דוח משאבים בגוליבר: 25% סיכוי לקיום שני מאגרי גז

מאגרי הגז יכולים להניב הכנסות פוטנציאליות של בין 560 מיליון דולר לכ-1.2 מיליארד דולר ■ מאגרי הגז שנמצאו ממוקמים 3 ק"מ מהחוף במים הרדודים בין נתניה לחדרה בעומק של 900 עד 1,000 מטר

ברשיון גוליבר קיימים שני מאגרי גז אשר יכולים להניב הכנסות פוטנציאליות של בין 560 מיליון דולר לכ-1.2 מיליארד דולר בסיכוי של 25%, כך עולה מדוח הערכת משאבים מנובאים (פרוספקטיביים) בלתי תלוי, אשר הוכן על-ידי חברת Equipoise Solutions מאנגליה, חברה מוסמכת ומומחית בהערכת רזרבות פטרוליום.

בדוח המשאבים מציין המעריך כי זוהו ארבעה מאגרים פוטנציאליים בשטח הרישיון אך בדוח המשאבים הוערכו משאבים מנובאים רק בשניים מהם - פרוספקטים המכונים Main ו- NW, ואילו לגבי שני מאגרים פוטנציאלים נוספים, המכונים East ו-Main Deep ציין המעריך כי נדרשת עבודה גיאוטכנית נוספת לצורך הערכתם ולכן בשלב זה הם סווגו על-ידי המעריך בדוח המשאבים כ-Leads.

דוח הערכת המשאבים הוכן עבור חברת גוליבר ושותפות זרח , המחזיקות, כל אחת, ב-41.5% מהזכויות ברישיון. גוליבר נסחרת בשווי של כ-7.5 מיליון דולר וזרח נסחרת בשווי של כ-4.4 מיליון דולר. מחזיקות נוספות ברישיון הן אשטרום המחזיקה 12% ברשיון ו-AGR מנורווגיה המחזיקה 5% ברישיון.

דוח הערכת המשאבים נערך על-פי כללי המערכת לניהול משאבי פטרוליום. הדוח מתבסס על מימצאי סקר סייסמי תלת-מימדי (D3) במים רדודים (OBC) שנערך בשטח הרישיון במהלך החודשים ספטמבר-נובמבר 2012, וכיסה שטח של כ-46 קמ"ר בעלות של כ-6 מיליון דולר. נתוני הסקר עברו עיבוד ופיענוח על-ידי חברת GXT Technology EAME מאנגליה.

על-פי דוח המשאבים כמות הגז במאגרים שנמצאו מוערכת באומדן הכמויות הטוב ביותר (Best Estimate) ב- 100,700 MMcf (מיליוני רגל מעוקב) השקולים לשווי של כ-560 מיליון דולר. אומדן הכמויות הגבוה (High Estimate) מוערך ב- 213,700 MMcf (מיליוני רגל מעוקב) השקולים לשווי של כ-1.2 מיליארד דולר. לגבי המאגרים הנוספים שלא נובאו מציין הדוח כי מאגר פוטנציאלי אחד, המכונה Main Deep, נמצא מתחת למאגר הגדול יותר ממאגרי הגז שהוערכו בדוח המשאבים וניתן יהיה להעריך את היקפו עם ביצוע קידוח אקספלורציה במאגר.

יצוין כי המאגרים שנמצאו בגוליבר גדולים בהיקפם מתגלית דולפין, בבעלות קבוצת דלק, נובל אנרג'י ורציו, שהתגלתה סמוך למאגר לוייתן. תגלית דולפין מכילה באומדן הכמויות הטוב ביותר 81,000 MMcf, אך כדאיות ההפקה ממנה נמוכה כיוון שהתגלית במים עמוקים ולכך עלויות הקידוח וההפקה גבוהות במיוחד.

מאגרי הגז שנמצאו ממוקמים 3 ק"מ מהחוף במים הרדודים בין נתניה לחדרה בעומק של 900 עד 1,000 מטר (עומק המים באזור המאגרים כ-20-30 מטר). למאגרים פורוזיות (נקבוביות) גבוהה של בין 16% ל-22% המשפרת את מיצוי פוטנציאל הפקת הגז במאגר.

מאגרי הגז הינם בתצורת נגבה - בדומה לתצורת מאגר הגז שנמצא בשדות (מול רצועת עזה) ממנו הופקו 30,000 MMcf בשנות השבעים. בנוסף למימצאים של דוח המשאבים קיבלו השותפים לרישיון חוות דעת של יועציהם המקצועיים שבה מצויין כי אחד המאגרים שנמצא ברישיון עשוי לשמש בעתיד, לאחר הפקת הגז שנמצא בו, גם כחוות איחסון טבעית של עודפי גז מתגליות אחרות. יעוד המאגר לאחסון גז בעתיד עשוי להתאפשר לנוכח המבנה המיוחד של המאגר הבנוי מסלע גיר (ולא חול) שתצורתו נשמרת גם לאחר הזרקה ושאיבה, חוזרים ונשנים, של גז טבעי ממאגרים אחרים.

רמי קרמין מנכ"ל גוליבר וזרח מסר: "בניגוד לקידוחים במים עמוקים ולמטרות עמוקות במאגרי הגז מירה, שרה, גבריאלה, ים חדרה, ושמשון שעלות קידוחי האקספלורציה בהם מסתכמת בכ-100-150 מיליון דולר, עלות הקידוח במאגר הגז ברשיון גוליבר מוערכת בכ-30 מיליון דולר בלבד. גם הקירבה לחוף וסמיכות המאגר לצנרת ההולכה והמסוף המתוכנן באזור מכמורת - חוף דור מוזילים משמעותית את הפיתוח התת-ימי של המאגר וחיבורו לצנרת הגז לעומת המאגרים במים העמוקים".

קרמין הוסיף כי גם האפשרות לקיומו של מאגר גז נוסף מתחת לאחד ממאגרי הגז שנמצאו מגדילים מאד את הכדאיות בביצוע קידוח אקספלורציה עד לעומק המאגר הנוסף, כך שבקידוח אחד ניתן יהיה לבדוק הימצאות גז בשני מאגרים פוטנציאליים בו זמנית.