יאנדקס הרוסית תקים פעילות פיתוח בישראל

נציגים של מנוע החיפוש הרוסי שוקלים לרכוש חברה מקומית ולהקים בישראל מרכז פיתוח ■ בשלב הראשון תעסיק יאנדקס בישראל עשרות עובדים ■ החברה השקיעה בעבר ב-Face.com הישראלית שנמכרה לפייסבוק

חברת יאנדקס הרוסית צפויה להעסיק בישראל עשרות עובדים בפעילות פיתוח. כך נודע ל"גלובס". בשלב זה עדיין לא ברור האם העובדים ישתלבו במרכז פיתוח מקומי שתקים יאנדקס בישראל או יעבדו עבור החברה בשורה של פרויקטים ספציפיים ויעניקו לה שירותי מאורגנים בפורמט של "מיקור חוץ". ל"גלובס" נודע עוד כי נציגים של החברה נפגשו לאחרונה עם חברות ישראליות רבות, על מנת לבדוק אופציות לשיתופי-פעולה.

זאת לא הפעם הראשונה שבה יאנדקס מגלה עניין בישראל. החברה השקיעה בעבר בחברת הסטארט-אפ הישראלית Face.com שנמכרה בהמשך לרשת החברתית פייסבוק. הקשר בין ענקית החיפוש הרוסית לבין החברה האמריקנית תרם ככל הנראה לביצוע העסקה. נציגי יאנדקס בתחום הפיתוח העסקי מחפשים בישראל באופן שוטף מטרות לרכישה. אם יאנדקס תרכוש חברה ישראלית, סביר להניח שהחברה הזו תשמש כפלטפורמה להקמת מרכז פיתוח רשמי בישראל.

יאנדקס הוא מנוע חיפוש רוסי, שנחשב לאחד ממנועי החיפוש הגדולים בעולם. יאנדקס הופעל תחילה כמנוע חיפוש על ידי חברת CompTek. בשנת 2000 הוקמה חברת יאנדקס, שממשיכה לתפעל מאז את מנוע החיפוש. במאי 2011 החברה הונפקה בנאסד"ק וגייסה סכום של 1.3 מיליארד דולר. יאנדקס, בדומה לגוגל, מציעה שירותי חיפוש שונים לפי קטגוריות כמו תמונות, מפות וחדשות.

ארקדי ולוץ, המייסד של חברת יאנדקס, הקים אותה ב-1988. הוא התעניין בהקמת מנוע חיפוש בכתב הקירילי ויחד עם מומחה המחשבים ארקדי בורקובסקי הם הקימו את חברת "ארקדיה". ב-1993 ארקדיה התאחדה עם חברת התוכנה הרוסית CompTek.

ולוץ ביקר אשתקד בישראל והשתתף בכנס האינטרנט בארץ DLD. במהלך הכנס סיפר ולוץ על הכניסה של החברה לשוק הטורקי, שנשלט ברובו על-ידי גוגל, שהמחזיקה 60%-70% מהשוק. "השוק הטורקי הוא לא תחרותי. נכנסנו לשם לפני חודש כדי להעניק יותר אפשרויות בחירה", אמר ולוץ, "אפשרות הבחירה היא חשובה", הוסיף, "יש היום בעולם 2 מיליארד גולשים באינטרנט אבל רק שש חברות שעוסקות בחיפוש: גוגל, יאנדקס, בינג, באידו (סין), שנזן (צ'כיה) ונאבר (דרום קוריאה)". אם יאנדקס אכן תחל לפעול בישראל, היא תתמודד מול גוגל אשר שולטת בשוק החיפוש המקומי ללא עוררין.

יאנדקס מחזיקה 66% משוק החיפוש הביתי שלה (ברוסיה), בעוד גוגל מחזיקה בנתח שוק קטן, יחסית לעצמה, של כ-25%. ולוץ הסביר כי שוק חיפוש תחרותי הוא כזה שבו המובילה מחזיקה כ-60% מהשוק, המתחרה מחזיקה 30% והיתר מתחלקים על 10%. לדבריו, שוק לא תחרותי הוא כזה שבו המובילה מחזיקה ב-90% והיתר מתחלקים על 10% הנוספים.

יאנדקס נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי כ-12.5 מיליארד דולר, לאחר שכמעט הכפילה את שוויה בחצי השנה האחרונה. החברה צפויה לסגור את השנה עם מכירות בהיקף של 1.2 מיליארד דולר.

הרוסים מגלים את ישראל

הגישושים של יאנדקס בישראל הם חלק ממגמה חדשה. בחברת בארנסט אנד יאנג מעריכים כי גורמים רוסיים השקיעו בישראל כ-60 מיליון דולר בשנים האחרונות, כאשר לצד ההתבגרות של סביבת ההיי-טק הרוסית, החלו משקיעים מישראל ורוסיה לבחון את ההזדמנויות בצד השני. "סך השקעות ההון סיכון בהיי-טק הרוסי דומה כעת מבחינת ההיקפים לישראל, כמיליארד דולר בשנה, וגדל במהירות", אומר נועם קנטי, שותף בכיר בארנסט אנד יאנג ישראל בראיון שנערך לפני מספר שבועות לקראת כנס הג'רני.

"הביורוקרטיה והסביבה העסקית אמנם ממשיכים להוות אתגר", הוסיף קנטי, "אך עם זאת בשנים האחרונות החלו קרנות הון סיכון זרות להשקיע ישירות ברוסיה, וחברות היי-טק רוסיות הנפיקו באנגליה ובארה"ב". על פי הערכות של ארנסט אנד יאנג, פועלות ברוסיה כ-20 קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים שמתמקדים בתחום, מלבד קרנות בינלאומיות.

הכניסה של יאנדקס לישראל מגיעה בתקופה שבה שורה ארוכה של חברות בינלאומיות מקימות מרכזי פיתוח בארץ. באמצע החודש הודיעה פייסבוק על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אונבו ב-150 מיליון דולר. משרדי החברה ברמת גן נשארו פתוחים והפכו למרכז הפיתוח של פייסבוק בישראל. גם אמזון תקים מרכז בארץ בו היא תתמקד במכירות ושירותים לטכנולוגיית הענן שלה.

מחברת יאנדקס נמסר שהחברה אינה מגיבה לפעילות שלה בישראל.

יאנדקס
 יאנדקס