"השקעות חברתיות יכולות לייצר תשואות שלא תלויות בשוק"

כך אומר סר רונלד כהן, מייסד קרן אייפקס, שהקים קרן להשקעות חברתיות

"לקרנות הפרייבט אקוויטי יש בעיה לקנות חברות מהסוג של אי.די.בי ולהיכנס לתספורות של חוב מבלי להשאיר פצעים למשקיעים שלנו - הגופים המוסדיים - שמושקעים בחברות האלה. הרוכשים צריכים להיות גופים אחרים מאלה שעושים להם תספורת". את הדברים הללו אמר יונתן קולבר, לשעבר מנכ"ל כור והיום שותף בקרן הפרייבט אקוויטי של קבוצת ויולה, במהלך כנס בנושא פרייבט אקוויטי שערכה אתמול פירמת עורכי הדין הגדולה בעולם DLA PIPER, המפעילה בארץ שלוחה בראשות עורך הדין ג'רמי לוסטמן.

קולבר אמר את הדברים הללו בתשובה לשאלה אם קרנות הפרייבט אקוויטי יכולות להיות חלק מהגופים שייכנסו להשקעה בחברות החזקה שנקלעו למצוקה פיננסית ביכולת פירעון חובותיהם, כגון אי.די.בי, אלביט הדמיה, הפטרוכימיים ועוד.

באותו כנס נשא דברים גם הסנטור ג'ורג' מיטשל, מי שהיה מעורב בניסוח ההסכם שהביא לסיום הסכסוך בצפון אירלנד, והיה גם שליחו של ממשל אובמה הראשון למזרח התיכון, ואף ניסח בעבר את "מפת הדרכים" המציעה פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני.

"כשאין אופק זה בא לידי ביטוי בכל התחומים. הסכסוך בצפון אירלנד לא היה כלכלי, הוא היה על ענייני דת, גבולות ודברים הדומים לבעיות כאן. אבל מתחת לפני השטח, העניינים הכלכליים - שיעור האבטלה הגבוה, חוסר בהזדמנויות ועוד - הביאו את האנשים לבצע פעולות אלימות. הבנייה של כלכלה, יצירת עבודות והזדמנויות, גורמת לשלום לא פחות ממאמצים ממשלתיים, וזה חשוב ונכון בכל אזור".

סר רונלד כהן, מייסד קרן אייפקס אשר מוביל בשנים האחרונות השקעות חברתיות, גם בישראל, סיפק דוגמה לדרך לייצור תשואות שלא תלויות כלל במצב השוק. "באנגליה ישנה בעיה, שלפיה שליש מתוך האסירים שיוצאים מהכלא בגיל צעיר, חוזרים אליו בטווח של 12-18 חודשים. קרן השקעות פילנטרופית השקיעה 5 מיליון פאונד בכמה עמותות ללא מטרות רווח, אשר פועלות לשיקום האסיר בשלבים שונים", סיפר, "אם הפעילות של העמותות תצליח להפחית את אחוז הפשיעה החוזרת אצל נערים אלה, המדינה תחזיר את ההשקעה של הקרנות עם תשואה של 7%". עם זאת, אם הנתונים יראו כי הפשיעה לא ירדה, המשקיעים לא יראו תשואה כלל, כך שגם כאן נדרשים מנהלי הקרנות לבצע בדיקה מעמיקה לפני קבלת החלטת השקעה.