חח"י מעניקה יתרון לחתמים עמם יש לה "ניסיון חיובי"

את הנפקות חברת החשמל, המניבות עמלות של מיליוני שקלים מדי שנה, מלוות בשנים האחרונות כלל חיתום ולידר הנפקות ■ חברת החשמל: "החברה בודקת את הטענה, ובמידת הצורך תצא להליך מכרזי מחדש"

האם חברת חשמל מעניקה יתרון ל"חתמי הבית"? ממכרז שפרסמה החברה הממשלתית בתחילת השבוע לבחירת חתמים לגיוסי ההון שלה בשנים הקרובות, אשר הגיע לידי "גלובס", עולה תמונה מטרידה. הנוסחה המורכבת, שעל פיה תבחר חברת החשמל (חח"י) את החתמים, מקנה יתרון משמעותי לחברות כלל חיתום ולידר הנפקות, שזכו גם במכרזי החתמים הקודמים של החברה ומלווים אותה בשנים האחרונות.

ביום ראשון השבוע הפיצה חח"י פנייה לקבלת הצעות לשירותי הפצת האג"ח שלה בארץ. מדובר במכרז לתקופה של שנה עם שתי אופציות להארכה, כלומר שלוש שנים בסך הכל. מכרז החיתום של חברת החשמל נחשב לבוננזה בענף, לאור העובדה שהחברה היא מגייסת האג"ח הגדולה בשוק המקומי. תודות לכך, זוכים החתמים המלווים אותה להכנסות חסרות סיכון בהיקף של מיליוני שקלים בשנה.

חישוב הציון המשוקלל של כל מציע במרכז שפרסמה חח"י מתבסס, ולא בפעם הראשונה, על נוסחה מורכבת הכוללת ארבעה פרמטרים, שכל אחד מהם מקנה 25% מהציון המשוקלל. מלבד מספר ההנפקות, היקפן וניסיון הצוות של המציע, הפעם מצאה החברה לנכון להעניק משקל של 25% ל"ניסיון חיובי עם חח"י שקיבל המציע הנבדק". בפועל, סעיף זה מקנה יתרון משמעותי לחברות כלל חיתום ולידר הנפקות, שזכו במכרזים הקודמים של החברה.

אין זו הפעם הראשונה שבה הנוסחה בה משתמשת חח"י מתגלה כבעייתית. גם ביוני אשתקד חשף "גלובס" בעייתיות במכרז החתמים של חח"י, שגם אז עבדה לטובת כלל חיתום ולידר. המכרז ההוא כלל נוסחה מתמטית בת לא פחות מ-12 פרמטרים ו-6 אמות מידה לבחירת ההצעה הטובה ביותר, ושם ניתן משקל גבוה במיוחד (30% מכלל הציון במכרז) לגובה העמלה שהחתם ייגבה בהנפקת אג"ח למח"מ קצר של עד שנה.

לאור זאת, חתם שידע למלא בסעיף זה הצעה שעומדת על "0", קיבל את הציון המקסימלי. החתמים שידעו לעשות זאת היו כלל חיתום (שבשליטת צחי סולטן ובניהולה של טל רובינשטיין) ולידר הנפקות (בניהולו של רנן כהן אורגד), בעוד שיתר החתמים שניגשו למכרז הפסידו מיד 30 נקודות מהציון הכולל.

בשוק מותחים ביקורת

כאמור, חברת חשמל היא המגייסת הגדולה ביותר בישראל, עם חוב אג"ח בהיקף של כ-40 מיליארד שקל בארץ ובחו"ל. במכרז הנוכחי נקבע שכר טרחה של עד 750 אלף שקל לחתם לכל הנפקה, בנוסף לשכר עידוד של עד 50% מגובה שכר הטרחה.

שכר עידוד הוא למעשה סכום שחברת חשמל שומרת לעצמה לשלם למפיצים לפי שיקול דעתם של מנכ"ל החברה ויו"ר הדירקטוריון בהתאם לתוצאות ההנפקה. בשורה התחתונה, כל חתם יכול לגרוף לכיסו סכום מקסימלי של מיליון שקל להנפקה.

במכרז הקודם נקבע כי סך העמלות הכולל לחתם לא יעלה על 250 אלף שקל, על כל גיוס של מיליארד שקל. גם כאן העמלה כללה הן עמלה בסיסית והן עמלת הצלחה.

משיחות שערך "גלובס" עם גורמים בשוק החיתום עולה כי הבעייתיות במכרזי חח"י ידועות היטב לשחקנים בשוק, ולכן חלקם החליטו כלל לא לגשת למכרז. לדברי גורם בכיר בענף, "הקריטריונים לבחירת הזוכים במכרז הנוכחי רכים מאוד, כלומר ניתנים להשפעה על פי רצון עורך המכרז - ולא בהכרח על פי המקצועיות והניסיון של החתמים".

לדבריו, הקריטריון בנוגע לניסיון חיובי עם חח"י נתון לשיקול דעתה של החברה, מה שמאפשר לה בקלות להעניק ציון גבוה מאוד לחתם אותו רוצים לבחור וציון נמוך מאוד לשאר החתמים. "צריך לזכור שארבעת הקריטריונים הם שווים במשקלם, ולכן, רק על פי הסעיף הזה, אפשר להתוות את הדרך לחתם הרצוי מבחינתם", הוסיף.

הגורם מתח ביקורת גם על הסעיף בנוגע לניסיון הצוות המוביל בהנפקות. לדבריו, למרות שמדובר בנתון עובדתי קשיח שמבוסס על מספר והיקף ההנפקות שנעשו על ידי החתמים, במכרז משום מה הקריטריון נשאר פתוח לשיקולה של החברה. "גם כאן", אומר הגורם, "יש לחברה מרווח אפשרויות להתאים את הציון לחתם שהיא חפצה בו".

כאמור, אין זוהי הפעם הראשונה בה עולים סימני שאלה סביב כשרות המכרזים של חח"י. רק בשנה שעברה הצביע מבקר המדינה על כשלים חמורים בהתנהלות החברה, ואף ייחד פרק שלם בדוח להנפקותיה. המבקר קבע אז, בין היתר, כי עלויות גיוס ההון של חח"י יקרות, הנהלת החברה לא בחנה חלופות גיוס זולות, וכי חלק מחברי דירקטוריון אישרו את פרטי הגיוסים כלאחר יד.

בנוסף, בהנפקה פרטית של כחצי מיליארד שקל למוסדיים ישראליים שביצעה חח"י לפני 4 שנים גרף החתם (על פי הערכות מדובר בלידר שוקי הון) עמלה של 3.7 מיליון שקל - פי 200 מהסכום שהיה מקובל אז. מבקר המדינה התייחס להנפקה זאת וציין כי הוא "רואה בחומרה את העובדה שהנהלת החברה לא בדקה את סכומי העמלות הגבוהים שניכה המפיץ מתמורת ההנפקה, אף על פי שעמלות אלו כלולות במחיר ההנפקה".

הכשלים החמורים בהתנהלותה של החברה אינם נחלת העבר, והם ממשיכים ללוות אותה גם בעת הנוכחית. רק השבוע עלו לכותרות שני מכרזים של חח"י, על רקע חשדות להטיה. בית המשפט המחוזי בחיפה ביטל לאחרונה את זכייתה של חברת הכבלים סינרג'י במכרז של חח"י לאספקת כבלי נחושת, המוערך בכ-6 מיליון שקל לשנה, על רקע החשש כי החברה העדיפה "ספק מקומי". בנוסף, חח"י החליטה - חרף דוח ביקורת חיצוני חמור - להשאיר בתפקידו את מבקר הפנים שלה, יגאל הראל, שנחשד בהטיית המכרז למינוי סגנו.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי החברה "בודקת את הטענה, ובמידת הצורך תצא להליך מכרזי מחדש".

הנוסחה לבחירת הזוכה במכרז הנוכחי. 25% לניסיון חיובי

גזיר 2
 גזיר 2

הנוסחה לבחירת הזוכה במכרז מיוני 2012. למלא אפס במקום הנכון

גזיר 1
 גזיר 1