בדיקת "גלובס": מה מציע האייפון 5S והאם כדאי לשדרג?

ביום ראשון תחל מכירתם הרשמית של האייפונים החדשים בארץ ■ האם הישראלים ינהרו לחנויות, כשם שעשו בדגמים הקודמים, ואילו יתרונות הוא מציע על פני המתחרים ועל פני דגמים קודמים?

ביום ראשון הקרוב, 3 בנובמבר, תחל אפל במכירה הרשמית של מכשירי האייפון 5S ו-5C בארץ, כשמחירו של ה-5S ינוע סביב 3,600 שקל ומחיר ה-5C. האם הישראלים יסתערו גם הפעם על האייפונים, כפי שעשו בכל ההשקות הקודמות? אם לסמוך על דיווחי חברות הסלולר על הביקוש בשלב המכירה המוקדמת, הרי שכבר עכשיו יש ביקוש ער, אך בחברות צופים שהכמות תגדל ברגע שהסמארטפונים יגיעו לחנויות.

מספר משתמשי האייפון בישראל עצום. על-פי הערכות יש בארץ 2 מיליון אייפונים. ניסיון העבר מלמד שמעמדו של האייפון איתן לאורך השנים, מאז הדגם הראשון של החברה שהושק ב-2007. כך למשל, לדגם 4S, שלא חידש הרבה, היה ביקוש עצום והוא נחשב לאחד הסמארטפונים הנמכרים ביותר בארץ. מהדגם הקודם (אייפון 5) נמכרו, על-פי הערכות, 300 אלף יחידות (כולל ייבוא פרטי מחו"ל). עם זאת, תנאי השוק היום שונים מבעבר, וניתן למצוא היום את הסמארטפונים המתחרים והחדישים ביותר עם מערכת ההפעלה אנדרואיד במחירים נמוכים יותר מאלו של ה-5S.

מי הכי זולה? הוט מובייל היא הזולה ביותר עם האייפון 5S, כאשר מחירו עומד על 3,600 שקל, וסלקום היא היקרה ביותר עם 3,700 שקל. אייפון 5C - שמקביל בתכונותיו לאייפון 5 - נמכר בהוט מובייל ב-2,900 שקל ובפלאפון וב-3,220 שקל. המחיר בארה"ב הוא קצת פחות מ-2,500 שקל. המחירים הם ל-16 ג'יגה.

בשורה משמחת נוספת ללקוחות שירצו לקנות אייפון היא היבואניות החדשות שיצטרפו לפעילות הזו. תקופה קצרה לאחר ההשקה בארץ, תקבל גם איי דיגיטל אישור רשמי לייבא אייפונים מאפל. כבר היום מייבאת איי דיגיטל את המקבוקים והאייפדים. כרגע איי דיגיטל רוכשת את האייפונים מחברת הסלולר אורנג', המייבאת את האייפונים לצד סלקום, פלאפון והוט מובייל. יבואנית נוספת היא חברת המחשוב סי דאטה, שתייבא גם היא את האייפדים והאייפונים של אפל.

הוספת יבואנים לענף טובה לצרכן, משום שיש להניח שהיא תגרום בסופו של דבר למחירים נוחים יותר ולמבצעים שיגבירו את התחרות. ברוב המקרים, מחירי האייפונים בחברות הסלולר לא מספיק תחרותיים. כשאיי דיגיטל וסי דאטה בתמונה, ייתכן שהמחירים יירדו.

מה קרה למחירים?

הפעם ההשקה של האייפונים החדשים יחסית מהירה וגם המחיר קצת נמוך יותר מהשקות קודמות. לפני כשנה, כשהושק אייפון 5, עמד מחירו בסלקום על 4,180 שקל ובהוט מובייל על 3,950 שקל. היום נוקבות חברות הסלולר במחיר התחלתי נמוך יותר עבור הדגם החדש במכירה מוקדמת. בדומה לשנה שעברה, גם הפעם ניתן יהיה לעשות טרייד אין לסמארטפונים ישנים ולקבל זיכוי מסוים. גם אורנג' מציעה טרייד אין ללקוחות המעוניינים באייפונים החדשים. ההחזרים ינועו מ-250 שקל לגרסת ה-3GS ועד 1,800 שקל עבור האייפון 5 (ההחזרים בפריסה ל-12 עד 18 תשלומים, תלוי בדגם). רשת באג כבר הודיעה שהיא תציע שירות כזה עם האייפונים החדשים. בנוסף, בבאג ניתן יהיה לקבל 30% הנחה על אביזרים במעמד רכישת האייפון.

מי המתחרים?

האייפון 5S מוצלח מאוד (ראו ביקורת), אבל השאלה היא אם הוא עדיף על סמארטפונים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד. היריבים הבולטים שלו הם G2 של LG, גלקסי S4 של סמסונג וה-One של HTC. לדגמים האלו יש מסכים גדולים בהרבה, בחלקם אפשר להחליף סוללה ולהוסיף זיכרון באמצעות כרטיס, כאשר אצל כולם הסוללה טובה בהרבה ולא תשאיר את המשתמש חסר אנרגיה באמצע היום. מעבר לזה, אנדרואיד היא מערכת בשלה שעובדת היום בצורה טובה מאוד והפתיחות שלה ליכולות חדשות כמו חיבור למערכות לרכב או הצגה של התוכן על מסך טלוויזיה תואם (מירורלינק ו-DLNA) לא דורשת רכישת אביזרים של אפל.

מצד שני, החוויה באייפון פשוט עובדת, כמו שאוהבים להגיד באפל, אך לא תמיד ההתחלה חלקה: היום דווח בארה"ב כי בחלק ממכשירי ה-5S התגלה פגם בייצור - הסוללה מתרוקנת במהירות ולוקח יותר זמן לטעון אותה.

מאפל נמסר כי היא יוצרת קשר עם הלקוחות ותספק להם טלפון חדש. החברה לא מסרה בכמה טלפונים התגלתה התקלה, אך נראה כי מדובר באלפים בודדים.

אייפון 5S - ביקורת גאג'טים

מסך: בעולם שבו מסך 5 אינץ' הפך לסטנדרט, מפתיע שאפל שומרת מסך בגודל 4 אינץ'. מדובר בצג באיכות מצוינת, אבל מי שהתרגל למכשירי הגלקסי של סמסונג יתקשה להסתפק בגודל הזה.

אבטחה: אפל יודעת לשדרג את האייפון ביישומים פרקטיים. בעוד שסמסונג ו-LG משלבות יכולות להקפאת סרטון וידיאו בעת הזזת הראש או גלילת המסך עם העיניים, יישומים שמבזבזים סוללה ולא נוחים לשימוש, אפל הביאה את מנגנון זיהוי טביעת האצבע שלה. זה עובד מצויין. בהנחת האצבע על כפתור הבית, הטלפון נפתח ללא הכנסת קוד. היכולת הזו זמינה גם בעת רכישת אפליקציות.

עיצוב: ה-5S נראה בדיוק כמו אייפון 5 (למעט הדגם המוזהב). מדובר בסמארטפון קטן שנוח להחזיק ביד. המשקל הוא 112 גרם והעובי 7.6 מ"מ.

סוללה: הספק של 1,560 מיליאמפר לשעה - בערך חצי ממה שניתן לקבל בסמארטפונים מובילים של LG וסמסונג. הסוללה חלשה ובקושי מחזיקה עד שעות אחר הצהריים.

מצלמה: 8 מגה פיקסל (כמו אייפון 5) עם פלאש כפול וצילום מוצלח גם באור יום וגם במקומות סגורים.

בשורה התחתונה: ה-5S הוא סמארטפון מוצלח מאוד שנותן חווייה כמו שרק אפל יודעת לתת. מצד שני, המסך קטן יחסית, הסוללה חלשה והמחיר גבוה. מי שמחזיק אייפון 4S ומטה יקבל כאן שדרוג משמעותי.

ציון: 9.

מכיסוי מטען ועד מדבקה: אביזרים לאייפונים מסדרה 5

Mophie - Juice Pack air - כיסוי עם מטען

הסוללה של האייפון אוזלת מהר ואף פעם לא מספיקה ליום שלם. אחד הפתרונות הוא Juice Pack air של חברת Mophie: כיסוי לאייפון הכולל סוללה פנימית שאמורה להכפיל את זמן העבודה של המכשיר. בדגם שבדקנו המוצר הגיע עם הספק של 1,700 מיליאמפר, קצת יותר מההספק של הסוללה המקורית של האייפון. הבעיה היא שהכיסוי מוסיף עוד 76 גרם למשקל לאייפון, ומגדיל אותו. מחיר: 400 שקל ברשת באג.

MOPHIE - Juice Pack air
 MOPHIE - Juice Pack air

Incase - Slider Case: נרתיק נוח ושימושי

מגוון הנרתיקים בשוק רחב מאוד וניתן למצוא מוצרים מהסוג הזה בכל רמת מחיר ובכל סגנון עיצוב.

חברת Incase מציעה את ה-Slider Case - נרתיק המגן על המכשיר מפני שריטות, ומאפשר לפרק בקלות חלקו התחתון אם רוצים להניח את האייפון על מעמד של רמקולים.

החיסרון הוא שהכפתורים של השליטה בווליום קצת קשים למגע.

מחיר: 130 שקל ברשת באג.

Incase-Slider Case
 Incase-Slider Case

ZAGG HD: מדבקה שלא רואים

מדבקות ההגנה על מסכים הן דבר נפוץ בשוק והן נמכרות ברמות מחירים שונות. הבעיה היא שמדבקות לא איכותיות פוגעות באיכות התמונה המוצגת. דגם HD של חברת ZAGG מגיע עם הבטחות גבוהות מהיצרן, כאשר לטענתו מדובר במגן שפותח עבור מסוקי הצבא האמריקני לחיפוי להבי מסוקים, על מנת למנוע נזקים כתוצאה מסיבוב במהירויות גבוהות. אם או בלי הטכנולוגיה הצבאית, בדיקה מגלה כמעט שלא מרגישים במדבקה והפגיעה באיכות התצוגה מינימלית.

מחיר: 99 שקל ברשת באג.

ZAGGHD
 ZAGGHD

כמה שילמנו על האייפונים בעבר
 כמה שילמנו על האייפונים בעבר

כמה יעלו האייפונים החדשים
 כמה יעלו האייפונים החדשים