מחקר בארה"ב: איראן תוכל לייצר פצצה גרעינית בתוך חודש

(עדכון) - הבית הלבן מנסה שוב לשכנע את הקונגרס לא להטיל סנקציות חדשות על טהרן ■ שטייניץ: האיראנים יוכלו לייצר מאות פצצות גרעיניות בתוך כמה שנים ■ טוען: "אין עימות עם ארה"ב סביב הבעיה האיראנית"

בתנאים הקיימים, תוכל איראן להפיק כמות מספקת של אוראניום מועשר לייצור פצצה גרעינית אחת בתוך חודש עד חודש וחצי מהיום שבו תחליט לעשות זאת. כך נאמר בדו"ח חדש של המכון למדע וביטחון בינלאומי (USIS), בוושינגטון, שמנטר את מאמצי טהרן לפתח נשק גרעיני, ושל בית-הספר להנדסה ומדע שימושי באוניברסיטת וירג'יניה.

כמה שעות לאחר פרסום הדו"ח, כינס הבית הלבן את צוות העובדים הבכיר בוועדת הבנקאות של הסנאט במאמץ לשכנע באמצעותם את המחוקקים חברי הוועדה לדחות פעם נוספת הטלת סנקציות חדשות על איראן. ועדת הבנקאות עמדה לדון בהצעת חוק להטלת העיצומים החדשים כבר בחודש שעבר, אך דחתה את הדיון בעקבות בקשת ממשל אובמה.

עתה, מתוכננת הוועדה שוב לדון בהצעת החוק, אך הבית הלבן מבקש דחייה נוספת. מחוקקים רפובליקאים הבהירו שייתנגדו לכך, אך ההחלטה נתונה בידי היו"ר הדמוקרטי של הוועדה. לדברי גורמים פרו-ישראליים, נראה שהיו"ר ידחה פעם נוספת את הדיון.

חוקרי ISIS ואוניבריסטת וירג'יניה בדקו ארבעה תרחישים כדי לקבוע כמה זמן יידרש לאיראן לזקק 25 ק"ג של אוראניום לרמת העשרה גבוהה שנחוצה לייצור נשק גרעיני. 25 ק"ג היא הכמות הנדרשת לייצור פצצה גרעינית אחת.

החוקרים מצאו, שאיראן הצליחה לקצר את הזמן שיידרש לה לייצור פצצה אחת, עם מצאי האוראניום המועשר שברשותה ועם מספר הצטנריפוגות הפעילות במתקניה. המשמעות היא, שביום שבו תחליט טהראן לפרוש מהאמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, שעליה היא חתומה, יידרשו לה 45 יום לכל היותר כדי לייצר פצצה גרעינית אחת, לפי אחת התרחישים.

בדו"ח של המכון מאוקטובר אשתקד נאמר, שאיראן תזדקק לחודשיים עד ארבעה חודשים כדי להפיק כמות אוראנים מועשר שתספיק לפצצה אחת.

הדו"ח מדגיש, כי יידרש זמן נוסף כדי להפוך את האוראניום בדרגת ההעשרה הגבוהה לפצצה שמישה. "מדובר בפרק זמן משמעותי נוסף, במיוחד אם איראן תרצה לייצר ראש חץ גרעיני אמין לטיל בליסטי", נאמר בדו"ח.

יובל שטייניץ, השר לעניינים אסטרטגיים ומודיעיניים, אמר אמש, בתדרוך לכתבים ישראלים בוושינגטון, כי הוא הזהיר בכירים בממשל אובמה מפני הפוטנציאל הגרעיני של איראן.

לדבריו, הוא אמר לבני שיחו בוושינגטון, שאם וכאשר תחליט איראן לחדש העשרת אוראניום, בהפרה של הסכם ביניים פוטנציאלי עם המערב, היא תוכל לייצר חמש עד שבע פצצות גרעיניות בשנה הראשונה ובתוך כמה שנים היא תוכל לייצר עד עד 25 פצצות בשנה, כלומר יותר מ-200 פצצות גרעיניות בתוך פחות מעשר שנים. יכולת זו היא איום על הציוויליזציה המערבית כולה, לא על ישראל לבדה.

שטייניץ בא לארה"ב לשיחות עם בכירים בממשל. הוא עמד בראש המשלחת הישראלית לדו-שיח האסטרטגי החצי-שנתי, שבמרכזו עמדו מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני. השר ציין, שהבעיה הפלסטינית כלל לא עלתה במושב הדו-שיח, שנמשך יום שלם.

הוא אמר, כי "אין עימות" בין ישראל ארה"ב סביב הבעיה האיראנית. להיפך, יש דו-שיח גלוי לב שאינו מחפה על חילוקי הדעות. האמריקאים רוצים לשמוע מה יש לישראל לומר. "אני לא מצפה לשכנע את כולם. אני חושב שעמדתנו נשמעה וההיגיון החזק שלה לא נפל על אזניים ערלות. האמריקאים לא רק מקשיבים לנו. אני חושב שיש לנו השפעה חיונית על התהליך. המאמצים שאנו עושים עתה הם לא לשווא".

הוא הדגיש, שהאיום הגרעיני של איראן אינו דומה לזה של קוריאה הצפונית. בעוד שפיונגיאנג מתחמשת בנשק גרעיני כדי להבטיח את שרידותה, רואה איראן בנשק גרעיני אמצעי לשנות את מאזן הכוחות בין האיסלם לבין המערב. הכוונה האיראנית נרמזה אפילו בנאומו של נשיא איראן, חסן רוחאני, בנאומו בעצרת או"ם, בספטמבר, והיא נדונה בשיחות סגורות של צמרת השלטון בטהראן, אמר שטייניץ.

לדבריו, ישראל חוזרת ואומרת לארה"ב, וכן למקבלי החלטות בצרפת, גרמניה ובריטניה, שיש רק פיתרון הגיוני אחד לבעיה האיראנית: טהראן צריכה לוותר על יכולת העשרת אוראניום ולקנות דלק גרעיני בחו"ל, שיוכל לשמש אותה להפקת אנרגיה גרעינית לצרכי שלום. הסיבה היחידה לכך שהיא שואפת לשמור על יכולות ההעשרה שלה היא היא רצון להיות "במרחק נגיעה" מייצור נשק גרעיני.

שטייניץ אמר, שלישראל יש מידע אמין ומדויק על מה שהתרחש בוועידת ז'נווה בין חמש חברות מועצת הביטחון וכן גרמניה, לבין איראן, והדגיש שארה"ב טרם קיבלה כל החלטה בנושא. גם איראן לא העלתה שום הצעה קונקרטית. עד עתה מדובר רק ב"שיחות גישוש".

"יש סיכוי ריאלי להניע את איראן לקבל את הדרישה שתזנח את יכולותיה הגרעיניות הצבאיות", אמר שטייניץ. "זה תלוי במידת הנחישות והלחץ של המערב. איראן נמצאת עתה על הקרשים מבחינה כלכלית. צריך להמשיך ואף להעצים את הלחץ ולמנוע ממנה חמצן עד שהיא תבין שעליה לבחור בין כלכלתה לבין נשק גרעיני. אם יהיה עליה לבחור רק בין שתי אופציות אלה, יש אפשרות שהיא תבחר בכלכלה".