הדולר התחזק ל-3.53 ש'; "עניין של זמן עד שנראה קריסה"

ההדולר עלה ב-0.34%; האירו טיפס 0.7% ל-4.874 שקלים ■ לפיד: "אנחנו מתכוונים לעשות הכל כדי להחליש את השקל. הוא חזק מדי"

שוק המט"ח התנהל היום (ה') בהיחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים לאחר דברי שר האוצר יאיר לפיד. המטבע האמריקאי התחזק בכ-0.34% ושערו היציג נקבע על 3.532 שקלים, בעוד האירו טיפס 0.7% ל-4.874 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.378 דולרים לאירו.

שר האוצר יאיר לפיד אמר בראיון ל"בלומברג" כי הוא יפעל ביחד עם בנק ישראל להחליש את השקל, במטרה לעודד את היצוא ולתמוך בתעשיה המקומית. "אנחנו מתכוונים לעשות הכל כדי להחליש את השקל. הוא חזק מדי", אמר לפיד, שציין כי אין בכוונתו לציין אילו דרכים ישמשו כדי להחליש את המטבע המקומי.

בסין פורסם היום כי מדד מנהלי הרכש של HSBC טיפס לשיא של 7 חודשים בחודש אוקטובר. המדד רשם קריאה של 50.9 נקודות באוקטובר, לעומת קריאה של 50.2 נקודות בספטמבר. נזכיר, קריאה מעל 50 נקודות מעידה על התרחבות בפעילות הייצור בעוד קריאה נמוכה מעידה על התכווצות. לפי נתוני הסקר, הזמנות המוצרים החדשות עלו לרמה של 51.6 נקודות, כאמור, שיא של 7 חודשים.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, ציין כי "בזירה המקומית שער החליפין ממשיך להפגין עוצמה כאשר הגז קובע את ההתחזקות של שער השקל. תנועת המספריים הכוללת חולשה בשוקי הייצוא, ומנגד, שחיקה בשווי תמורות ייצוא בשקלים פוגעת קשות בחברות הייצוא הישראליות ושוחקת את כושר התחרות של המשק הישראלי. להערכתנו, בנק ישראל אורב לדולר בקרבת רמת 3.5 שקלים ומנגד, יצואנים ישראלים להמיר מט"ח כבר ברמות של סביב 3.55 שקלים, דבר הבולם את פוטנציאל פיחות השקל לטווח הקצר".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל הצליח להחזיק מעמד ביממה האחרונה מעל רמת המפתח של 3.50, וזאת על רקע ההתייצבות של הדולר בעולם לאחר הפיחות החד בעקבות נתוני התעסוקה הירודים שפורסמו בשלישי. ואולם, בתנאים הגלובליים והמקומיים הנוכחיים, נראה כי זה רק עניין של זמן עד שנראה קריסה נוספת של הדולר. המטבע האמריקני נמצא בעמדה פגיעה מאוד - הכלכלה האמריקנית מתדרדרת, המערכת הפוליטית משותקת וההערכה הרווחת בשוק היא כי הבנק הפדרלי לא יתחיל בצמצום ההרחבה הכמותית עד לפחות מרץ 2014. גם גורמים מקומיים, כגון הרווחים ממאגרי הגז, מכבידים על שער החליפין".