יוגב מתנגד לתת לעובדי חח"י 15% ממיזם הסיבים

הנהלת חברת החשמל הזהירה את רשות החברות כי מיזם התקשורת עשוי להתבטל אם ועד העובדים לא יקבל את מבוקשו

מנהל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב הודיע לחברת החשמל על התנגדותו לסיכום שלפיו יקבל ועד העובדים של החברה עד 15% ממניות מיזם התקשורת רחבת הפס. ל"גלובס" נודע כי הנהלת חברת החשמל הזהירה את רשות החברות כי מיזם הסיבים עשוי להתבטל אם ועד העובדים לא יקבל את מבוקשו, ואישרה כי המניות אכן הובטחו לוועד.

הענקת המניות לעובדים לא זכתה עד כה לדיון מעמיק בדירקטוריון והדירקטורים ששמעו על הנושא לא הציגו להנהלת החברה שאלות נוקבות, למרות שמדובר במהלך תקדימי בעל משמעויות מרחיקות לכת ביחסי העבודה במגזר הממשלתי. בכירים בהנהלה אמרו לחברי דירקטוריון חברת החשמל כי הענקת המניות נועדה להבטיח "שקט תעשייתי" מצד העובדים וכדי שאלה "לא יפסיקו לנו פתאום את העבודה". דירקטוריון החברה אמור להחליט בימים הקרובים האם לאשר את הסיכום.

כפי שנחשף ב"גלובס" יקבל הוועד מניות בחברה החדשה שתציע שירותי גלישה מהירים באינטרנט לכל הבתים בישראל. חברת החשמל, המחזיקה במיזם 40%, הבטיחה להעניק לעובדים ללא תמורה 15% מאחזקותיה במיזם - שהם 6% מהון המניות הכולל של המיזם. בנוסף, הובטח לעובדים כי יוכלו לרכוש עד 9% נוספים ממניות המיזם - או 15% מהמניות בסך הכול - ב"מחיר שוק". ואולם מחיר השוק שעליו דובר בסיכום אינו מגלם את השווי המלא של המיזם, אלא נגזר מהמחיר ששילמה ויה אירופה ישראל, השותפה הפרטית המחזיקה במיזם. המחיר שהציעה ויה אירופה, שמשקף שווי של כחצי מיליארד שקל למיזם, מגלם את המומחיות, הניסיון והידע שמביאה עמה הקבוצה בינלאומית.

נושא הקצאת המניות לוועד העובדים עלה בדיוני דירקטוריון החברה כבדרך אגב.

100-200 עובדים זמניים

במסגרת הדיון בתוכנית לגייס כוח אדם נוסף לחברה, מדובר ב-100-200 עובדים זמניים שיועסקו בתנאי שכר הקרובים לשכר מינימום. בקשת החברה לגייס כוח אדם נוסף עוררה תמיהה ברשות החברות שסברה כי המיזם נועד לספק תעסוקה לעובדים הקבועים בחברה, שרבים מהם סובלים מאבטלה סמויה.

ואולם הנהלת חברת החשמל הסבירה כי העובדים הזמניים יאפשרו לחברה להוזיל את עלויות העבודה שלה וכך יסייעו לה בתחרות על מיזם מול בזק והוט. החברה נזקקת להסכמת ההסתדרות והוועד לצורך גיוס העובדים על בסיס הסכם קיבוצי מיוחד, שיהיה בעל תנאים נחותים מאלה שמקובלים בהסכם הקיבוצי של כלל העובדים בחברה.

במהלך דיון הדירקטוריון ב-6 ביוני אמר סמנכ"ל ארגון ולוגיסטיקה בחברה צבי חרפק כי "בתמורה להצעות האלה אנחנו רוצים לקבל התחייבות לשקט תעשייתי, ללא עיצומים שיפסיקו לנו פתאום את העבודה". יצוין כי הנהלת החברה אכן דרשה מהוועד להתחייב הסכם על שקט תעשייתי למשך השנים הראשונות לפעילותה של החברה אולם הוועד דחה את הדרישה בנימוק שאיסור על השבתות מנוגד לזכות השביתה המעוגנת בחוקי היסוד.

בקרב השותפים של חברת חשמל שוררת הערכה שהחברה תפתור את הבעיות מול הוועד, ובכל מקרה הם מעדיפים שלא לגעת בנקודה כואבת זו ומאמינים לחברת החשמל שהעבודה שהבטיחה תבוצע בהתאם ללוח הזמנים שהבטיחה.

נדגיש כי עובדי בזק קבלו בונוסים ואופציות במסגרת סיכום שהיה להם עם מי שירכוש את החברה (אייפקס-סבן) לאחר שישלים את קנייתה.

מחברת החשמל נמסר כי "עובדי חברת החשמל הקיימים ואלו שיגייסו במיוחד לטובת המיזם במסגרת הסכם קיבוצי מיוחד, הם גורם חיוני ביותר להצלחת מיזם מורכב וחדשני זה. כל נושא הסדר הזכויות לעובדי חברת החשמל בקשר עם מיזם התקשורת נמצא בהליכי גיבוש בין השותפים למיזם לבין ארגון העובדים, ובשיתוף הגולטורים הרלוונטיים. בשלב זה טרם סוכמו הפרטים.

חברת חשמל
 חברת חשמל