הפנטגון מצייד יחידות קומנדו במיקרו-רובוטים מפיתוח ישראלי

הרובוטים תוכננו בישראל ומיוצרים בארה"ב ע"י הסטארט-אפ הישראלי רובו-טים ■ "סיירת מטכ"ל טכנולוגית" שהחלה בדירה של הסבתא בת"א ■ "שרביט קסמים" ו"כיפת ברזל" בין הכוכבים בתערוכת הנשק AUSA בוושינגטון

משרד ההגנה של ארה"ב מאיץ פרישתם של של מיקרו-רובוטים מפיתוח ישראלי, שמסוגלים לטפס על מדרגות, ביחידות של הכוחות המיוחדים של הצבא האמריקאי. הרובוטים, שמכונים MTGR (ראש תיבות באנגלית של 'מיקרו-רובוט קרקעי טקטי), תוכננו ע"י הסטארט-אפ הישראלי רובו-טים (Roboteam), בתל-אביב, ומיוצרים ע"י חברה-בה אמריקאית של רובו-טים, במקלין, וירג'יניה.

המיקרו-רובוט ואחיו מוצגים בביתן הישראלי בתערוכת הנשק השנתית הגדולה AUSA, שנפתחה אתמול (ב') במרכז הכנסים בוושינגטון. 15 חברות ישראליות למוצרים צבאיים וביטחוניים נמנות עם מאות החברות שמציגות בתערוכה. בין המוצגים מעוררי העניין "שרביט קסמים" ("קלע דוד"), מערכת ליירוט טילים בטווח בינוני, שפותחה ע"י רפאל ורייתיאון האמריקאית, ו"כיפת ברזל" של רפאל, לירוט טילים ורקטות בטווח קצר, שמוצגת כאחת ממיירטות הטילים היחידות בעולם שנבחנה בהצלחה גדולה תחת אש.

בכתבה על הישגי המיקרו-רובוט של רובו-טים, מדווח "דיפנס ניוז", כי הכוחות המיוחדים בארה"ב, המשרד הפדרלי להגנה על המולדת ומשתמשים אחרים פורשים במהירות את MTGR בזירות שונות לצורך מבדקים מבצעיים, שאותם עורך המשרד לתמיכה טכנית בלוחמה בטרור (CTTSO), גוף של הפנטגון, שכפוף לעוזר שר ההגנה האמריקאי למבצעים מיוחדים.

המשרד מסר, שהוא הועיד 100 מיקרו-רובוטים ל"פרישה בעלת קדימות" ביחידות של הכוחות המיוחדים וביחידות לפירוק מוקשים ומטעני צד. 35 רובוטים נוספים מיועדים למה שמכונה "שימושים מקומיים" ביחידות טקטיות.

לדברי מנהלים ברובו-טים, משקלו של MTGR פחות מתשעה ק"ג והוא מסוגל לשאת מטעדים במשקל גופו. הוא מתוכנן להתגבר על מכשולים בשטח, לטפס על מדרגות ולתמרן בתנאי שטח קשים. המיקרו-רובוט מצויד בחמש מצלמות, מיקרופון פנימי וחיישני אינפרא-אדום שמסוגלים להפיק מידע מודיעיני ונתוני טיווח ברדיוס של 360 מעלות. טווח הראיה שלו הוא עד 530 מ'. הוא מתקשר עם מפעיליו באמצעות תדרי רדיו מוצפנים לתקשורות וידיאו ואודיו. חייל אחד עשוי לשאתו. לחלופין, הוא מסוגל לנוע במהירות של 3.2 קמ"ש.

הפרישה והניסויים במסלול מהיר של המיקרו-רובוטים הם חלק מתכנית בת 40 חודשים של הפנטגון לקראת אימוץ פוטנציאלי של המערכת. העלות המשוערת של התכנית היא 15.7 מיליון דולר. משתמשים פוטנציאליים בארה"ב הם פיקוד המבצעים המיוחדים בצבא היבשה; פיקוד המבצעים המיחדים בחיל-הים; צוותות לחילוץ בני ערובה של אף.בי.איי. ויחידות הנדסה של חיל-הנחתים.

המיקרו-רובוט הוא הבן הראשון במשפחה של רובוטים קרקעיים טקטיים שפיתחה רובו-טים. היא מציגה גם את רובוט הכיס IRIS, שמשקלו כ-1.1 ק"ג, ושמשמש למעשה כמצלמה מתנייעת, שניתן להשליכה, למשל, דרך פתחי אוורור למרתף, או למרפסת, כדי לבדוק את הנעשה במתחם סגור; ואת PROBOT (Professional Robot), רובוט מהלך במשקל 120 ק"ג, שמסוגל לשאת מטעדים שמשקלם כפליים ממשקל גופו, ושעשוי להצטרף לחוליית לוחמים בזירת הקרב.

רובו-טים נוסדה ב-2009 ע"י שני יוצאי יחידת שלדג בחיל-האוויר, יוסי וולף ואלעד לוי, שהחלו לעבוד מהדירה הקטנה של הסבתא של לוי בפרבר של ת"א. בראיון ל"דיפנס ניוז",אמר וולף: "אנו פועלים כמו סיירת מטכ"ל טכנולוגית. ל-90% מכוח העבודה שלנו יש רקע מבצעי, עם גישה לצה"ל, שהוא החצר האחורית שלנו לצורך ניסויים". יו"ר החברה הוא עוזי רוזן, לשעבר נשיא תע"א אמריקה הצפונית.

לבד מרובו-טים, מציגות בביתן הישראלי בתערוכה בוושינגטון גם החברות בית-אל תעשיות, למערכות מיגון אב"כ; מילפר, ציוד אלקטרוני לצרכים צבאיים; נימדה, שמתמחה בייצור והשבחה של מערכות הנעה לרכבים צבאיים; ראדה, שמייצרת מערכות אלקטרוניות לצרכים צבאיים, לרבות מערכות מכ"ם וניווט; ריקור, שמתמחה במערכות קירור מיניאטוריות, חלקן עם יישומים צבאיים; LTA-RT, לייצור כדורים פורחים לצרכי תצפית (החברה מכרה 10 כדורים פורחים לצבא האמריקאי באפגניסטאן); שרפים אופטרוניקה, שמתמחה בעמדות תצפית בלתי מאויישות (חיישנים אלקטרו-אופטיים שקבורים בקרקע); טקאיה, לציוד תקשורת ונטוורקינג עם יישומים צבאיים; ורינט, תכנות לעיבוד מידע, שלחלקן יש יישומים צבאיים; וכן סיבט, המחלקה לפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון.

התעשיות הביטחוניות הגדולות אלביט, תע"א, רפאל ותעש - מציגות בביתנים עצמאיים.