הוצאות המפלגות: אלפי שקלים על איפור, סקרים ומודעות אבל

על מה מוציאות המפלגות את הכסף שלהן, או יותר נכון - את הכסף שלנו? הדוחות הכספיים של המפלגות חושפים שלל נתונים, החל מהלוואות ענק מהבנקים ועד איפור ומודעות אבל

מאות מיליוני שקלים זרמו בבחירות האחרונות מהציבור אל המפלגות, כדי לממן את העסק היקר אך הבלתי נמנע שנקרא דמוקרטיה. דוחות המפלגות מספרים לאן הלך חלק מהכסף.

הדוח של מפלגת "יש עתיד" מספר כי בשמונת החודשים הראשונים לפעילותה, היא הוציאה 950 אלף שקל על תקשורת ופרסום, 23 אלף שקל על פרומפטר ליושב הראש וכמעט 13 אלף שקל על איפור.

בליכוד, מלבד התשלומים לארתור פינקלשטיין ולמימון הבחירות, הוציאו השנה 204 אלף שקלים על סקרים. בשנתיים האחרונות הוציאו במפלגה כ-650 אלף שקלים על סקרים. יש גם תשלומים אחרים - כמו 6,784 שקלים על מודעת אבל לאביו המנוח של ראש הממשלה בידיעות אחרונות.

יש עתיד היא המפלגה היחידה בישראל בלי גירעון. דוח הליכוד, שהוגש על ידי משרד רואי החשבון של משה ליאון, מדווח על גירעון של 7.5 מיליון שקלים. עשור של כישלונות ובזבוזים הותיר את מפלגת העבודה עם חובות ענק של 30 מיליון שקלים.

בדוח הכספים מפרטת מפלגת העבודה, בראשות שלי יחימוביץ', צעדי התייעלות שמזכירים דווקא את אלה של חברת טבע. בין היתר מסופר על תכנית הבראה מקיפה, הכוללת בין היתר פיטורי עובדים. המפלגה שילמה השנה כשלושה מיליון שקלים רק על ריביות לבנקים.

נתון מטריד שחושפים הדוחות הוא עומק המחויבות של מפלגות ישראל לבנקים הגדולים - מחויבות שאמורה להטריד כל אזרח. חברי הכנסת אמורים לייצג את האינטרסים של הציבור מול הבנקים, אבל זה קורה בעודם יודעים שהבנקים יכולים להפסיק למפלגותיהם את הזרם.

כך למשל מלווה בנק הפועלים למפלגת העבודה 17 מיליון שקלים בתנאים נוחים יחסית של פריים פלוס 2.5%. לליכוד מלווה הבנק 10 מיליון שקלים בתנאים דומים. בנק דיסקונט מלווה למפלגת העבודה יותר מ-600 אלף שקלים ויותר ממיליון שקלים לליכוד. מדובר רק בחלק קטן מהפרטים. הרוב הגדול נמצא אצל מבקר המדינה, ומשום מה עדיין לא פתוח לציבור.