בזק צוללת 5% ומפילה את אינטרנט זהב ובי קום עד 20%

הסיבה: סיטי הוציא המלצת מכירה מיידית למניית בזק, אחרי זינוק של 126% מיולי 2012 ולקראת התחרות בענף ■ האנליסט מייקל קלר: "ייתכן שאנחנו מקדימים את זמננו, אבל זה אולי ריקוד ה'הורה' האחרון של המניה לפני התחרות"

מניית בזק נופלת היום (ד') בבורסה וגוררת עימה מטה את בי קומיוניקיישנס (המחזיקה ב-30.92% מבזק) ואת אינטרנט זהב (שמחזיקה ב-67.99% מבי קומיוניקיישנס) - והכול בגלל המלצת "מכירה" מיידית שהוציא האנליסט מייקל קלר מסיטי.

"רווח בטווח הקצר תמורת כאב בטווח הארוך", כותב קלר בסקירה שהפיץ ללקוחות. "ראינו את זה בעבר: מניה שמזנקת לפני שינוי מהותי בסביבה התחרותית. קשה לחזות את השלכות השינוי הזה, והוא נראה רחוק. הרווחים בינתיים נותרים חזקים והמשקיעים מעדיפים להתמקד בתזרים המזומנים בטווח הקצר. ואז התחרות מגיעה, המחירים בענף נחתכים מהר מהצפוי. בזק זינקה ב-126% מהשפל ביולי 2012. ייתכן שאנחנו מקדימים את זמננו, אבל זה אולי ריקוד ה'הורה' האחרון של המניה לפני התחרות".

קלר מתייחס לשינויים הצפויים בשוק התקשורת עם כניסת מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל והקמת השוק הסיטונאי שיאפשר הוזלת מחירי תשתיות האינטרנט. הוא מוריד כבר עכשיו את ההמלצה למניית החברה ל"מכור" מ"ניירטלי".

הנפילה היום במניית בזק מכבידה על השוק כולו. המניה מרכזת את מחזור המסחר הגבוה בבורסה - פי 2 מרציו שמרכזת את המחזור השני בגובהו.

קלר מזהיר מחוסר ודאות לעתיד. הוא מציין כי שירותי הטלוויזיה אחראים ל-66% מהכנסות בזק ו-74% מה-EBITDA (רווח לפני מס, ריבית, פחת והפחתות). התחרות בענף צפויה לפגוע בהכנסות החברה באופן מהותי, לפי קלר, כבר במחצית השנייה של 2014.

את היקף הפגיעה קשה לפי שעה לאמוד, אך קלר מנסה לספק הערכה ומציין כי ביום שאחרי התחרות בשוק ייחתכו הכנסות בזק ב-14%-17% ותזרים המזומנים ייפול מרמה של 3 מיליארד שקל היום ל-2.2-2.6 מיליארד שקל, בעוד צעדי ההתייעלות לא יספיקו לטענתו כדי לספוג את הפגיעה בהכנסות.

קלר מזהיר את המשקיעים לבל יתפתו מהמכפילים הסבירים של המניה היום, כיוון שהם מטעים "בהתחשב בשינויים הצפויים בשוק". בשורה התחתונה, קלר מצמיד למניית בזק מחיר יעד של 5.4 שקלים, נמוך ב-19% ממחיר הנעילה של המניה אתמול בבורסה.

מאז אפריל 2010 נשלטת בזק על-ידי שאול אלוביץ' באמצעות חברת בי קומיוניקיישנס. אלוביץ', שרכש את השליטה בחברה מקבוצת סבן-אייפקס-ארקין תמורת 6.5 מיליארד שקל, עשה זאת באמצעות הון עצמי של כ-20% בלבד. שאר המהלך מומן על-ידי מימון בנקאי ארוך טווח של 3.9 מיליארד שקל מקונסורציום בנקים, הלוואה ממגדל, והלוואות גישור מבנק הפועלים.

כך מחזיק שאול אלוביץ' בבזק
 כך מחזיק שאול אלוביץ' בבזק

מניית בזק: עלייה של 91% נבלמה היום
 מניית בזק: עלייה של 91% נבלמה היום