התעשיינים מזהירים: הארנונה תעלה ב-2% ב-2014

יום לאחר הבחירות נודע: הארנונה לעסקים תתייקר ב-258 מיליון ש' ולתושבים ב-191 מיליון ש' השלטון המקומי: מדובר במנגנון הצמדה שקבוע בחוק

ראשי ערים חדשים, אבל הארנונה תמשיך להתייקר: בדיקה שערך אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים מצביעה על העלאה צפויה בתעריפי הארנונה בחודש ינואר הקרוב בגובה של כ-2%. התעשיינים אומדים את ההתייקרות הצפויה ב-258 מיליון שקל למגזר העסקי ובכ-191 מיליון שקל למגזר הביתי.

בהתאחדות אמרו היום (ד'), כי ההעלאה הצפויה נובעת בין השאר מביטול מקדם התייעלות במסגרת התוכנית הכלכלית של הממשלה לשנים 2013-2014, שלו היו מחויבות הרשויות המקומיות. ביטול המקדם, מאפשר לייקר את הארנונה בשיעורים של 2% עד 2.3%, במקום ב-1.6%.

מתחשיבי התאחדות התעשיינים עולה, כי ב-57 רשויות מקומיות שנחשבות "עצמאיות" ואינן נזקקות למענקי איזון מהממשלה, תועלה הארנונה בשיעור של 2.3%. בהתאחדות הסבירו כי ייקור הארנונה ב-0.3% ברשויות אלה הותר להן בעקבות הלוואות שהן יעבירו לממשלה בניסיון לכסות את הגירעון הלאומי.

לפני כשלושה חודשים עתרו הארגונים הכלכליים לבג"ץ בעקבות ההעלאות החריגות של הארנונה. דיון ראשון בעתירה צפוי להתקיים בחודש אפריל הבא, אך בינתיים החיים בארץ ימשיכו להתייקר: לדברי מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, "הארנונה הגבוהה מבריחה יזמים ותעשיינים מהשקעות בישראל והם נאלצים לקיים את השקעותיהם המתוכננות בחו"ל. עליית תעריפי הארנונה היא סממן נוסף לנטל המסים ולעלויות של רגולציה על המגזר העסקי שמאטות את הצמיחה במשק, מובילות לירידה בייצוא ולפיטורים".

על רקע ההתייקרות הקרובה במסים המוניציפליים, קרא היום חייק לשר הפנים, גדעון סער, לפעול מידית למען חקיקה של שיטת גבייה קבועה של הארנונה, וזאת באופן שיאפשר ודאות למגזר העסקי, שניזוק מהמצב הקיים. "בישראל הארנונה נעה כל הזמן לכיוון אחד, וזה לכיוון של עלייה, והמגזר העסקי לא מבין על מה הוא משלם כל כך הרבה ומה הוא מקבל בתמורה לכך", אומר חייק. "דווקא כעת, כשנבחרו ברחבי הארץ ראשי רשויות מקומיות חדשים, אני קורא להם לשתף אתנו פעולה ולהפסיק את ההשתוללות".

בהתאחדות התעשיינים טוענים, כי בין השנים 2006-2013 עלה תעריף הארנונה בשיעור מצטבר של 21%. בהתאחדות טענו כי ברשויות מקומיות רבות, שיעור ההתייקרות של הארנונה גבוה אף יותר, וזאת עקב אישורים להעלאות חריגות שניתנו להן מצד משרדי הפנים והאוצר. מנתוני ההתאחדות עולה כי בשנה האחרונה הוגשו לא פחות מ-90 בקשות להעלאות חריגות של ארנונה מצד רשויות מקומיות.

במרכז השלטון המקומי אמרו היום בתגובה, כי "מנגנון ההצמדה של הארנונה קבוע בחוק, ועל פיו ינהגו הרשויות המקומיות".