זרקור טכנולוגיה: למה באנו לישראל - ולמה נישאר כאן

בנקי השקעות מגיעים לישראל קודם כול בזכות הטכנולוגיה, אבל אנחנו צומחים פה בזכות חברות תעשייה, חברות מוצרי צריכה, תשתיות, אנרגיה ומוסדות פיננסיים ■ טור אישי של לן רוזן, מנכ"ל ברקליס ישראל

לעיתים קרובות אני נשאל מדוע מוסדות פיננסיים בינלאומיים מתרכזים במדינה קטנה כמו ישראל, 8 מיליון איש בלבד. התשובה הקבועה שלי היא שבאנו לישראל בגלל מה שהופך אותה למיוחדת, אבל אנחנו צומחים בגלל מה שהופך אותה ל"רגילה".

בנקי השקעות מגיעים לכאן קודם כול בזכות הטכנולוגיה, ותחת הגדרה זו אני כולל גם את מדעי החיים, אבל אנחנו צומחים פה בזכות חברות תעשייה, חברות מוצרי צריכה, תשתיות, אנרגיה ומוסדות פיננסיים. לאחרונה מתחזקת אצלי ההבנה כי באנו לישראל, אנחנו נשארים בישראל ואנחנו צומחים בישראל בזכות הטכנולוגיה - כי היא הקטר שמניע את התעשיות האחרות.

הסטטיסטיקה ידועה היטב: יותר חברות ישראליות נסחרות בנאסד"ק מאשר מכל מדינה אחרת מחוץ לארה"ב, מלבד סין; אחוז ההשקעה במו"פ מתוך התמ"ג הוא הגבוה בעולם ופי שניים מממוצע ה-OECD; וגם כמות חברות הסטארט-אפ בישראל (השנייה בגודלה בעולם) ביחס להיקף האוכלוסייה, תמיד נראתה בעיני מפתיעה ביותר. עם 8 מיליון איש, לישראל יש יותר חברות סטארט-אפ מאשר לסין המונה 1.4 מיליארד איש; הודו המונה 1.2 מיליארד; ואפילו גרמניה וצרפת שמונות 82 מיליון ו-66 מיליון תושבים בהתאמה. תרבות יזמות זו הובילה להקמתם של מרכזי מחקר ופיתוח בישראל ע"י חברות בינלאומיות כגון אינטל, IBM, מיקרוסופט, מוטורולה, וגם גוגל, אפל וברקליס.

זאת ועוד, 45% מהייצוא של ישראל (20 מיליארד דולר) בשנה האחרונה הגיע מהיי-טק. כמו כן, תעשיית הטכנולוגיה מושכת חלק נכבד מההשקעות הזרות הישירות במדינה; כספים שהושקעו מחדש יצרו מקומות עבודה והצמיחו את הכלכלה; והחדשנות וכושר ההמצאה הישראליים מתרחבים גם אל תחום המכשור הרפואי, הטכנולוגיה לחקלאות, לאנרגיה נקייה, למים ולמדיה.

היתרון של ישראל

מסיבה זו, ההשקעה המתמשכת של ישראל בעידוד מו"פ, תוך הגבלת הרגולציה על החדשנות, ובחינוך - בעיקר בתחומי ה-STEM (מידע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) - חשובה כל כך. זהו היתרון של ישראל. זה מה שהופך מדינה קטנה של 8 מיליון איש למקום מעניין בעולם של יותר מ-7 מיליארד בני אדם. זה מה שמניע את הצמיחה הכלכלית המדהימה של ישראל, וזה מה שמאפשר לנו להמשיך להוביל בתחום הטכנולוגיות החדשות. כך למשל, בשנות ה-90 ושנות ה-2000 בתחומי ההדמיות, שליחת הודעות ועיצוב שבבים; בעשור הנוכחי במדיה חברתית, טכנולוגיות פרסום, קלינטק, מדפסות תלת ממד ופתרונות סייבר.

נשיא ארצות הברית לשעבר, קלווין קולידג', מצוטט לעתים קרובות עם האמרה: "העסק של אמריקה הוא עסקים". ובכן, בתור איש עסקים ומנהל ארגון פיננסי שמעורב בשוק ההון הישראלי כ-20 שנה, אני יכול להגיד: העסק של ישראל הוא טכנולוגיה. ההשקעה בחינוך, יזמות וחדשנות חיונית לעתידה של ישראל.

■ הכותב הוא מנכ"ל ברקליס ישראל