איך זה שלא שמעתם על המניה הטובה ביותר בת"א 100?

סיליקום הדואלית עלתה 153% תוך שנה, אבל עדיין משייטת מתחת לרדאר של השוק

משקיע שרכש מניית סיליקום לפני שבוע, רגע לפני שהחברה פרסמה את הדוחות החזקים שלה לסיכום הרבעון השלישי, נהנה עד היום מתשואה של למעלה מ-23%. ואילו רכש את המניה בסוף 2012, היה רואה את ההשקעה שלו מכפילה את עצמה ואף למעלה מכך. סיליקום, ספקית פתרונות לקישוריות רשתות תקשורת, נסחרת במקביל בנאסד"ק ובתל-אביב, שם נכנסה באחרונה למדד תל-אביב 100. מבין כל החברות במדד, סיליקום היא זו שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה.

אז איך קרה שפספסתם את המניה הלוהטת הזאת?

איכשהו, למרות העלייה במחיר המניה, סיליקום עדיין נמצאת מתחת לרדאר של רוב האנליסטים. למעשה כיום מסוקרת המניה רק על-ידי בית השקעות אחד, Maxim Group מארה"ב. במקסים החלו לסקר את מניית סיליקום בחודש מארס בהמלצת "קנייה", ולאחר עלייה של 35% במחירה הופחתה ההמלצה ל"החזק" בחודש יולי; אחרי שהמניה המשיכה לעלות בעוד כ-16%, שוב העלה מקסים את ההמלצה ל"קנייה", רגע לפני הדוחות בשבוע שעבר. מאז כאמור המשיכה המניה לטפס.

אין מי שיסקר

ככלל, בישראל אין היום אנליסט sell side שמסקר את מניית סיליקום. נראה שזה כחלק ממגמה של השנים האחרונות, של ירידה בחשיבות ובעניין שמייצרות חברות הטכנולוגיה הישראליות. ביחד עם המגמה של הקטנת מספר האנליסטים הפעילים בשוק, התוצאה היא ירידה בהיקף הסיקור והפסקת סיקור של חלק מהמניות. כך שלמניה כמו סיליקום - שממילא לא סוקרה קודם לכן - אין הרבה סיכוי היום לקבל סיקור. ייתכן שמיעוט הסיקור קשור גם לעובדה שהחברה לא מוסרת תחזיות פיננסיות.

בראיון ל"גלובס" לפני כחצי שנה התייחס מנכ"ל סיליקום, שייקה אורבך, לסיקור המועט לו זוכה החברה. "אני לא מומחה להגיד למה זה", אמר. "אולי מכיוון שמרכיב הביצועים בסיליקום גבוה ביחס ל'חלום'. אנחנו לא מסוג החברות שאומרות 'נמכור במיליארד דולר'. יש אצלנו חדשנות, אבל ההצלחה תלויה ברמת הביצוע ולא בהמצאת הגלגל מחדש".

מי בכל זאת נהנה מהעליות המרשימות עד כה? בעל המניות הגדול ביותר בחברה הוא זהר זיסאפל, שסיליקום היא חלק מקבוצת רד שלו ושל אחיו, יהודה. זהר זיסאפל מחזיק ב-21.3% מהחברה, בשווי כ-68 מיליון דולר; חברת ניהול הנכסים Wellington Management מבוסטון מחזיקה ב-7.6% מסיליקום, אליה נכנסה להשקעה בסוף 2012; בין המוסדיים הישראלים, רק ילין לפידות הוא בעל עניין בחברה, עם 6.7% מהון המניות.