רק שלוש הצעות הוגשו במכרז לרכישת השליטה באי.די.בי

(עדכון) - קבוצת גרנובסקי-דנקנר מציעה הזרמת הון של 1.05-1.55 מיליארד שקל ב-2 חלופות; קבוצת אלשטיין מציעה הזרמת הון של 805 מיליון שקל ■ קבוצת ניל בוש פרשה מהמירוץ; משפחת נוימן הצטרפה לדנקנר ■ ההכרעה בדצמבר

היום (א') בצהרים, לאחר כמעט שלושה חודשי היערכות, הונחו על שולחנו של השופט איתן אורנשטיין רק שלוש הצעות לרכישת השליטה בקבוצת אי.די.בי, במסגרת הסדר החוב של הקבוצה. למרות ריבוי מתעניינים לכאורה, בסוף היום התברר כי אין כמעט קופצים על הקונצרן חדל הפירעון של נוחי דנקנר, ומי שנאבקו על השליטה בקונצרן בעבר, הם אלו שמועמדים גם היום להתמודד על רכישתו.

ההצעות שהוגשו הן של איש העסקים מארגנטינה, אדוארדו אלשטיין, השותף של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות; של קבוצת גרנובסקי- דנקנר (בעיקר באמצעות כספה של חברת אמבלייז); ושל מוטי בן משה, באמצעות חברת אקסטרה הולדינג. בן משה, שנראה כי הצעתו היא הנמוכה מבין השלוש, מציע שתי חלופות לעסקה: רכישת כל המניות של אי.די.בי פתוח מידי נושי אי.די.בי אחזקות תמורת 820 מיליון שקל במזומן; או - הקצאת 21% ממניות פיתוח תמורת 250 מיליון שקל, ורכישת כ-42% ממניות פתוח מנושי אחזקות תמורת 550 מיליון שקל - סך הכול: כ-800 מיליון שקל.

כמיטב המסורת בסאגה הנוכחית, נרשמו שינויים עד הדקות האחרונות, כאשר קבוצת אמריקן פאספיק, אותה הוביל ניל בוש, הודיעה בסופו של דבר כי "מבנה האחזקות באי.די.בי, המינוף של הקבוצה, החשש מפני תביעות משפטיות להם עשויה להיות חשופה אי.די.בי וחוסר הוודאות המסחרי והמשפטי בשל תקופת הביניים הארוכה הצפויה עד להשלמת ההסדר", הביאו אותה לפרוש מהמרוץ.

מהצעת קבוצת אדוארדו אלשטיין עולה כי זה האחרון שיפר במקצת את הצעתו למחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות (חברה שתבוטל בעקבות הסדר החוב), כאשר הוא מקטין את אחוז מניות החברה הבת אי.די.בי פתוח - בה מוחזקים הנכסים התפעוליים של הקונצרן - שיוותרו בידיו ביום שלאחר ההסדר (45% מההון לעומת כ-50.5% בהצעה הקודמת) ומוסיף עוד כ-100 מיליון שקל, כך שסך הזרמתו לקונצרן תעמוד על כ-805 מיליון שקל.

כפי שנחשף ב"גלובס", מפרטי ההצעה עולה כי בקבוצת אלשטיין חברים גם המיליארדרים היהודים מייקל שטיינהרדט, ג'ורג' סורס ואדולפו סמולרש. אלו יחזיקו 20% ממניות אי.די.בי פתוח - כמעט מחצית מהחזקת הקבוצה שמוביל אלשטיין .

חבילה מורכבת

בשורה התחתונה יקבלו מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות - להם חבה החברה כ-2 מיליארד שקל - חבילה המורכבת מ-55% ממניות אי.די.בי פתוח, את הכסף בקופה (כ-200 מיליון שקל, כולל החזרת כספי הדיבידנדים על ידי משפחות מנור ולבנת על פי הסכם שאושר בביהמ"ש בשבוע שעבר) ובנוסף כ-155 מיליון שקל בגין מכירת כ-9% ממניות אי.די.בי פתוח לידי קבוצת אלשטיין.

לחברה הבת, אי.די.בי פתוח, יוזרמו על ידי קבוצת אלשטיין כ-550 מיליון שקל כנגד הקצאה של כ-36% ממניותיה. עם זאת, מדובר על הזרמת כספים בשלבים, התלויה בהתקדמות ההסדר בהתאם להתנהלות בביהמ"ש, והתקדמותה של מכירת השליטה בכלל ביטוח. שווי אי.די.בי פתוח לפי הצעת אלשטיין עומד על 1.2 מיליארד שקל (לפני הכסף) עם מכירת כלל ביטוח, ועל 1.1 מיליארד שקל בלעדיה.

מול הצעת קבוצת אלשטיין הציגה היום קבוצת גרנובסקי-דנקנר את הצעתה המעודכנת לרכישת השליטה והסדר החוב בקונצרן, זאת לפי שתי חלופות (שגם הן מפוצלות לחלופות שונות): האחת רכישת השליטה באי.די.בי פתוח (67%-94% מהמניות), אשר נוקבת בשווי של 1.09 מיליארד שקל (לפני הכסף) ומותנית במימוש מכירת כלל ביטוח. בחלופה הזו תעמוד הזרמת ההון של הקבוצה על 1.17 מיליארד שקל, רובה הגדול לידי נושי האג"ח של אי.די.בי אחזקות - תספורת נומינלית של כ-50% על החוב המתואם.

בחלופה השנייה של קבוצת דנקנר-גרנובסקי מדובר ברכישת הבעלות המלאה באי.די.בי פתוח כנגד השקעה של 1.05-1.55 מיליארד שקל, כאשר הסכום הגבוה יותר יוזרם במקרה שעסקת כלל ביטוח לא תתממש. חלופה זו מתמחרת את אי.די.בי פתוח לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל (לפני הכסף)

הקבוצה, שכוללת בנוסף לאלכסנדר גרנובסקי ולנוחי דנקנר גם את משפחת נוימן הלא מוכרת ואת קבוצת נץ הבורסאית, מציגה את איתנותה הפיננסית בצורה הבאה: כחצי מיליארד שקל יגיעו מאמבלייז, החברה עליה השתלט לאחרונה גרנובסקי, מתוכם כבר הופקדו לדברי החברה 425 מיליון שקל בנאמנות בבנק לאומי. קבוצת נץ, שמוביל רו"ח צבי איציק, התחייבה להעמיד כ-65 מיליון שקל, משפחת נוימן (בעלת הקבוצה הפרטית אלון) תעמיד 120 מיליון שקל, ויצחק דנקנר (אביו של נוחי), שהפקיד מעל 51 מיליון שקל בקופת בית המשפט המחוזי בתל אביב כפיקדון לטובת הצעת החברה, בוחן אפשרות להשקיע במסגרת העסקה בעצמו או באמצעות אחרים.

כמו כן קיימת "התחייבויות שיורית" של אמבלייז להעמיד לטובת החברה כל סכום נוסף שיידרש במועד ביצוע ההסדר, על מנת להגדיל את היקף ההשקעה. בנוסף, מנהלת הקבוצה מגעים עם משקיעים נוספים ועם גורמים מממנים.

היום זכו המשקיעים ללמוד על השותפה החדשה בקבוצה - משפחת נוימן. מהמשפחה נמסר כי הבוקר נחתם הסכם ההשקעה עימה, ממש לקראת הגשת הצעות ההסדר לביהמ"ש. עוד נמסר כי קבוצת אלון שבבעלות המשפחה עוסקת בתחום הרכב ומשקיעה בנדל"ן, בחברות סטארט-אפ ובמיזמים בארץ ובחו"ל, וכי כיום פרוסים עסקיה "מאילת ועד קריית שמונה ב-16 מוסכים ומרכזי שירות לרכב. היא מעסיקה למעלה מ-900 עובדים".

הקבוצה מנוהלת על ידי בני משפחת נוימן: יוסי נוימן (61), בעלים ונשיא החברה; בניו עו"ד צחי נוימן (35) מנכ"ל קבוצת אלון; וחן נוימן (30) מנכ"ל תחום הרכב בקבוצה; והבנות איריס נוימן-נמר המכהנת כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה, וגלית נוימן-בנדיקט היועצת המשפטית ועורכת הדין של קבוצת אלון האחראית על כל העסקאות. "כחלק מאסטרטגיית ההתרחבות של קבוצת אלון החלטנו להשקיע באי.די.בי, וזאת מתוך ראיית הפוטנציאל המשמעותי הגלום בעסקה ומתוך אמונה ביכולתנו להביא למיצוי הפוטנציאל העצום הטמון בחברה ובנכסיה", נכתב בהודעת החברה.

נוחי דנקנר, גרנובסקי, אדוארדו אלשטיין, מוטי בן משה, מכרז אי.די.בי / צילום: איל יצהר, אבי שאולי
 נוחי דנקנר, גרנובסקי, אדוארדו אלשטיין, מוטי בן משה, מכרז אי.די.בי / צילום: איל יצהר, אבי שאולי