מסתמן: וואלה תרכוש את מלוא הבעלות באתר יד2

וואלה, שמחזיקה כיום ב-75% מהאתר הלוחות הפופולרי, תרכוש את היתרה ממקימת האתר, חברת קורל תל, בתמורה ל-30-40 מיליון שקל ■ המהלך מבוסס על מתווה העסקה שנחתמה לפני 3 שנים, ששיקף ליד2 שווי של 156 מיליון שקל

וואלה בדרך להשלמת השתלטותה על אתר הלוחות הפופולרי יד2, וזאת 3 שנים לאחר שרכשה את השליטה בו.

בחודש יולי 2010 נחתמה אחת העסקאות הגדולות בזירת האינטרנט המקומית, שבמסגרתה רכשה חברת וואלה 75% מאתר יד2 בתמורה ל-117.5 מיליון שקל ולפי שווי של 156 מיליון שקל.

במסגרת ההסכם שנחתם מול חברת קורל תל, בעלת יד2, קיבלה וואלה אופציית רכש לרכישת יתרת האחזקות באתר הלוחות.

ל"גלובס" נודע כי בוואלה מדברים כבר זמן רב על שליטה מלאה ביד2, ובשבועות האחרונים מנסים לגבש את מקורות המימון, שישמשו לרכישת 25% מהאחזקות הנותרות באתר הלוחות.

על-פי ההסכם המקורי, וואלה קיבלה אופציית רכש ליתרת האחזקות לפי מכפיל 6.5 על ה-EBITDA, לפי שווי חברה שלא יפחת מ-125 מיליון שקל ולא יעלה על סך של 200 מיליון שקל. מנגד, וואלה הקנתה לבעלי הזכויות הנותרות אופציית מכר במחיר קבוע, לפי שווי חברה של 125 מיליון שקל.

את שווי החברה המדויק לא ניתן לדעת, כיוון שמאפריל 2012 וואלה הפסיקה להיסחר בבורסה, לאחר שבעלת המניות, חברת בזק, רכשה את כלל מניות האתר, כולל את אלה שהוחזקו בידי הציבור, המוסדיים והעובדים.

ההערכות בתעשייה הן כי וואלה תרכוש את 25% האחזקות הנותרות ביד2 תמורת 30-40 מיליון שקל. כלומר, שווי מוערך של 160-120 מיליון שקל בחברה.

אתר יד2 נחשב לאחד האתרים הפופולריים בישראל. על-פי הנתונים האחרונים של ועדת המדרוג באינטרנט, שהתפרקה באחרונה ושמתייחסים לחודש יולי, באתר יד2 גולשים מדי חודש כמיליון גולשים בפועל (Real Users). האתר נחשב לאתר השביעי בפופולריות שלו בקרב האתרים הישראליים.

דומיננטית בתחום

יד2 נחשב למנוע צמיחה משמעותי עבור וואלה ומהווה נתח לא מבוטל מהכנסות האתר. הדומיננטיות של אתר הלוחות בשוק הישראלי באה לידי ביטוי בלוחות למכירת מוצרי יד שנייה ובמודעות רכב ודירות. את יד2 מנהל ב-3.5 השנים האחרונות יבין גיל-מור, שהחליף בתפקיד את שון תל, המייסד וכיום היו"ר.

אם עסקת המכירה תצא לפועל, צפויה ההנהלה להמשיך להתנהל במתכונתה נוכחית, והאתר צפוי להמשיך ולהתנהל באופן עצמאי יחסית, כפי שהוא מתנהל כיום.

מבחינת שון תל, מדובר בסגירת מעגל מוצלחת לחברה שהקים ב-2005. השקעתו ההתחלתית ביד2 הסתכמה ב-350 אלף דולר בלבד. ב-2008 מכר 49% מקורל תל - החברה המחזיקה ביד2, תמורת 42 מיליון שקל לקרן טייגר הולדינגס האמריקאית. בשלב מאוחר יותר רכשה וואלה את חלקה של טייגר הולדינגס וכן את חלקו של תל - 26%, כך שתל עצמו נותר עם 25% מקורל תל.

כעת, תל צפוי להכניס עוד 30-40 מיליון שקל ממכירת יתרת אחזקותיו באתר הלוחות. בחישוב כולל הוא יכניס לאורך השנים כ-118 מיליון שקל ממכירת אחזקותיו באתר - תשואה של 9,500% על ההשקעה הראשונית.

תל סירב להתייחס לעסקה המתגבשת וציין כי "אכן לוואלה יש זכות לרכישת יתרת האחזקות ביד2 לפי ההסכם המקורי מלפני 3 שנים, אך לא ידוע לי על פנייה אלינו בנושא".

מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, מסר בתגובה: "אני לא יכול להגיב בעניין".

על תפוז ונענע10 שילמו פחות

אם מסתכלים על תעשיית האינטרנט הישראלית, נראה כי ההסכם המקורי בין וואלה ליד2 התייחס לתקופה אחרת לגמרי.

אמנם קשה לאמוד היום את שוויה של יד2, אך מספיק להסתכל על עסקאות אחרות שהושלמו באחרונה בשוק המקומי בקרב אתרים פופולריים יותר, כדי להבין שהמציאות השתנתה לא מעט, והשווי של האתרים צנח.

בתחילת ספטמבר נמכרה פעילות האינטרנט ועסקי הליבה של חברת "תפוז אנשים" לחברת "קו מנחה", ב-4.3 מיליון שקל בלבד. המכירה כוללת גם את אתר הווידיאו Flix וכן 50.1% מאתר הילדים "דף הבית הראשון שלי". 7 שנים קודם לכן, תפוז הונפקה בבורסה הישראלית לפי שווי של 80 מיליון שקל.

גם במקרה של נענע10 נרשמה שחיקה משמעותית בשווי לאור העסקה שנחתמה בדיוק לפני שנה, שבמסגרתה רכשה חברת JCS של רון לאודר 50% מהאתר לפי שווי של 10 מיליון שקל. חברת JCS רכשה את האחזקות מידי נטוויז'ן, כשיתרת האחזקות היא בידי ערוץ 10, שלאודר מחזיק 50% ממנו.

העסקה אשתקד לא הייתה במזומן אלא ברטר, שבמסגרתו תוכל אי.די.בי, בעלת השליטה בנטוויז'ן, לפרסם בערוץ 10 ובאתר נענע10 במשך כשנתיים.

5 שנים קודם לכן, כשערוץ 10 נכנס לתמונה, הוא רכש 50% מהאתר מידי נטוויז'ן, לפי שווי של 22.5 מיליון דולר (כ-90 מיליון שקל אז), כשגם במקרה זה היה מדובר בעסקה שכוללת מרכיבי תוכן וקידום מסחרי.

שנתיים לאחר מכן נחתך השווי לכ-56 מיליון שקל, כשנטוויז'ן ביצעה הערכת שווי מחודשת.

יד 2
 יד 2