לתחומי הלבלב והשחלות, נערכו במולקולה הזו ניסויים קטנים, אולם החברה החליטה כי התוצאות לא טובות מספיק על מנת להמשיך.

ה-BC821, לעומת זאת, אמורה להיות אפקטיבית ונוחה יותר לחולה, ולכן גם כדאית יותר לפיתוח עבור ההתוויות של לבלב ושחלות. הבעיה היא שאם ביוקנסל תחליט לפתח רק את המולקולה הזו, לא יהיה לה מוצר מוביל והיא תישאר חברה של מוצרים פרה-קליניים. מצב זה לא אהוב על אנליסטים ומשקיעים, ולכן כדאי לביוקנסל להמשיך לקדם את מוצר שלפוחית השתן, גם אם הוא רק "סביר" מבחינת גודל השוק והתחרותיות של המוצר. נציין כי מוצר זה להתוויה זו כבר עמד במרכז מו"מ עם חברת תרופות גדולה שביקשה למסחרו, אולם בסופו של דבר לא יצאה העסקה לפועל.

כך או כך, ביוקנסל תצטרך כנראה לצאת לסבב גיוס נוסף. בקופתה 16.8 מיליון שקל נכון לסוף הרבעון השני, סכום שיכול להחזיק את החברה במשך זמן מה, אך אינו מספיק לניסוי שלב III.