האוצר: רוב התביעות על נזקי גוף נסגרות בפשרה

מנתונים שמפרסם לראשונה האוצר עולה: 93% מהתביעות על ביטוח חובה נסגרות בפשרה מנגד, תביעות בגין נזק לרכב מסתיימות ב-93% בקבלת התביעה

74% מסך התביעות שמגישים המבוטחים בביטוח רכב חובה בישראל בגין נזקי גוף שנגרמו להם מקבלים את התשלום מחברות הביטוח רק לאחר שהגיעו עמן לפשרה. כך, מתוך כ-56.6 אלף תביעות ביטוח נגד ביטוח רכב חובה מדי שנה, כמעט 42 אלף תביעות בגין נזקי גוף משולמות רק לאחר פשרה, בעוד שרק כ-13% מהתביעות - כ-7.4 אלף תביעות מאושרות מידית.

נתונים אלה עולים מ"מדד תביעות שוק הביטוח", שפרסם היום (ב') לראשונה הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר, ושמציג נתונים על אופן טיפול כלל חברות הביטוח בתביעות מבוטחים ב-2012. בעוד כשנה יפורסמו נתונים גם על האופן שבו מטפלת כל חברה בנפרד במבוטחים.

עוד עולה מהנתונים, כי בכל הקשור לביטוחי הרכב חובה, שהמדינה מכריחה כל נהג לבצע למקרה של פגיעה בגוף בשל שימוש ברכב, ביהמ"ש כמעט תמיד מוביל את חברות הביטוח והמבוטחים להגיע לפשרה. כך, מנתוני האוצר, 93% מהתביעות שהוגשו לביהמ"ש בעניינים אלה הסתיימו בפשרה ורק 7% אושרו.

נתון מעניין נוסף מצביע על כך ש-11% מכלל תביעות הביטוח נגד ביטוח הרכב חובה - בוטלו. ניתן להעריך כי לנתונים אלה יש קשר למורכבות הרבה של תחום ביטוח זה, שמאופיין במעורבות של גורמים נוספים, כמו עורכי דין, ושכולל מקום נרחב לפרשנויות שונות למידת הנזק שאכן נגרם לנפגע. בנוסף, על פי הערכות שמרניות, תחום זה כולל גם תופעות של ניפוחי תביעות.

בביטוחי הרכב רכוש (המוכרים כביטוחים המקיפים וצד ג') התמונה מתהפכת, ורוב התביעות שהוגשו לחברות הביטוח אושרו על ידי חברות הביטוח. ב-2012 הוגשו לחברות הביטוח 374.4 אלף תביעות בגין נזקים לכלי הרכב עצמם. בכל הנוגע לתביעות על נזק לרכב של המבוטח (הביטוח המקיף), 55% מהתביעות אושרו בתוך פחות מ-30 יום, כשבסך הכל 94% מכלל התביעות אושרו על ידי חברות הביטוח. רק 1% מהתביעות נדחה.

בתביעות בגין נזקים לרכוש של צד ג' בביטוחי הרכב רכוש התמונה שונה, ו"רק" 74% מהתביעות אושרו (מרביתן בתוך חודשיים מיום הגשת תביעת הביטוח). מנגד, 15% מהתביעות שהוגשו על ידי בעלי רכוש ראו את תביעתם נדחית. לאלה יש להוסיף עוד 8% שנחלקים במידה שווה בין תביעות שבוטלו לתביעות שנסגרו בפשרה.

71% מתביעות הרכוש - מאושרות

נוסף על ביטוחי הרכב רכוש, האוצר גילה גם נתונים לגבי אופן הטיפול בכ-46.9 אלף תביעות הביטוח שנרשמו ב-2012 בגין ביטוחי דירות על נזקים למבנה ולתכולה (למעט נזקי מים וצנרת). 71% מתביעות הנזק למבנה מאושרות בעוד ש-14% נדחות, ואילו כ-83% מהתביעות על נזק לתכולה מאושרות בעוד ש-7% נדחות ו-8% מבוטלות (היתר מסיימות בפשרה).

מה קורה עם התביעות כשאלו מגיעות לבתי המשפט? כאמור, בתחום הרכב חובה ביהמ"ש מפנה כמעט תמיד לפשרה (רק 7% מהתביעות מאושרות והיתר נסגר בפשרה). לעומת זאת, בתביעות לביהמ"ש בגין תביעות ביטוח לנזק לרכב של המבוטח עצמו (הביטוח המקיף), ביהמ"ש מאשר כמעט רבע (24%) מהתביעות, דוחה כחמישית (21%), ו-52% מהתביעות מסתיימות בפשרה.

בתביעות בגין נזק לרכב שאינו של המבוטח (כנגד ביטוח צד ג') ביהמ"ש מאשר כ-47% מהתביעות, כ-34% מהתביעות נסגרות בפשרה וכ-18% נדחות. נציין, כי בענף הביטוח מתייחסים לתחום הצד ג' כתחום בעייתי, כשישנן חברות שנחשבות לקשות יותר בטיפול בתביעות מסוג זה.

לעומת ביטוחי הרכב רכוש (המקיף וצד ג'), בביטוחי הדירה ביהמ"ש דוחה יותר תביעות (מעל לשליש) מאשר הוא מאשר (קצת פחות מ-30%).

איך מטפלות חברות הביטוח בתביעות מבוטחים
 איך מטפלות חברות הביטוח בתביעות מבוטחים