מערכת בידוק: 5 תיקים, ללא מאבטחים - ונעילת כל תיק חשוד

ד"ר ליסה דולב, יזמית ישראלית-אמריקאית, פיתחה מערכת חדישה ומהירה לבידוק ביטחוני

מהפכה בבידוק הביטחוני? מערכת בידוק חדישה שהושקה הלילה (ד') תאפשר בידוק ביטחוני מהיר בכניסה למקומות הומים תוך חיסכון בכוח-אדם. חברת Qylur, שהוקמה בידי הישראלית-אמריקאית, ד"ר ליסה דולב, השיקה בניו-יורק את המערכת Qylatron, המיועדת לניהול ולבקרה של תנועת המונים בכניסה לתחנות רכבת, שדות תעופה, אצטדיונים, קניונים, פארקים ועוד - תוך חיסכון משמעותי בעלויות הבידוק הביטחוני, מענה למגוון של איומי טרור ועוד.

בפיתוח המערכת החדשה שותפות החברות הישראליות ISDS וזיו אב הנדסה. בשיחה עם "גלובס" אומרת מובילת המיזם ומנכ"ל Qylur, ד"ר דולב, כי המערכות שיסופקו ללקוחות החברה ברחבי העולם ייוצרו במפעלים של חברת פלקסטרוניקס בישראל, וכי שיווק המערכת יחל בתחילת השנה הבאה.

המערכת מכילה 5 תאים שאליהם כל אדם שנכנס למקום מאובטח מכניס לפרק זמן קצר את תיקו האישי, שעובר שיקוף מהיר. במקרה שהתיק מכיל חומרים שהוגדרו למערכת חריגים, כמו מטען חבלה או כלי נשק, התא נאטם והגורמים שאמונים על האבטחה במקום יקבלו על כך התרעה. בכוחה של המערכת לספק התרעה על הימצאות של חומרי נפץ, חומרים כימיים וחומרים רדיו-אקטיביים. הבדיקה נעשית בו-זמנית לחמישה תיקים, וסריקה מהירה נעשית גם לנושאי התיקים עצמם, באופן שדומה למעבר במעברי השיקוף שמוצבים בכניסות לאתרים הומים רבים.

דולב, ד"ר להנדסה ביו-רפואית נולדה בארה"ב, עלתה לישראל, שירתה בחיל האוויר, ולאחר מכן עבדה במשך עשור במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) שבמשרד הביטחון. עם שובה לארה"ב ב-2004, החלה את תהליך הפיתוח של אמצעי הבידוק החדיש שהשיקה הלילה בניו-יורק: "הייתי עדה למצב של התרעה לפיגוע בתחנת רכבת בארה"ב, והתורים הארוכים בכניסה לתחנות הרכבת התנהלו באיטיות רבה. המצב הזה עיצבן אותי: לא הבנתי כיצד לא פיתחו מערכות שמייעלות את הליכי הבידוק הביטחוני ומאפשרות כניסה חופשית ומהירה יותר למקומות הומי קהל", סיפרה בשיחה עם "גלובס": "כשאני חושבת שיש בעיה, אני גם חושבת על האופן שבו ניתן לפתור אותה".

הגישה של ד"ר דולב לפתרון בעיות סחפה אותה לחקר עולם האבטחה בעידן של איומי טרור: "התחלתי לחקור את הנושא תוך למידת הצורך בפיתוח של מערכת אמינה ויעילה, שתאפשר את שמירת הביטחון האישי של ההמונים בלי להעיב באופן משמעותי על הבילוי שלהם במקומות כמו אצטדיונים או פארקים, ובלי הצורך להפר את פרטיותם במסגרת בידוק קפדני בחפציהם".

מלאכת הפיתוח של מערכת הבידוק נמשכה עשור, ובינתיים כל התרעה מודיעינית על אפשרות לפיגוע יצרה תורים ארוכים, ובעיקר פאניקה, במקומות מועדים. המראות האלה, המריצו אותה להמשיך ולפעול: "עשיתי את הכל בעצמי", היא מתגאה, "פניתי ללקוחות פוטנציאליים, הצפתי בפניהם את הסוגיה, והתעניינתי בפוטנציאל של מערכת שתדע לאפשר מעבר מהיר יחסית של קהל בכניסה למקומות הומים, וזאת תוך בידוק מהיר ויסודי שמשלב מספר רב של חיישנים וטכנולוגיות בו זמנית. הכנתי תוכנית עסקית, גייסתי את ההון הדרוש ממקורות פרטיים והקמתי את החברה".

מחכים למונדיאל ולאולימפיאדה

ד"ר דולב מסרבת לנקוב בסכומים שגייסה. "המטרה הייתה לייצר מוצר שיספק ביטחון בלי לפגוע בפרטיות של אזרחים ובאופן שלא יפגע בהרגשה הטובה של אנשים שמגיעים בסך הכל לבלות בנעימים במקומות שונים. אנשים מטבעם לא אוהבים שמחטטים להם בתיקים או בחפצים אישיים".

"בישראל היה יותר קשה לקדם מיזם כל כך גדול, והתשתיות המאסיביות שכרוכות בכך נמצאות בארה"ב. עם זאת, אין תחליף לידע הטכנולוגי שיש בישראל ולא בכדי חברות ישראליות מעורבות בו ותרמו להצלחתו", הוסיפה דולב.

אירועי הספורט הגדולים שצפויים בשנים הקרובות בברזיל, האולימפיאדה ומשחקי המונדיאל, נחשבים ליעדים מרכזיים עבור Qylur. בינתיים, בחברה שנוסדה בזכות חזון ונחישות של יוצאת מפא"ת שבמשרד הביטחון, מתגאים בשורה של ניסויים מוצלחים שנעשו באחרונה בפני לקוחות פוטנציאליים בריו דה ז'נרו.

"אנחנו מתכוונים לחתום בשבועות הקרובים על עסקה ראשונה עם לקוח מאוד גדול ומהותי עבורנו", מספרת ד"ר דולב. "ככלל, אנחנו מייעדים את המערכות האלה לגופים שפועלים מול קהלים גדולים, ועדיין אין להם תקציבי ביטחון גדולים, ובכך נאפשר להם לייעל את תהליכי הכניסה למתקנים שונים".