חרף הסדר החוב בפטרוכימיים: הוצאות ההנהלה - 5-6 מיליון שקל

אסיפת מחזיקי אג"ח סוערת שנערכה היום בנושא ההשתתפות בהנפקת בזן ננעלה ללא קבלת החלטות

לאחר 4 שעות ננעלה היום (ד') האסיפה הסוערת שקיימה חברת הפטרוכימיים בבית ציוני אמריקה בתל-אביב, עם נציגות מחזיקי האג"ח והמחזיקים הפרטיים, שלהם היא חבה כ-1.5 מיליארד שקל. הפטרוכימיים, שבשליטת דיויד פדרמן, שלחה לאסיפה את המנכ"ל הפורש ערן שוורץ, מחליפו צוקי הרוש ואת עורכי הדין של החברה.

"לא צריך את כל ההנהלה"

נציגי החברה נשאלו מהו היקף הוצאות ההנהלה והכלליות לאחר תוכנית הקיצוצים, וענו 5-6 מיליון שקל בשנה. תשובה זו עוררה תרעומת מצד מחזיקי האג"ח. אחד מהם, איז'ו שני, אמר כי "אני לא מבין עבור מה הוצאות ההנהלה. תנו לי 10 אלף שקל בשנה ואני אשמור על ההחזקה בבזן, לא צריך את כל ההנהלה של הפטרוכימיים".

על הפרק עומדת שאלת ההשתתפות של הפטרוכימיים בהנפקת הזכויות של החברה המוחזקת בזן, לאחר שההסדר הקודם שניסתה הפטרוכימיים לקדם ירד לטמיון, בשל הירידה החדה במניית בית הזיקוק בחיפה. בקופתה של הפטרוכימיים יש כיום כ-183 מיליון שקל בלבד, ועל מנת לשמור על חלקה בבזן (30.7%) היא תצטרך להשקיע בהנפקה כ-160 מיליון שקל.

אלא שגם אם המחזיקים יאשרו לחברה להשתמש בכסף לשם כך, הדבר עדיין טעון את אישורם של הבנקים הפועלים ואגוד. הסיבה: את התמורה ממכירת מניותיה ביצרנית הבדים אבגול הפקידה החברה בבנקים אלו, אשר גם העמידו לה הלוואות של 297 ו-17 מיליון שקל בהתאמה.

ההלוואה של הפועלים מגובה ב-291 מיליון מניות בזן, ששווין הנוכחי הוא כ-315 מיליון שקל. כ-91 מיליון שקל מהכסף שבקופת הפטרוכימיים מצוי בחשבון בבנק הפועלים, ו-41 מיליון שקל מהם בבנק אגוד. לשני הבנקים זכות קיזוז ועיכבון על כספים אלה, כך שאם הפטרוכימיים לא תעמוד בפירעון החובות כלפיהם הם יוכלו לקזז את ההלוואות בכסף המופקד בחשבונות. ההנהלה סירבה לענות מדוע הופקד הכסף דווקא בבנקים אלו, ואם ההפקדה נעשתה בעקבות דרישה של הבנקים.

האסיפה ננעלה ללא קבלת החלטה או הצבעה בנושא מסוים, וכעת יצטרכו המחזיקים להחליט באיזו דרך הם יקבלו את ההחזר הגבוה ביותר על החוב שלהם.