"גוגל גנבה עבודת חיי והשחיתה הטכנולוגיה שלי"

האדריכל אלי עטיה טוען: גוגל הזמינה אותי לפיתוח ושותפות בתחום התכנון והבנייה, שאותה העריכה גוגל X כבעלת פוטנציאל הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה ■ לדבריו, גוגל הודיעה כאילו הפיתוח נפסק - כשלמעשה לטענתו היא ממשיכה אותו

"גלובס" חושף את הפרשה האמיתית שמאחורי הפיתוח בגוגל של תוכנה מתוחכמת - טכנולוגיה חדשנית בתחום הבנייה, פיתוח שנעשה במחלקה הסודית גוגל X. עצם קיומו של פיתוח זה נחשף בראשונה ב"גלובס" לפני כשבועיים (גיליון 16-17 באוקטובר). היום (ג') אנו חושפים את האופן שבו ביצעה גוגל ספין-אוף להמשך הפיתוח והעברתו לחברה בשם Vannevar, שמייסדיה ומנהליה הם בכירי גוגל X.

האדריכל הישראלי-אמריקאי אלי עטיה - הנחשב אחד המומחים בעולם במגדלים גבוהים, ומי שתכנן מגדלי משרדים בולטים בארה"ב ואת מגדלי מרכז השלום (עזריאלי) בתל-אביב - פנה באחרונה למייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין; ליועץ הבכיר של גוגל, אל גור (לשעבר סגן נשיא ארצות-הברית); ולחברי מועצת המנהלים של ענקית התוכנה גוגל, והוא מאשים את החברה בגניבת ההמצאה שלו, תוך שימוש שלא כדין בידע שלו, המהווה טכנולוגיה מהפכנית בתחום התכנון והבנייה של בניינים גבוהים וגדולים.

"השאיפה והמטרה שלי, מאז ומעולם, הייתה לספק לאנושות את השיפור הקריטי שנדרש באופן נואש, בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים - טכנולוגיה שתעשיית הבנייה מחפשת ללא הפסקה יותר ממחצית המאה האחרונה", אמר אדריכל עטיה בשיחה עם "גלובס". "בהזמנת חברת גוגל, הבאתי אליה את המצאתי ועבודת חיי - התשובה האולטימטיבית לבעיה הזו - רק אחרי שגוגל הבטיחה לי כי היא שותפה למטרה שלי. מדהים אותי לגלות שגוגל, שמוכרת את עצמה כחברה שמטרתה להיטיב עם העולם - עם הסיסמה שלה 'Don't Be Evil' - בחרה במקום זאת לעשות כסף גדול ומהיר, ולעזאזל העולם.

"על-ידי גניבת והשחתת הטכנולוגיה שלי, גוגל מונעת מהאנושות את מה שנחוץ כל-כך בדחיפות. ובאותו תהליך בזבזה באופן בוטה וחסר אחריות 3 שנים מחיי, ופגעה באופן דרסטי ביכולתי להמשיך בעצמי - ובכך היא גורמת לסיכון שהטכנולוגיה תאבד לנצח. איך הם מעזים? נחושים לתקן את העוול, אשתי ושותפתי נעה ואני הקמנו אתר אינטרנט חדש בשם 'גוגל ואני'". (לאתר גוגל ואני)

- אדריכל עטיה, מדוע אינך מגיש תביעה משפטית נגד גוגל?

עטיה: "התשובה פשוטה. אני לא יכול לצאת למלחמה משפטית נגד אחת המעצמות הכלכליות הגדולות בעולם. לכן החלטנו להביא את הסיפור לידיעת הציבור הרחב, שהוא המקור לעושר ולכוח של גוגל - והציבור ישפוט".

שד מהבקבוק

אדריכל עטיה עוסק בשנים האחרונות בפיתוח טכנולוגיה של שיטת תכנון ובנייה חדשה, אינטגרציה של אדריכלות והנדסה, שעליה הגיש בקשה לפטנט.

עטיה כינה את הטכנולוגיה Engineered Architecture Technology (EA) . את הטכנולוגיה היה צריך להפוך לתוכנה, המשפרת באופן דרמטי את כל תהליכי התכנון והבנייה.

סבסטיאן ת'רון, ממציא המכונית ללא נהג שייסד את גוגל X ועמד בראשה, היה ממונה בגוגל על גיוס טכנולוגיות חדשות. ת'רון שמע בקיץ 2010 על ההמצאה של עטיה, והזמין אותו להציג את הרעיון בפני צמרת גוגל, במטה החברה במאונטיין ויו שבעמק הסיליקון. באוגוסט 2010 הציג אדריכל עטיה את ההמצאה בפני קבוצה של 30 אנשי גוגל, ובהם פייג'. בסיום המצגת שוחח פייג' ארוכות עם עטיה על בניינים ובנייה, תחום שבו לא היה מצוי. עטיה ענה גם לסדרת שאלות נוספות שבכירי גוגל שלחו בכתב. כעבור שבועות אחדים אישר פייג' למחלקה הסודית גוגל X לבחון את ההמצאה ולהפוך אותה לתוכנה.

בגוגל לא היה אז שום ידע בתחומי נדל"ן ובנייה. היקף שוק הנדל"ן הבינלאומי, 5 טריליון דולר בשנה, נראה כהזדמנות גדולה למימוש המנדט העיקרי של גוגל X - גיוון מקורות ההכנסה של ענקית התוכנה בתחומים שאינה בליבת הפעילות שלה. בהסכם שגוגל הציעה לאדריכל עטיה דובר על שותפות בפירות של EA, אם הטכנולוגיה תוכח כישימה ותצא לשוק הנדל"ן העולמי. עטיה מביא לשותפות את הטכנולוגיה שפיתח, את הידע שלו, ואת מחויבותו להדריך את צוות הפיתוח. גוגל התחייבה לדאוג למימון הפיתוח, בניית התוכנה ובדיקת ההיתכנות אצל גורמים רלוונטיים בענף הבנייה.

לראש פרויקט הפיתוח בגוגל X מונה מהנדס המחשבים אריק (אסטרו) טלר, שהגדיר אותו "לתרגם את הראש של אלי עטיה לתוכנה מתוחכמת". לראש צוות הפרויקט מונה מהנדס התוכנה הבכיר ניקולס (ניק) צ'ים. מאוחר יותר החליף טלר את ת'רון בתפקיד מנהל גוגל X.

צוות הפרויקט כלל בתחילת הדרך כ-10 מהנדסי מחשבים ומתכנתים בכירים, ומאוחר יותר השתתפו בפרויקט כ-30 איש, כולל מומחי נדל"ן, כלכלנים ומומחי שיווק. עם תחילת הפיתוח של ההמצאה, נתנו לה אנשי גוגל X את השם Genie, על שם השד שיצא מהבקבוק של אלאדין ב"סיפורי אלף לילה ולילה".

הצוות העריך את טכנולוגיית EA ככזו שיכולה להוביל לחיסכון דרמטי, עד כדי 50%, בעלויות הבנייה הכוללות של בניינים גבוהים וגדולים. כפי שפורסם בלעדית ב"גלובס" באמצע החודש הנוכחי, בתקציר מנהלים המוגדר "סודי" שהעביר ת'רון ביוני 2011 לפייג', לברין ולהנהלת גוגל, צוות הפיתוח של גוגל X העריך את טכנולוגיית EA ככזו שיכולה להניב לגוגל הכנסות של 120 מיליארד דולר בשנה.

מתקציר המנהלים ברור לגמרי מיהו אבי הטכנולוגיה: "בתחילת השנה החל צוות בגוגל X לעבוד עם אדריכל אלי עטיה, יוצר הטכנולוגיה של ג'יני, במטרה לבדוק הזדמנויות בתעשיית הבנייה. עבודתו של אלי עטיה הובילה אותו ליצירת טכנולוגיית Engineered Architectureשסיפקה את רעיונות המפתח והטכנולוגיה העומדים מאחורי ג'יני".

ג'יני, כך דיווח צוות הפיתוח להנהלת גוגל, היא "פלטפורמה ובה אפליקציית תכנון מבוססת אינטרנט, המסייעת לאדריכלים ולמהנדסים בתהליך התכנוני, ומיועדת בעיקר לבניית בניינים גבוהים וגדולים. האפליקציה כוללת כללי תכנון של אדריכלים ומהנדסים מומחים וכלי ניתוח וסימולציה מתקדמים. ג'יני מאפשרת סטנדרטיזציה ואוטומציה של הליכי התכנון והביצוע, עם אופציות תכנון בלתי מוגבלות, המאפשרות לאדריכל לשמר את הייחודיות של הבניין בסביבתו האורבנית".

בדיווח שמסר צוות הפיתוח להנהלת גוגל הוצגה ג'יני כ"טכנולוגיה מהפכנית ליצירת בניינים בני-קיימא וידידותיים לסביבה, באיכות העולה על כל הידוע". הטכנולוגיה הוצגה ככזו שתשנה את תעשיית הבנייה העולמית השמרנית, על-ידי שינוי בסיסי ומהפכני בדרך שבה בניינים מתוכננים, נבנים ומתוחזקים, ולחסוך טריליוני דולרים.

בדיווח העריך צוות גוגל X כי טכנולוגיית EA תחסוך עלויות בנייה ישירות בהיקף של כ-30% מהעלויות המקובלות כיום, ופרק הזמן מתחילת התכנון ועד ליציאה לשוק יהיה מהיר יותר ב-30% מהמקובל.

"הסוף של ג'יני"

באפריל 2011 חל שינוי פרסונלי בגוגל: ברין קיבל את האחריות על גוגל X, ופייג' מונה למנכ"ל. עם התקדמות הפיתוח ובניית אב-טיפוס ראשוני, ערך צוות גוגל X פגישות עם בכירים בענף הבנייה בארה"ב, כולל יזמי בנייה גדולים, מהנדסי בנייה מובילים בתחומיהם ואדריכלי צמרת. מדובר בשורה של בכירים שעמם עטיה היה קשור במשך הקריירה שלו כאדריכל. התגובות, כך נמסר בדיווח הצוות, היו נלהבות.

פיטר מרצ'טו, נשיא חברת טישמן בצפון אמריקה, הנמנית עם חברות הבנייה הגדולות בעולם, אמר: "זה גאוני. זה העתיד של תעשיית הבנייה". חברת טראמל קרו, יזמית נדל"ן מהגדולות בארה"ב: "זו הגישה השיטתית והאמינה ביותר לשנות את תהליכי תעשיית הבנייה, ולהוריד את עלויות הבנייה ואת זמן ההגעה לשוק". מייק רידל, ממציא תוכנת האדריכלים אוטוקאד: "פתרון מדהים". ריצ'רד מאייר, אחד האדריכלים הידועים בעולם: "אם הטכנולוגיה הייתה זמינה, הייתי משתמש בה היום".

לדברי עטיה, כבר בשלבים הראשונים ניסה צוות הפיתוח "לעגל פינות" במתווה הפיתוח של EA, במגמה לזרז את השימוש המסחרי בחלקים של הטכנולוגיה. ואולם עטיה התנגד ל"עיגול הפינות". ברין זימן פגישה של פרויקט ג'יני, שבה עטיה היה אמור לסקור את מצב הפיתוח. ברגע האחרון, בלי שניתן לכך הסבר, ברין ביטל את המפגש.

עם סיומו של שלב הפיתוח הראשוני ובניית אב-טיפוס של EA, העלו בכירי גוגל X את הרעיון לבצע ספין-אוף ולהמשיך את הפיתוח בחברה נפרדת הקשורה לגוגל. בסתיו 2011 הודיע טלר שעד סוף אוקטובר אותה שנה יעודכנו ברין ות'רון על הפיצול.

בתחילת דצמבר 2011, בד-בבד עם הצעות כספיות לעטיה על בעלות בחברה המפוצלת ששוויה מיליארדי דולרים, שלח צ'ים במפתיע לצוות הפיתוח ולעטיה מייל, ובו נכתב כי הוחלט להפסיק את הפרויקט. עשרים דקות לאחר מכן שלח טלר מייל לעטיה: "אני מאוד מצטער, אבל זה הסוף של ג'יני. זה יכול היה להיות דבר גדול לעולם". ואולם ללא ידיעתו של עטיה, ביצעה גוגל X ספין-אוף לפרויקט EA. כשהדבר נודע לעטיה, הודיע לו ת'רון כי הספין-אוף יבוצע בלעדיו.

רק באחרונה נודע לעטיה כי במקביל להודעה ש"זה הסוף של ג'יני", וללא ידיעתו, הוקמה חברה חדשה בשם Vannevar Technology , הממשיכה לטענתו את תהליך פיתוח הטכנולוגיה המבוססת על EA שלו. חברת Vannevar נרשמה בדלאוור בחשאיות, לא מסרה אפילו כתובת, והקשר אליה הוא רק דרך משרד עורכי דין בלוס אנג'לס.

מייסדי Vannevar ומנהליה הם הבכירים שעסקו בגוגל X בפיתוח טכנולוגיית EA: טלר, שהוביל את פרויקט ג'יני בגוגל X והחליף את ת'רון כמנהל גוגל X; מהנדס התוכנה צ'ים, שהיה ראש צוות מהנדסי המחשבים בפרויקט ג'יני בגוגל X; וג'ניפר (ג'ן) קרלייל, שהייתה מהנדסת תוכנה בצוות הפיתוח. בחברה החדשה מועסקים חברי צוות פרויקט ג'יני.

טלר התראיין לפני שבועות אחדים אצל המנחה הידוע צ'רלי רוז בערוץ הטלוויזיה הציבורית PBS, והצהיר שוב-ושוב שהדבר החשוב באמת לגוגל זה לא הכסף - אלא לעשות טוב לעולם. טלר הביט למצלמה והדגיש את האני מאמין של גוגל: "כאשר עושים טוב לעולם, הכסף בא מאליו".

מה דורש עטיה מגוגל?

במכתבו ללארי פייג' כתב אדריכל עטיה: "כפי שאתה יודע, פרויקט ג'יני שנערך במסגרת גוגל X הוא יישום של עבודת חיי - טכנולוגיית EA. אני חושש שאינך מכיר את פרטי הרחקתי מהפרויקט והסבתו לפרויקט של Vannevar , המבוסס על המצאותיי.

"ב-30 בדצמבר 2011 התקשר אלי סבסטיאן ת'רון ואמר: 'אנו עושים ספין-אוף לג'יני, למרבה הצער בלעדיך, וזהו המצב. זה מצב נורא, כי נכון שאתה באת לגוגל עם חזון חייך, והעובדה שאתה אינך חלק מזה היא החלק הגרוע מכל. אבל אין שום דבר שאני יכול לעשות בקשר לזה, כך שאתה חייב לקבל את זה'".

עטיה סיים את המכתב לפייג' במילים אלה: "נהגתם בי באופן בלתי מוצדק, ואני מתקשה להאמין שאתה חלק מכך. אם תרצה לשמוע מדוע אני חושב כך, אשמח לדבר אתך, לציטוט או שלא לציטוט". פייג' לא הגיב לפנייתו של עטיה.

לפני ימים אחדים פנה עטיה ליועץ הבכיר של גוגל, אל גור, לשעבר סגן נשיא ארה"ב, ולחברי מועצת המנהלים של גוגל, במכתב שבו נאמר כי גוגל "גנבה את המצאותיי ואת עבודת חיי". אדריכל עטיה כתב: "על מנת לתקן את העוול שנעשה לי, וכדי שגוגל תיישם את המוטו שלה Don't Be Evil, גוגל צריכה:

1. להכיר בכך שחברת Vannevar משתמשת בג'יני - עבודת חיי.

2. להפסיק את פעילות חברת Vannevar.

3. לפצות אותי, בין השאר, על בזבוז 3 שנים יקרות של חיי. אני בן 77".

ברין, פייג', ת'רון, טלר וצ'ים לא הגיבו לפניות מ"גלובס". דובר גוגל מסר בתגובה: "איננו מודעים לאף תלונה רשמית כלפינו, נכון למועד זה, מצדו של מר עטיה".