הצעות לרכישת דיסקונט ניו-יורק - עד סוף השנה; בנה"פ בתמונה?

3-4 גופים זרים צפויים להתחיל בקרוב בתהליך של בדיקת הנאותות, שלאחריה יגישו את הצעותיהם ■ המגעים מול בנק הפועלים מורכבים והוקפאו לעת עתה

עד סוף השנה יסתיים תהליך בדיקת הנאותות על רכישת דיסקונט ניו יורק, ובסיומו יוגשו הצעות לרכישת הבנק, כך מעריכים גורמים המקורבים לתהליך המכירה.

עוד מציינים הגורמים, כי ישנם 3-4 גופים זרים, שצפויים לבצע את בדיקת הנאותות ובעקבות הממצאים שיעלו, להגיש הצעה. לפי הערכות, בדיסקונט מצפים כי ההצעות שיוגשו יהיו פחות או יותר בגובה ההון העצמי של הבנק העומד על כ-830 מיליון דולר.

את תהליך מכירת דיסקונט ניו יורק מובילים יו"ר הבנק, יוסי בכר, והמנכ"ל הפורש, ראובן שפיגל, שיוחלף בחודשים הקרובים בלילך אשר טופליסקי. הבנק שכר את ג'י.פי מורגן ואת בוטיק ההשקעות סנדלר אוניל שילוו את הליך המכירה.

ניתן להגיש את ההצעות בשני מסלולים: הראשון רכישה מלאה של הבנק, והשני רכישת 30% מהבנק, כך שדיסקונט יישאר בעל השליטה בבנק האמריקאי. המסלול השני מיועד בעיקר לקרנות פרייבט אקוויטי, שמתכוונות לבצע בעתיד אקזיט, ולמכור את האחזקות בעוד מספר שנים בהנפקה של הבנק.

גישושים מסובכים

במקביל למסלול זה, ישנם גם גישושים למכירת דיסקונט ניו יורק לבנק הפועלים, כאשר מי שמייצג את בנק הפועלים בעסקה זו הוא גולדמן זאקס. יחד עם זאת, בעוד שמול הגופים הזרים ישנו הליך סדור וברור עם מועדים ושלבים, עם בנק הפועלים המצב מורכב יותר.

בין הצדדים נערכו מגעים ראשוניים. בשלב זה המגעים הוקפאו, אולם מדובר במצב נזיל ולא מן הנמנע כי הם יחודשו בהמשך. מצד אחד, לפי הערכות במערכת הבנקאית, בנק הפועלים הוא המועמד הקלאסי לרכישת הבנק.

הבנק מסוגל לשלם מחיר סביר לרכישת דיסקונט ניו יורק, שכן בניגוד לקרנות פרייבט אקוויטי הוא לא מחפש לעשות "סיבוב פיננסי" ולרכוש בזול, אלא לבצע השקעה לטווח ארוך. כמו כן העובדה שמדובר שבנק הפועלים הוא ישראלי, אמורה להקל על תהליך העברת הבעלות, ולמנוע יציאת כספים של לקוחות יהודיים, שעבדו מול דיסקונט בעיקר בשל הזיקה הישראלית.

לצד זאת, מה שמכביד על קידום העסקה הוא החשדנות שיש בין שני הצדדים, שנובעת מכך שהם בנקים מתחרים. בנוסף להיותם מתחרים בישראל, נזכיר כי גם לבנק הפועלים יש סניף בארה"ב, שמתחרה בדיסקונט ניו יורק.

פוטנציאל צמיחה נמוך בישראל

בדיסקונט אמנם היו רוצים מצד אחד למכור לבנק הפועלים את דיסקונט ניו יורק, אך מצד שני קיים חשש בקרב גורמים בבנק כי אם יאפשרו לבנק הפועלים לבצע בדיקת נאותות, הם למעשה יחשפו מידע עסקי רגיש בפני המתחרים שלהם. כתוצאה מכך, דורשים בדיסקונט מבנק הפועלים דרישות מקדמיות שונות מבנק הפועלים, כתנאי לבדיקת הנאותות, דרישות שכלל לא בטוח שבכוונת בנק הפועלים לקבל.

רכישת דיסקונט ניו יורק מעניינת באופן עקרוני את בנק הפועלים. הסיבה לכך היא שראשי בנק הפועלים היו"ר יאיר סרוסי והמנכ"ל ציון קינן, מעוניינים להרחיב את הפעילות של הבנק בחו"ל. הכוונה אינה לצאת לשווקים אקזוטיים, אלא להתרחב בשתי נישות שזיהו בבנק כבעלות פוטנציאל צמיחה בסיכון נמוך יחסית: הראשון הוא בנקאות פרטית באירופה והשני הוא בנקאות מסחרית בארה"ב.

הסיבה לכך שבבנק הפועלים בוחנים התרחבות בחו"ל, היא שהבנק הגדול בישראל מבין שפוטנציאל הצמיחה שלו בשוק הישראלי מוגבל למדי. כמו כן הריבית הנמוכה, הירידה בעמלות והירידה בביקוש לאשראי, מביאים את ראשי הבנק לחפש מנועי צמיחה חדשים, וללטוש עיניים אל מעבר לים. בבנק אף בחנו בעבר רכישת שני בנקים זרים, אולם החליטו שלא לרכוש אותם. כעת מועמדת נוספת לרכישה היא גם דיסקונט ניו יורק.

בינתיים גם בפעילות הקיימת בחו"ל בוצעו שינויים. כך למשל, בארבע השנים האחרונות נבנתה מחדש הפעילות של בנק הפועלים בארצות הברית. על פי האסטרטגיה, הבנק העביר את הפעילות שלו בארה"ב, מפעילות המוטה לבנקאות פרטית ושוק ההון, לפעילות המוטה יותר לכיוון אשראי.

אם בעבר פעילות האשראי של הבנק הייתה בעיקר ברכישת נתחי הלוואות מבנקים גדולים (השתתפות בסינדיקאט), כעת הבנק מתמקד במתן אשראי ישיר לחברות במידל-מרקט. בנק הפועלים עומד בינתיים ביעדים שהציב לעצמו וצומח בצורה יפה, אך אין ספק כי רכישת דיסקונט ניו יורק תעמיד אותו במקום אחר, ותקפיץ אותו קדימה.

הבנק הישראלי הגדול בחו"ל

דיסקונט ניו יורק הוא הבנק הישראלי הגדול ביותר בחו"ל. נכון לסוף יוני 2013, לבנק אשראי בהיקף של 4 מיליארד דולר ופקדונות בהיקף של 7.1 מיליארד דולר. יחד עם זאת, רווחיות הבנק נמוכה יחסית. במחצית הראשונה של השנה הרוויח הבנק 18 מיליון דולר, המשקפים תשואה על ההון של 4.4% בלבד.

בבנק דיסקונט החליטו לשים את דיסקונט ניו יורק על המדף, בכדי לפתור אחת ולתמיד את בעיית ההון של הבנק. בשנים האחרונות התמקד הבנק ביעד מרכזי - שיפור הלימות ההון של הבנק. דיסקונט סבל מהלימות ההון הנמוכה ביותר מבין הבנקים, והצליח להדביק את הקצב מול שאר הבנקים, במחיר של הקפאת הצמיחה של פעילויות הבנק והתייעלות.

מכירת נכס מרכזי כדיסקונט ניו יורק יכולה לשנות את המצב. הבנק יגיע בקלות ליעדי הלימות ההון ושאר דרישות רגולטוריות עתידיות, ויישאר בידיו הון בכדי לחזור למשחק ולהתחרות באמת בשאר הבנקים באשראי ובפיתוח הפעילויות. מצד שני, מכירת דיסקונט ניו יורק היא ויתור על מוקד רווח חשוב, והבנק יהיה חייב לפצות על כך בהגדלת הרווחים מהפעילות בישראל.

אריק פינטו ימונה לראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים

בתוך כך, אריק פינטו ימונה לראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. דירקטוריון בנק הפועלים אישר היום (ב') את המינוי. פינטו יחליף את לילך אשר טופילסקי, שהודיעה בשבוע שעבר כי תעזוב את הבנק לטובת תפקיד מנכ"לית בנק דיסקונט. את פינטו יחליף רון וקסלר (44), סמנכ"ל מסחר ומכירות בישראכרט, שכיהן ב-12 השנים האחרונות במספר תפקידים בבנק הפועלים.

לפינטו, המכהן כראש החטיבה האסטרטגית בארבע השנים האחרונות, היכרות טובה עם החטיבה הקמעונאית, בה כיהן כמנהל אגף אשראי ומשכנתאות. כמו כן בעבר היה פינטו מנהל אגף משאבי אנוש בבנק וכן כיהן כיו"ר ועד העובדים.

לפינטו מחכים לא מעט אתגרים. במערכת הבנקאית מעריכים כי רווחיות הפעילות הקמעונאית בבנקים צפויה להישחק בעשרות אחוזים בשנה הבאה. הסיבה המרכזית לכך היא הריבית הנמוכה ששוחקת את מרווחי האשראי, וגם הפגיעה בהכנסות מעמלות הנובעת מהנחיות שונות של בנק ישראל.

על כן לפינטו יהיה האתגר למצוא מקורות הכנסה חדשים שיפצו על השחיקה ברווחים, וכן להמשיך ולהוביל מהלכים של התייעלות לקיצוץ בהוצאות.